Moulin Rouge, francuski kabaret poznat po svojim plesačicama kankana i njihovim oskudnim kostimima od nojevog perja, ovaj tjedan slavi 130 godina postojanja
Moulin Rouge (Crveni mlin) svake večeri nudi dvije izvedbe u kojima pleše i pjeva 60 izvođača iz 14 različitih država. Cijene ulaznica dostižu i do nekoliko stotina eura.
Oko 600 tisuća posjetitelja koliko ih godišnje posjete kabaret i popije gotovo četvrt milijuna boca šampanjca ne zna, međutim, da se iza pozornice zbiva drugačija koreografija - sofisticirana mašinerija izmjene kostima i scenografije bez kojih se predstava ne bi mogla održati.
'Cijeli tim plesača, asistenata i tehničara mora biti veoma organiziran', otkriva Claudine Van Den Bergh, 27-godišnja irska plesačica koja u Moulin Rougeu pleše sedam godina.
'Mala pogreška ili kašnjenje i možete promašiti svoj ulaz. Doista morate biti u pravo vrijeme na pravom mjestu'.
Svaki nastup uključuje tisuću kostima, izrađenih u obrtima koji desetljećima surađuju s Moulin Rougeom. Svaka plesačica tijekom predstave izmijeni između 10 i 15 kostima, a za to ima prosječno 90 sekundi prije no što se vrati nazad na pozornicu.
Nakon svake točke scenarij se ponavlja. Plesači žure iza pozornice gdje ih čekaju šareni kostimi, mnogi optočeni dragim svjetlucavom bižuterijom, koje je poredala vojska asistenata. Ružičaste pernate boe vise na sve strane. Do njih su poredane visoke crne ili ružičaste kožne čizme.
Svaku plesačica žuri do svoga kostima, a dok se one presvlače, tehničari mijenjaju scenografiju za iduću točku.
Izvođači potom jure nazad na pozornicu, a asistenti bez stanke miču iskorištene kostime i donose nove kako bi bili spremni za iduću zamjenu.
Pralje danju, plesačice noću
Sve mora biti iznimno precizno i brzo. 'Kada trčim iza pozornice znam točno gdje idem, što radim i gdje je moj kostim za iduću točku', otkriva Van Den Bergh.
Nastupi u Moulin Rougeu i dalje se drže tradicije uspostavljene kad je kazalište osnovano 6. listopada 1889. godine. Tada su žene koje su bile pralje danju postajale plesačice noću.
Jedna od njih, La Goulue (proždrljivica), bila je uz partnera Valentina-le-dessosea među plesačicama ovjekovječenima na reklamnim posterima za Moulin Rouge slikara Henrija de Toulouse-Lautreca krajem 19. stoljeća.
Plesačice su tada imale nadimke poput Nini Pattes en l'air (Nini s nogama u zraku), Rayon d'or (Zlatna zraka) i La Sauterelle (Skakavica). Danas su na pozornici Olga, Jasmine, Claudine ili Esmeralda.
Neki kritičari tvrde da su predstava seksističke i u neskladu s modernim vremenima - posebice zbog toga što su plesačice često u toplesu ili u prozirnim kostimima.
Dvije aktivistice feminističke skupine Femen su se 2014., na obilježavanju 125. godišnjice kabareta, popele na krov kazališta i uzvikivale da ženska tijela ne smiju biti na prodaju.
Za Olgu Kohlovu, plesačicu iz Kazahstana koja je u Moulin Rougeu 12 godina, duh kabareta je izvanvremenski.
'Obožavam adrenalin na pozornici. Mlin je magično mjesto gdje živim svoju strast', ističe Kazahstanka.
'Kad sam na pozornici znam da sam nasljednica poznatih plesačica koje su 130 godina činile Moulin Rouge'.