Zagrebački Muzej automobila Ferdinand Budicki do 27. veljače mora isprazniti prostore nekadašnje tvornice Pluto, komunalni redari počeli su uklanjati reklame i vizuale, uključujući muzejski grafit, a Muzej svoje gašenje uživo prati putem službene stranice na Facebooku. Za tportal govori njegov osnivač Valentin Valjak, reagirajući na izjave zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića. 'Jednostavno, prostor na Zavrtnici je atraktivan i mnogi bi ga htjeli za sebe', smatra Valjak
Poslije vijesti da zagrebački Muzej automobila Ferdinand Budicki do 27. veljače zbog ovrhe udruge koja ga je 2012. osnovala mora isprazniti prostore nekadašnje tvornice Pluto te nakon što su 16. veljače komunalni redari počeli uklanjati reklame i vizuale, gradonačelnik Milan Bandić istoga je dana izjavio da Muzej ide dalje, ali da trenutni voditelj Valentin Valjak mora otići.
'Muzej Ferdinand Budicki ide dalje', izjavio je 16. siječnja gradonačelnik Milan Bandić, uvjeravajući da će se pitanje popularnog zagrebačkog muzeja automobila 'pozitivno riješiti u naredna dva mjeseca'. U isto vrijeme Gradski ured za komunalne poslove je zbog nepostojanja dozvole uklanjao muzejske reklame i vizuale, uključujući grafit, što su na službenoj stranici Muzeja na Facebooku prenosili uživo, komentirajući kako je u tijeku 'kulturocid'.
'Muzej će ostati tamo gdje je ili će biti preseljen na drugu lokaciju, ali neće biti privatiziran te neodgovorno i nedovoljno vođen', rekao je Milan Bandić na sjednici pojašnjavajući da se deložacija do 27. veljače 2018. zapravo odnosi na aktualnog voditelja Muzeja automobila Ferdinand Budicki Valentina Valjka. Pritom je podsjetio na požar u prostorijama Muzeja 9. siječnja, što su iz samoga Muzeja putem Facebooka tada opisali kao manji incident zbog otapanja PVC poklopca aparata za smoothie.
'To je priča koja traje četiri godine i koja se zadnjih pola godine spušta na osobnu razinu. Želio bih da se točno pojasni o kakvim se to mojim nesposobnostima radi jer samo onda mogu o njima razgovarati. Rezultati samoga muzeja dobro su poznati', rekao je za tportal Valentin Valjak nakon izjava Milana Bandića da će Grad urediti Muzej i dati ga na upravljanje stručnoj i kompetentnoj osobi.
'Takve formulacije mi nisu ni najmanje jasne. U pitanju je gradski prostor, da, ali koristili smo ga mi, privatna udruga, i ono što je u njemu, fundus od preko 30 milijuna kuna, ide s nama. Tako da ne znam na što se odnosi taj dio gradonačelnikove priče', kaže za tportal Valjak.
Najvećim krivcem za situaciju smatra Pavla Kalinića, pročelnika Ureda za upravljanje hitnim intervencijama.
'Stalno je pravio probleme, prije svega oko parkiranja školskih autobusa u naše dvorište. Jednostavno, prostor na Zavrtnici je atraktivan i mnogi bi ga htjeli za sebe. Sve je to sprega raznih političkih interesa', komentirao je Valjak za tportal te dodao da je njemu i udruzi Oldtimer klub Ferdinand Budicki odmah po pokretanju Muzeja natovaren dug Zagrebačkog holdinga od 120.000 kuna.
Prostor na adresi Kneza Ljudevita Posavskog 48 na Zavrtnici od 1500 četvornih metara dobili su na korištenje ugovorom s Gradom Zagrebom 18. prosinca 2012., koji je trebao potrajati do 15. prosinca 2014. Udruga je privatnim donacijama članova i prijatelja s oko milijun kuna obnovila devastirane hale nekadašnje tvornice čepova Pluto. Te im građevinske radove Grad ne priznaje. Gradonačelnik je u svibnju 2017., prema Valjku, govorio kako Zagrebu Muzej automobila ne treba te da udruga mora ili platiti račune ili se iseliti. Iseljenje u novi prostor spominjao je i sam Valjak, a 2015. kao moguća alternativa spominjao se Tehnološki park na Zagrebačkom velesajmu.
Ugovor o korištenju prostora do prosinca 2014. nije se produžio. Prema zagrebačkom Uredu za imovinsko-pravne poslove i imovinu grada, razlog je neplaćanje naknade za korištenje te režijskih troškova, zbog kojih su udruzi Oldtimer klub Ferdinand Budicki u međuvremenu otvorili mogućnost obročne otplate. Kako se ona ni tih rokova nije pridržavala, Grad je rješenje ukinuo i podnio prijedlog za ovrhu te postupak pražnjenja prostorija tvornice, koji je u tijeku.
Ukupno dugovanje, a ono se odnosi na 'sve naknade s osnova korištenja predmetnog prostora, iznosi više od 372.000 kuna bez iskazanih obračunatih kamata', poručili su iz gradskog ureda u studenome 2017. u izjavi za medije.
Valjak je više puta ponavljao da troškove korištenja prostora jednostavno ne mogu pokriti. Od Grada su mjesečno kroz sve godine poslovanja samo za hladni pogon dobivali račune od 20.000 kuna. Onda je došla blokada, a ukinute su i dotacije.
'Čak nam je i Ministarstvo kulture, diskrecijskom odlukom bivšeg ministra Zlatka Hasanbegovića, uskratilo pravo na potporu od 30.000 kuna. To je iznos koji bi neki muzeji spiskali u nekoliko dana, a nama bi omogućio normalno funkcioniranje kroz neko vrijeme', izjavio je Valjak za 100posto u svibnju 2017., a u razgovoru za tportal uputio je na video na službenoj stranici Muzeja na YouTubeu.
'Iz travnja je 2017. U njemu se vidi posjet Zlatka Hasanbegovića Muzeju te Pavle Kalinić, koji je s njime i koji se dere na volontere zbog parkinga. Nedugo nakon toga dotacija nam je ukinuta', kaže Valjak, koji je nedavno na Facebooku podsjetio na neke od uspjeha Muzeja automobila.
U sklopu četiri Noći muzeja, primjerice, od 2013. do 2016. muzejski sadržaji i programi privukli su preko 50.000 posjetitelja, što je Muzej Ferdinand Budicki svrstalo među tri najposjećenija prostora u konkurenciji od njih 240, koliko ih sudjeluje u manifestaciji.
I ove godine, bez obzira na to što više nemaju reklame i vizuale, Muzej automobila Ferdinand Budicki bit će dijelom programa Noći muzeja koja se održava 26. siječnja.
'Puno je trenutno devastiranih industrijskih prostora u Zagrebu, ali oni nisu problem grada. Problem je prostor koji su uredili građani svojim privatnim donacijama, otvorili Muzej i poklonili ga svom gradu i državi, tj. zadužili ga', komentirao je Valjak na Facebooku.
Muzej je nazvan po začetniku automobilizma u Hrvatskoj Ferdinandu Budickom, koji je bio i jedan od suosnivača prvog Hrvatskog automobilskog kluba 1906. Sadrži preko 100 autentičnih povijesnih automobila i motora, velik broj memorabilija, artefakta, fotografija i filmova.