DOBAR IZBOR!

Izložba o komercijalnoj komunikaciji

18.12.2013 u 12:34

  • +11

Izložba 'Dobar izbor'

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Bionic
Reading

U sklopu ovogodišnjeg Fuliranja, u Ilici 16 na prvome katu (u prostoru nazvanom Vidikovac), otvorena je zanimljiva izložba 'Dobar izbor!' na kojoj nam teoretičar dizajna i profesor zagrebačkog Arhitektonskog fakulteta Feđa Vukić, predstavlja sedamdesetak djela komercijalne komunikacije nastalih u našem kontekstu tijekom pedesetih i šezdesetih godina prošloga stojeća

Izložba je ostvarena u suradnji s Kulturnom udrugom OTIUM i kolekcionarom Marinkom Sucem, a posebnost izloženih djela je u tome da su nastala od vještih i akademski školovanih slikara - grafičara kao što su Savo Simončić, Franjo i Vladimir Fleck, Aleksandar Srnec i Milan Vulpe.

Vrijeme koje obuhvaća izložba moguće je razdijeliti na dvije faze: pedesete godine kao vrijeme takozvane 'dogovorne ekonomije', kada država petogodišnjim planovima, prema sovjetskom modelu, uobličava gospodarstvo na osnovi ideje o industrijskoj modernizaciji, radničkoj participaciji (samoupravljanje) i materijalnom blagostanju.

Druga faza odnosi se na razdoblje ranih 60-ih godina kada se događa takozvana 'privredna reforma' s elementima tržišnog natjecanja ugrađenim u državno-plansku ekonomiju.

Da pedesete i šezdesete godine nisu posve jednake itekako je vidljivo na različitim razinama kulturne proizvodnje, od novih fenomena u području filma, literature i likovnih umjetnosti, preko formiranja nove masmedijske kulture poput produkcije televizijskog programa i festivala zabavne glazbe.

U domeni komercijalne komunikacije ta je promjena posebno vidljiva. Vizualni identiteti i različita sredstva tržišne komunikacije iz pedesetih godina primarno informiraju o novim proizvodima na tržištu, pri čemu je važno ispunjavanje ideologijskih zadataka jer svaki je proizvod ujedno bio i novi kolektivni, odnosno, društveni uspjeh.

S druge strane, nakon uvođenja privredne reforme šezdesetih godina, komercijalna komunikacija postaje sve više prisutna u javnom prostoru i medijima. Pojedine tvrtke žele se istaknuti vizualnim identitetom vlastitih proizvoda, a kreativni autori te komercijalne poruke artikuliraju na sofisticiraniji način. Treba napomenuti kako su šezdesete godine i vrijeme kada gospodarski subjekti osnivaju prve kućne odjele za
propagandu i kada nacionalna televizijska kuća počinje redovito emitirati 'ekonomsko propagandni program'.

Aleksandar Srnec i Milan Vulpe javnosti su poznatiji autorski dio ove izložbe. Srnec je jedan od utemeljitelja skupine EXAT 51 te istraživač u domeni vizualne i kinetičke umjetnosti, a velik dio svog kreativnog opusa posvetio je i komercijalnoj grafici u kojoj često primjenjuje formalna rješenja iz svojih umjetničko-galerijskih eksperimenata.

Milan Vulpe je pak gotovo sav svoj golemi opus posvetio javnoj komunikacijskoj domeni. Interesantno je pritom da je tijekom desetljeća razvijao i usavršavao svoje kreativne metode, kako semiološki tako i tehnički, a napose na razini manipulacije s fotografskom tehnikom.

Savo Simončič
, Vladimir i Franjo Fleck otkrića su ove izložbe i prvi put skupno se predstavljaju javnosti kao dio istog kulturnog fenomena. Njihov opus jednako je velik i rasut po različitim arhivama, ali očito je riječ o vrlo sposobnim autorima komercijalne komunikacije. Djela spomenutih umjetnika, sagledana iz suvremene perspektive, jasno reflektiraju promjene koje su se u društvu i ekonomiji dogodile s pedesetih na šezdesete.

Iz današnje perspektive, što je lako uočljivo i na eksponatima, čini se gotovo nevjerojatna raznolikost i količina industrijskih subjekata tijekom pedesetih i šezdesetih godina, što svjedoči o kulturi rada i proizvodnje onoga vremena. Nažalost, većina gospodarskih subjekata za čije potrebe su autori kreirali komunikaciju danas više ne postoji, kao što ne postoje ni njihova radna mjesta, umijeće proizvođenja, intelektualno vlasništvo i know-how.

Ostali su samo tragovi tog vremena i kulture o kojima nam, u tek jednom malom fragmentu, svjedoči i ova izložba.

'Dobar izbor!' može se pogledati do 1. siječnja 2014. godine.