Deimantas Narkevičius

Kolektivno sjećanje i osobna povijest na velikoj izložbi u MSU

08.01.2015 u 14:44

  • +12

Izložba Da capo Deimantasa Narkevičiusa

Izvor: Promo fotografije / Autor: MSU

Bionic
Reading

Izložba 'Da capo' jednog od najpoznatijih suvremenih litavskih umjetnika Deimantasa Narkevičiusa, koji je kao jedan od prvih umjetnika koji je nakon promjena 1989. počeo propitivati uvijek inspirativne teme odnosa politike i umjetnosti, kolektivne memorije i kulture pamćenja godina prisutan na međunarodnoj umjetničkoj sceni, otvara se 10. siječnja u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti (MSU).

Već me dvadesetak godina zanima pogled u razdoblje, kako mi to zovemo, dramatične i traumatične modernizacije, no taj pogled u prošlost uvijek se događa iz pozicije sadašnjosti koja je onda i sama tema, rekao je Deimantas Narkevičius uoči svoje prve izložbe u Hrvatskoj. Sretan sam što su moji radovi napokon izloženi u zagrebačkom MSU jer znam da je ovdje jedna od najboljih kolekcija u regiji, istaknuo je.

Litavski umjetnik je, uz kustose Marca Scotinija i Ivu Radmilu Janković, proveo novinare po izložbi na kojoj osam njegovih filmova, dvije instalacije i jedan zvučni zapis donose presjek njegova stvaralaštva od početka devedesetih do danas, objasnivši na koji način obrađuje temu i balansira na granici osobnog sjećanja i političke povijesti.

Po njegovim riječima, umjetnost sovjetske ere očuvala je svoj nevjerojatan i naočigled izražajni cinizam, s obzirom da je individualna kreativnost bila svedena na minimum, no predmeti iz tog razdoblja nisu zločin već prije svjedoci povijesnih zločina, vizualno naslijeđe epohe koje treba čuvati i cijeniti.

Izložba objedinjuje neke od umjetnikovih najznačajnijih filmskih djela koja su mu donijela svjetsku popularnost, među kojima su "Jednom u XX. stoljeću", "Glava", "Energy Lithuania" te "His-story", jedan od njegovih ključnih radova s početka karijere koji je dio fundusa MSU-a, te rana instalacija "Sveti rat" i zvučna instalacija realizirana prigodom ovogodišnje Manifeste u St. Peterburgu. Njezin se naslov odnosi na izraz iz svijeta glazbe koji upućuje na to da se dio glazbene kompozicije mora ponoviti od početka - u njegovom slučaju riječ je o uvijek ponovnom vraćanju u prošlost i potencijalnom stanju prošlosti, pokušaju da se izgubljena prilika povijesti vrati na početnu točku.

Tako je u filmu koji prikazuje skidanje Lenjinova spomenika 'okrenuo priču', pa ono što je bilo micanje spomenika prikazuje kao njegovo postavljanje uz klicanje oduševljene publike. "Ljudi su slavili i veselili se kada se micao taj spomenik, bilo je to poput nekog performansa, trenutak za koji smo mislili da se neće dogoditi u tisuću godina, uklanjanje nečega što je bio znak dugotrajne okupacije", istaknuo je.

U filmu "Glava" problematizira pitanje skulpture Karla Marxa, svjetskoga rekordera među skulpturama - sedam metara visoke i oko 40 tona teške glave koja je bila postavljena u Karl-Marx-Stadtu (danas Chemnitzu). Na pronađenom filmskom materijalu izbacuje ideološki govor i ostavlja osobne priče jer smatra kako je bitno vratiti stvari 'u normalu'. "Kada se ideološke ikone pomaknu iz određenog okruženja gube politički teret i postaju umjetničko djelo, a kada se Marxa prestane gledati u političkom kontekstu on ostaje samo veliki filozof", ustvrdio je Narkevičius.

Film "His-story" s početka njegove karijere, jedan je od njegovih 'docu-stories', radova kojima simulira dokumentarni film, kada uz pomoć filmske tehnike iz šezdesetih stvara dojam dokumentarnosti i snima priče koje tada nisu mogle biti ispričane. U tom atmosferičnom djelu, koji se nalazi u zbirci MSU-a, govori o sudbini svojih roditelja i izvlači sjećanja iz vremena dok je bio dijete.

Kustosica Radmila Iva Janković rekla je kako Narkevičius daje neobičan odgovor na pitanje kako se odnositi prema spomenicima iz jednog sustava i memoriji ljudi koji su tada živjeli, nudi drugačiji pogled, otvara neke nove kanale i senzibilitet koji može pomoći da se nosimo s prošlošću ma kakva ona bila.

Izložba "Da capo" završni je dio ciklusa koji se sastoji od tri izložbe održane u prošle dvije godine u Muzeju Marino Marini u Firenci i galeriji Le Magasin u Grenoblu, svaka s drugim kustosom i s drugačijim izložbenim projektom u tri različita konteksta, rekla je.

Glavni inicijator izložbe u Zagrebu, kustos Marco Scotini, zadovoljan je što se treći dio izložbe održava u Zagrebu, s obzirom da je i ranije surađivao s ovdašnjim umjetnicima, a smatra da Zagreb ima dobar kontekst za izložbu. Ocijenio je kako Narkevičius u istraživanju prošlosti, u ovom slučaju socijalističke, paralelno govori o sadašnjosti, što mu je glavni zadatak i najveći izazov.

Ravnateljica MSU-a Snježana Pintarić smatra kako će tema te dugoočekivane izložbe umjetnika iz Litve koji je niz godina prisutan na međunarodnoj sceni, povijest naslijeđa i kolektivne memorije, biti bliska i zanimljiva domaćoj publici.

Deimantas Narkevičius rodio se 1964. u Uteni, a kiparstvo je studirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Vilniusu. Afirmirao se filmovima i video radovima, koje predstavlja u nizu važnih svjetskih galerija, MCA u Chicagu, u newyorškoj MoMA-i, izlagao je na Venecijanskom bijenalu, te brojnim skupnim i samostalnim izložbama.

Njegovu zagrebačku izložbu, koja će biti otvorena do 20. veljače, prati opsežna publikacija s nizom stručnih tekstova o umjetnikovu filmskom opusu.