'VREMENSKO PUTOVANJE KROZ SOBU'

Japanski majstor vizualnog doživljaja na Festivalu svjetskog kazališta

19.09.2016 u 13:47

Bionic
Reading

Predstava 'Vremensko putovanje kroz sobu' japanske kazališne trupe chelfitsch autora i redatelja Toshikija Okade, kojom se u utorak, 20. rujna u Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) u Zagrebu nastavlja 14. Festival svjetskog kazališta, bit će, kako je najavljeno u ponedjeljak u Zagrebu, jedinstven koreografsko-glumački doživljaj koji u simbiozi glasa, glumačke ekspresije, pokreta i vizualnih efekata propituje teme suvremenosti

Goste je na konferenciji za novinare u HNK-u Zagreb predstavio umjetnički ravnatelj i selektor festivala Ivica Bujan, ravnatelj Drame HNK-a Zagreb. Istaknuo je kako je iznimno sretan što festival, 'koji više nije toliko mlad', prvi put ugošćuje i jednu predstavu iz Japana i to upravo 'redatelja kojega već sedam godina žele dovesti na festival, a ove godine konačno su uspjeli u toj namjeri'.

'Toshikija Okadu u europskom i svjetskom kazališnom kontekstu poznajemo kao kompletnog autora, redatelja, autora tekstova, osobu upućenu ne samo u kazalište nego i u šire umjetničke prakse. Njegove su teme koncentrirane oko života u suvremenom japanskom društvu, a predstave nastavljene na dugačku japansku tradiciju ali istodobno brutalno uronjene u današnju stvarnost, i prije svega progovaraju o suvremenim društvenim temama, od ekologije do života u suvremenom svijetu pritisnutom ekonomskim nedaćama', kazao je Buljan.

Jedan od ključnih kazališnih autora suvremenog japanskog teatra, Okada je autor niza uspješnih dramskih tekstova čije su režije i produkcije izazvale pažnju kazališnih krugova diljem svijeta. Njegova kazališna družina chelfitsch djeluje od 1997., a njezino ime dolazi od engleske riječi 'selfish' (sebičan), prilagođene dječjem izgovoru.

Okada je istaknuo kako ga oduvijek posebno okupiraju teme radničkih problema, 'neizvjesnost i strah onih koji nemaju stalno zaposlenje, osobito kad je riječ o fizičkim radnicima'.

Opsjedaju ga i teme traumatičnih iskustava prirodnih katastrofa, osobito kad je riječ o složenosti ultramodernog japanskog društva nakon nesreće u Fukushimi, a motiv za predstavu 'Vremensko putovanje kroz sobu', kako je otkrio, pronašao je u propitkivanju posljedica prirodnih katastrofa na društvene okolnosti i proizvoljne osjećaje pojedinaca prije njihova socijalnog otuđenja.

'Tema djela koje predstavljamo u Zagrebu je zaborav. Kad se dogodi nešto tako veliko, to je nešto što se ne bi trebalo zaboraviti, a mene zanima što nas potiče da ipak poželimo zaboraviti. Sve se te misli nalaze u tom djelu', objasnio je.

Ono što je želio prikazati je odnos između živih i onih koji su otišli u smrt u okolnostima prirodnih katastrofa - dok ih je još prožimala nada u budućnost, jer 'životi umrlih završili su svoj ciklus i stabilizirali se, a oni koji nastavljaju živjeti zavide im, jer su izmučeni, žele pobjeći i zauvijek zaboraviti'.

Buljan je istaknuo kako specifičnost Okadinih djela proizlazi i iz jedinstvene koreografije te istraživanja glazbenih formi popraćenih medijskom tehnologijom.

'Po temama kojima se bavi u europskom kontekstu rekli bismo da se bavi dokumentarnim teatrom. No ono što njegove predstave razlikuje od europskih, koje se bave društveno angažiranim temama iznimna je rafiniranost, obilježava ih utjecaj koreografije i vizualnih umjetnika, u njima je uvijek riječ o fantastičnoj simbiozi glasa, glumačke ekspresije, pokreta i suradnje s vizualnim umjetnicima', kazao je Buljan.

Kreirajući na sceni tonsku kutiju temeljenu na snimljenom zvuku živog prostora, umjetnici vode posjetitelje kroz odnose između nevidljivog zvuka, tijela, jezika i prostora.

To u ovoj predstavi kreira u suradnji s vizualnim umjetnikom Tsuyoshiom Hisakadom. Okada je objasnio da vizualni elementi predstave nastaju unutar samog procesa njezina nastanka, a cilj je da gledatelj bude duboko emocionalno dirnut viđenim.

Konferenciji su nazočili i izvođači, Izumi Aoyagi, Mari Ando i Yo Yoshida, koji su izrazili veliko zadovoljstvo što su dobili priliku sudjelovati na tom festivalu te prvi put upoznati zagrebačku publiku.

Predstava je na repertoaru HNK-a Zagreb u utorak, 20. rujna u 17 i 21 sat. Intendantica HNK-a Zagreb i umjetnička ravnateljica i selektorica festivala Dubravka Vrgoč napomenula je kako ta predstava nastavlja program 14. Festivala svjetskog kazališta, koji je prošloga tjedna svečano pred prepunom dvoranom otvorio ansambl berlinskog kazališta Schaubühne predstavom 'Brak Marije Braun' Thomasa Ostermeiera, oduševivši publiku.

Festival završava 23., odnosno 24. rujna, u 20 sati izvedbama predstave 'Tuge' belgijske autorice Anne-Cécile Vandalem, glazbeno-kazališnim projektom u produkciji Das Fräulein (Kompanie) koji u fokus stavlja odnos između moći i tuge.