Zgrada stare ambulante u Jelsi izgrađena je 1926. godine i služila je kao centar zdravstvene skrbi sve do 2008. Godine, kada je izgrađen novi Dom zdravlja u Jelsi
Od tada je izvan upotrebe. Slijedom požara u jelšanskoj knjižnici 2003. godine, izgorjela je i dokumentacija iz koje bi bilo moguće saznati više informacija o ovoj zgradi, a tijekom 12 godina od kada je zatvorena, zub vremena pokazao je svoje tragove na njezinoj strukturi.
U vremenu kada svijet brzo korača u svakodnevnom tempu i ljudske se kvalitete i pitanja zdravlja valoriziraju brojčano, pitanje cjelovitog zdravlja, onog fizičkog i mentalnog, postaju marginalne opaske, pro forme ubačene u lifestyle časopise i portale. U sklopu bijenala, u suradnji s Općinom Jelsa, stavit ćemo prostor Ambulante u novu upotrebu kroz prezentaciju pet umjetničkih projekata, koji svojim istraživanjima i tematikom odražavaju refleksije na teme zdravlja i dobrobiti.
Vitar Drinković, mladi zagrebački umjetnik s povremenom adresom u Jelsi, svojim izumima i interaktivnim instalacijama propituje mogućnosti tehnologije u analizi stanja ljudskog organizma, ali ne na, kako bi se očekivalo, hladan i sterilan način, već izrazito humanim pristupom. Njegove interaktivne instalacije Heart Tube i Zoom bave se aktualnim temama funkcioniranja tjelesnih sustava, onog dišnog i krvožilnog, pod utjecajem vanjskih faktora.
U sličnoj maniri, austrijski kolektiv God’s Entertainment stvara umjetničke mašinerije koje na duhovit i kritičan način propituju ljudske odnose. Tako u interaktivnoj instalaciji Chauvinism Scanner (Skener šovinizma) postavljaju, na aparaturu priključenim pojedincima, pitanje: “Koliki si šovinist?”, omogućujući pojedincu analizu uvjerenja koja se tiču superiornosti vlastite skupine nad drugom.
Uz sveprimjenjivu perspektivu kojom Vitar i God’s Entertainment pristupaju zdravlju, troje će umjetnika razmotriti i lokalne slučajeve. Portugalska će umjetnica Paulina Almeida predstaviti svoj rad The Womb, nastao 2020. godine u sklopu bijenala Contextile2020 u Guimaraesu, stavljajući ga u kontekst pristupa zdravstvenim uslugama u otočkoj sredini, s fokusom na trudnoću i porodništvo.
U sklopu programa Ambulante predstavit će se istraživanje i izložba novosadskog umjetnika Dejana Krstića, koji kroz svoju crtačku praksu primjenjuje metodu psihodrame u radu s portretiranima. Dejan će se, u sklopu rezidencijalnog programa priojekta Magic Carpets, baviti vezom emocionalnog zdravlja i sjećanja, s posebnim naglaskom na ona koja su pohranjena u djetinjstvima odraslih.
Hvarski umjetnik Klement Zaninović bavit će se ulogom svjetlosti u životu zajednice. Kao polazišnu točku istraživanja uzima elemente stare javne rasvjete pronađene u prostoru Ambulante. Kroz promišljanje načina njihove ponovne upotrebe, uz podršku mentora iz područja arhitekture, umjetnik će iskoristiti odbačene elemente za kreiranje svjetlosne instalacije u javnom prostoru.
Za kraj, bitno je napomenuti da će instalacije u Ambulanti poslužiti i kao proces rehabilitacije same zgrade stare Ambulante, nudeći alternativnu funkciju napuštenom prostoru te perspektivu dijeljenog iskustva u temi koja je tijekom posljednje godine odzvanjala javnim i privatnim prostorima – pitanjem zdravlja i odgovornosti za svoja unutarnja i vanjska stanja.