Veza animacije i klasičnih likovnih umjetnosti, kao što su slikarstvo, grafika ili arhitektura u središtu je tematskog programa 29. Svjetskog festivala animiranog filma Animafesta Zagreb 2019., koji donosi niz kratkometražnih i dugometražnih filmova izravno inspiriranih pojedinim umjetnicima, stilovima ili klasičnom umjetnošću. U sklopu ovoga festivalskog programa održat će se i šest izložbi, a u fokusu će biti portugalska animiranofilmska kinematografija, čija je produkcija u protekla dva desetljeća značajno narasla te promijenila identitet usvojivši novu kreativnu i profesionalnu perspektivu
U sklopu tematskog programa 'Animirani film i likovne umjetnosti' (Animation and Fine Arts) prikazat će se šest kratkometražnih programa i dva dugometražna filma.
Dva bloka kratkometražnih filmova pod naslovom 'Utjecaji' bave se djelima koja su izravno inspirirana pojedinim umjetnicima, stilovima ili klasičnom umjetnošću općenito – talijanskim umjetnicima renesanse, konstruktivistima, Boschom, Da Vincijem, Ucellom, Lipovcem i drugima.
U tom programu, između ostalih, prikazat će se 'Satiemanie' Zdenka Gašparovića, nastao pod utjecajem Otta Dixa i Georgea Grosza, prošlogodišnji dobitnik Animafestova Grand Prixa 'Pad' Borisa Labbéa, zatim drvorezima inspirirane 'Užitke rata' Ruth Lingford, kao i pop-artom nadahnut film 'Ljubav i krađa' Andreasa Hykadea. Tu je i film velikog Normana McLarena temeljen na slici švicarskog simbolista Arnolda Böcklina 'Die Toteninsel', a senzacionalna suradnja Salvadora Dalíja i Walta Disneyja rekreirana je u filmu Dominiquea Monféryja 'Destino'.
'Omiljeni zagrebački gost Theodore Ushev naslonio se na konstruktiviste u svom filmu 'Tower Bawher', dok je ruski klasik Aleksandr Petrov u tehnici pastelnog ulja na staklu iskazao svoj stil romantičnog realizma pri obradi romana 'Starac i more' Ernesta Hemingwaya. Jochen Kuhn, Léo Verrier i skupina autora filma 'Ništa od toga' zaputili su se u muzeje, dok Rino Stefano Tagliafierro u svojoj 'Ljepoti' citira više od stotinu slika (najčešće Bouguereaua i Godwarda, ali i Caravaggia i niza drugih), baš kao i Philip Scott Johnson u '500 godina ženskih portreta u zapadnoj umjetnosti'. Da Vincija, pak, posebno cijene Joan C. Gratz i Gil Alkabetz, a firentinskim djelom 'Bitka kod San Romana' opsjednut je Georges Schwizgebel', najavljuju iz Animafesta.
Treći blok programa 'Animirani film i likovne umjetnosti' bavi se umjetnicima koji su podjednako prisutni 'U oba svijeta', kako galerijskom tako i animacijsko-filmskom. Primjerice, to su hrvatski autor Marko Tadić ('I speak true things') ili u animacijskom svijetu nedovoljno prepoznata austrijska slikarica Maria Lassnig ('Umjetničko obrazovanje') te svjetski slavni William Kentridge ('History of the Main Complaint').
Četvrti blok 'Pokrenute slike' prikazuje izbor apstraktnih filmova, onih koje su mnogi od njihovih autora smatrali slikarstvom u pokretu i prirodnim nastavkom svojih slikarskih eksperimenata. Tu su klasici poput njemačkih avangardista iz 1920-ih Hansa Richtera ('Ritam 21'), Waltera Ruttmanna ('Igra svjetla: Opus II'), Oskara Fischingera ('Allegretto') i Vikinga Eggelinga ('Dijagonalna simfonija'), preko pionira mnogih inovativnih animacijskih tehnika Normana McLarena ('Zbogom dosadna brigo'), Lena Lyea ('Kutija za boje') i Mary Ellen Bute ('Tarantella') do autora koji nastavljaju tu tradiciju, poput Thomasa Renoldnera, Stevena Woloshena, Stevena Subotnicka i Miraija Mizuea.
Peti blok 'Svježe obojano' predstavlja izbor filmova iz ovogodišnjih prijava, a koji su se uklopili u temu i prikazuje najnovije radove nekih etabliranih autora kao što su Elizabeth Hobbs, Jie Shen, Vladislav Knežević, Reinhold Bidnera i Fumio Ohi.
Na koncu, šesti blok, pod naslovom 'Krajolici arhitektura', donosi 12 filmova koji na neki način tematiziraju vezu okoliša i ljudske gradnje u umjetničkom kontekstu. Tu su filmovi autora kakvi su Sergej Hein, Mihai Grecu, Conner Griffith i Boris Labbé.
Dugometražni filmovi tematskog programa posebna su poslastica, najavljuju iz Animafesta.
'Već klasična 'Slika' francuskog veterana Jean-Françoisa Laguioniea poetsko je, tehnički ambiciozno i uzbudljivo putovanje modernom umjetnošću koje postiže sugestiju uljanih boja u prikazu bajkovite priče o Gotovnjacima, Polovnjacima i Skicama, odnosno alegorije o moći i suodnosu klasicizma i modernizma. Matisse, Derain, Bonnard, Toulouse-Lautrec, Chagall, Gaudí i Picasso tek su neki od citiranih umjetnika, no u ovoj će vizualno opojnoj univerzalnoj avanturi podjednako uživati svi uzrasti', stoji u najavi.
Na festivalu će se prikazati i 'Miss Hokusai' Keiichija Hare, anime koji prati život i djelo Katsushike Ōi, kćeri velikog Hokusaija, majstora ukiyo-e, 'slika plutajućeg svijeta', popularne forme japanske umjetnosti iz razdoblja Edo.
'I dok Hokusaija pamtimo po besmrtnim djelima kakav je 'Veliki val Kanagawe', njegova kći, za čiji je talent otac rekao kako u svemu nadilazi njegov, u fokus suvremene kulture vratila se tek serijom mangi iz 1980-ih autorice Hinako Sugiura koje čine i predložak ovoga filma. Kako je najveći dio svojega opusa ostvarila u očevu ateljeu, često po narudžbi (nepotpisano), te kako je nekoliko godina nakon očeve smrti tajanstveno nestala, Katsushike je ostala uglavnom zaboravljenom slikaricom, čija životna i umjetnička priča nikada nije u potpunosti ispričana', navode iz Animafesta dodajući da 'ekscentrična, ali emocionalna', protagonistica ovoga filma ima složen odnos s vlastitim ocem i majkom (Hokusaijevom drugom ženom), prolazi kroz neuspjeli brak, ali gaji tople osjećaje za slijepu mlađu sestru.
'Kroz epizodnu strukturu ovog prekrasnog filma, koji u sebi sadrži i postvarene prizore iz japanske mitologije i religije, tako saznajemo sve što je poznato o opsesivnom stvaranju i neobičnom životu jedne mahom previđene autorice iz sredine 19. stoljeća', najavljuju iz Animafesta.
Šest izložbi
Na tematsku okosnicu Animafesta 2019 nadovezuje se i najbogatiji izložbeni program u povijesti festivala, ističu organizatori dodajući da se za vrijeme Animafesta ekskluzivno odvija šest izložbi.
'Najatraktivnija među njima ustvari je modno-umjetnički događaj, vezan uz retrospektivni program 'Majstori animacije' i dobitnicu Nagrade za životno djelo Suzan Pitt. U Galeriji Kranjčar bit će tako izloženo i na prodaju ponuđeno deset unikatnih, rukom oslikanih kaputa Suzan Pitt koje u svojem butiku na njujorškoj 8. ulici izlaže i Patricia Field – kostimografkinja, dizajnerica i stilistica najpoznatija po radu na TV seriji 'Seks i grad'. Inspirirani motivima popularne kulture poput stripova, reklama, originalnih printova i njujorških grafita, kao i psihologijom, seksom, nadrealizmom i vodenim bojama njezinih animiranih filmova, kaputi Suzan Pitt proizašli su iz vibrantne ulične atmosfere New Yorka i Los Angelesa', javljaju iz Animafesta. Izložba se otvara 4. lipnja u 18 sati.
Radovi bečkih studenata animacije, pod naslovom '#fuckreality', dijelom će biti izloženi u Galeriji Šira (otvaranje 3. lipnja u 12 sati), a dijelom, u svojoj prošireno-stvarnosnoj komponenti, u Tunelu Grič, gdje će tijekom cijeloga tjedna biti postavljene i druge VR instalacije te će se upriličiti i performans 'Swarming Tunnel' (3. lipnja u 13:30).
Izložba prošlogodišnjeg dobitnika Grand Prixa Borisa Labbéa u ULUPUH-u nosi naslov 'Postajanje životinjom' i otvara se 4. lipnja u 13:30, ali se može razgledati već od ponedjeljka.
Velika novost je grupna izložba autora čiji su radovi ušli u Veliko natjecanje kratkometražnog filma te su pozvani da svoje making-off crteže i druge materijale izlože u KIC-u (Galerija na katu) pod naslovom 'Iza kulisa'. U sklopu toga novog izložbenog koncepta organizira se i okrugli stol 'Animacija u galerijama' kojim 5. lipnja i počinje izložba.
U prostoru Francuskog instituta odvijaju se izložba i predstavljanje (5. lipnja, 13:30) ugledne francuske produkcije Miyu čiji se filmovi 'Per tutta la vita', 'Idem po cigarete' i 'Jaje' prikazuju u Velikom natjecanju kratkometražnog filma te koja uz produkcijsku i distribucijsku djelatnost njeguje i onu galerijsku. I na ovoj se izložbi nudi rijetka mogućnost kupnje radova.
Posljednja izložba 'ReAnimacija poezije', koju je inicirao Božidar Trkulja, otvara se 5. lipnja u 23 sata u Pogonu Jedinstvo. Znanstveni skup Animafest Scanner također je jedan panel (utorak, 4. lipnja, 14:30 – 17, Institut Balassi) posvetio teorijskim radovima o vezi animacije i lijepih umjetnosti.
Portugalska animacija
Na ovogodišnjem Animafestu predstavlja se i portugalska animiranofilmska kinematografija, koja ovdašnjoj publici ipak nije nepoznanica. Portugalski filmovi i njihovi redatelji nagrađivani su na Animafestu, a posljednjih godina posebno su omiljene redateljice Alice Guimarães i Mónica Santos ('Amélia & Duarte', 'Između sjena') koje stop-animacijom odaju počast različitim žanrovima filmske povijesti. Prošle su godine i David Doutel i Vasco Sá s animiranim akvarelom 'Predskazanje' privukli znatnu pozornost. Ove se godine na Animafest vraća i jedna od vodećih portugalskih umjetnica Régina Pessoa koja se nakon filmova 'Tragična priča sa sretnim završetkom' (prikazan 2010.) i 'Kali, mali vampir' (prikazan 2012.) natječe u Velikom natjecanju kratkometražnog filma s novim radom 'Stric Tomas broji dane'. Paulo D'Alva sudjelovao je u Velikom natjecanju 2014. filmom 'Carrotrope', a 2017. u Svjetskoj panorami s radom 'Kraj reda', José Miguel Ribeiro prije dvije godine prikazao je u Svjetskoj panorami svoje 'Fragmente', a Filipe Abranches ove je godine u Svjetskoj panorami s 'Na površini'.
'Privlačnost portugalskog animiranog filma ovdašnjoj publici i kritici (prošlogodišnja Nagrada publike filmu 'Između sjena'; Nagrada 'Zlatko Grgić' za film 'Amélia & Duarte'), kao i činjenica da tamošnja animiranofilmska kinematografija u mnogočemu podsjeća na hrvatsku animacijsku scenu (mala sredina s iznimno agilnom i međunarodno prepoznatom, stilski i žanrovski raznolikom produkcijom koja novi procvat doživljava od druge polovice 1990-ih godina) predstavljaju temeljne poticaje ovogodišnjem Animafestovom programu 'Portugal u fokusu'', navode iz Animafesta.
Program kurira portugalska Agencija za kratki film (Agência da Curta Metragem), a provodi se u partnerstvu s Veleposlanstvom Portugala u Hrvatskoj.
'U protekla dva desetljeća produkcija portugalskih kratkih filmova značajno je narasla i promijenila identitet usvojivši novu kreativnu i profesionalnu perspektivu. Nikada nije producirano toliko kratkih filmova takve kvalitete i raznolikosti. Tomu pridonosi i golem broj nagrada, uvrštavanja u selekcije te posebna međunarodna pažnja poklonjena portugalskim autorima. Agênciu – portugalsku agenciju za kratki film, osnovao je 1999. godine Curtas Metragens CRL (organizator Međunarodnog filmskog festivala Curtas Vila do Conde) s ciljem promicanja i distribucije portugalskih kratkih filmova u svijetu. A postoji li bolji način proslave 20. obljetnica od temeljne misije Agencije – odavanja počasti portugalskom animiranom filmu i portugalskoj kulturi uz neke od najslavnijih filmova i redatelja?', navode organizatori Animafesta čiji se program 'Portugal u fokusu' sastoji od tri bloka kroz koja će se prezentirati procvat portugalske animacije od 1990-ih nadalje.
'Ova retrospektiva predstavit će neke od najsjajnijih bisera portugalske animacije te tri naraštaja maštovitih, nemirnih, inovacijskih i uzbudljivih autora. Dolaze nam ukupno 22 filma koji se veoma razlikuju u pogledu tehnike, radnje i estetike. Svaki od njih rezultat je predanog rada i odražava estetske mogućnosti animacije kao jedinstvene osobine kinematografije da propituje poetiku sjećanja i simbole koji je grade', najavljuju organizatori.
U programu će se prikazati legendarni film 'Odmetnici' (Os Salteadores, r. Abi Feijó, 1993), dobitnik posebne nagrade žirija Cartoon d'Or, koji najbolje predstavlja vrijeme u kojem je nastao i koji je udario temelje živahnog razvoja portugalske animacije. U ekipi ovog filma mogu se prepoznati neka od imena koja će pronijeti portugalsku animaciju u nadolazećim godinama te koja su u retrospektivi zastupljena i samostalnim filmovima: Régina Pessoa ('Noć', 'Tragična priča sa sretnim završetkom'), José Miguel Ribeiro ('Osumnjičena', 'Putovanje Zelenortskim Otocima'), Pedro Serrazina ('Priča o mačku i mjesecu', 'Pod budnim okom svjetionika'), Zepe ('Candide') i Isabel Aboim Inglez ('Krave'). Abi Feijó, svojedobno i Animafestov selektor, ima u programu i drugi autorski rad, film 'Slijepi putnik', duo Doutel i Sá zastupljen je filmom 'Čađa', a spomenuti Filipe Abranches s 'Ne želim umrijeti tako mlaaaaad'. I naravno, omiljeni Amélia & Duarte moći će se ponovno vidjeti na Animafestu 2019.