'sluškinjina priča'

Margaret Atwood otkriva kako je došla na ideju horor-društva u kojem su žene svedene na 'hodajuće maternice'

07.05.2018 u 08:09

Bionic
Reading

Trenutno se na HBO-u prikazuje druga sezona superuspješne Huluove serije 'Sluškinjina priča', prema istoimenom romanu Margaret Atwood. Kanadska spisateljica prisjetila se kako je nastala kultna knjiga o futurističkom distopijskom teokratskom društvu u kojemu su žene svedene na funkciju rađanja, odnosno na hodajuće maternice neplodnih žena moćnih muškaraca

'Sluškinjina priča' od prvog izdanja prodana je u milijunima primjeraka diljem svijeta i s vremenom je postala nekom vrstom oznake za pisanje o politikama koje ciljaju na kontrolu žena, njihovih tijela i reproduktivnih funkcija. Knjiga je dobila nekoliko inkarnacija, film prema scenariju Harolda Pintera i u režiji Volkera Schlöndorffa te operu Poula Rudersa, među ostalima.

Film 'Sluškinjina priča' iz 1990. Izvor: Screenshot

Atwood je priču počela pisati u proljeće 1984., dok je živjela u Zapadnom Berlinu, a rukopis se najprije zvao 'Offred', po služničkom imenu glavne junakinje June, ali je uskoro promijenila naziv. Roman je u Kanadi objavljen u jesen 1985., a slijedile su Velika Britanija i SAD.

'Priče o budućnosti uvijek imaju premisu 'što ako', a 'Sluškinjina priča' ima ih nekoliko. Primjerice, ako bi tko htio preuzeti moć u SAD-u, ukinuti liberalnu demokraciju i uvesti diktaturu, kako bi to izveo? Što bi ponudio kao svoju priču? Ne bi smjela nalikovati ni u kojem smislu na oblike komunizma ili socijalizma: to bi bilo suviše nepopularno. Naziv demokracija mogao bi se koristiti kao izlika da se ukine liberalna demokracija, bez sumnje, mada 1985. to nisam smatrala mogućim', objašnjava Atwood i dodaje kako su nacije oduvijek radikalne verzije vlada temeljile na sistemu koji je već postojao.

  • +7
Sluškinjina priča Izvor: Profimedia / Autor: Hulu

'Kina je tako državnu birokraciju zamijenila sličnom državnom birokracijom pod drugim imenom, SSSR je mrsku tajnu policiju carske Rusije zamijenio još gorom i tako dalje. Dubinski temelji SAD-a, kako sam tada razmišljala, nisu u relativno nedavnim strukturama republike 18. stoljeća, s premisama o jednakosti i odvajanju crkve i države, nego teokracija 17. stoljeća, puritanska Nova Engleska, s naglašenim otporom prema ženama, a koja bi mogla ponovno stasati u periodu društvenog kaosa', kaže Atwood. Kao i originalna teokracija, objašnjava, i ova bi opravdanje za svoje akcije mogla pronaći u nekoliko biranih ulomaka iz Biblije, pri čemu bi se oslanjala na Stari zavjet, umjesto na Novi.

'Kako vladajuće klase uvijek nastoje prisvojiti najbolja i najrjeđa dobra i usluge te kako je jedna od postavki romana to da je plodnost u industrijaliziranom Zapadu došla u pitanje, ono rijetko bile bi plodne žene, koje su uvijek na listi ljudskih želja, na ovaj ili onaj način. Isto je i s kontrolom reprodukcije: tko će rađati, a tko prisvajati i odgajati djecu, koga će se kriviti ako se djeci nešto loše dogodi. (...) Imala sam jedno pravilo: u knjigu neću uključiti ništa što ljudi već nisu radili u nekom prostoru i vremenu i za što tehnologija već nije postojala. Nisam htjela da me optuže za mračne, uvrnute izume ili za krivu procjenu potencijala ljudi za gnjusno ponašanje', kaže Atwood.

Foršpan prve sezone Izvor: Screenshot

Javna vješanja, odjeća specifična za kaste, prisilno rađanje, krađa djece, zabrana pismenosti, uskraćivanje osobnih prava - sve je to i ranije bilo prisutno, objašnjava autorica, i to ne u drugim kulturama i religijama, nego na Zapadu i unutar 'kršćanske' tradicije.

'Stavljam 'kršćanske' pod navodnike jer vjerujem da bi mnogo toga iz ponašanja i doktrine Crkve, u sklopu njenog povijesnog postojanja kao društvene i političke organizacije, osobi po kojoj je dobila ime bilo ogavno', upozorava Atwood te tvrdi da 'Sluškinjinu priču' često opisuju kao feminističku distopiju, ali da termin nije najtočniji.

'U feminističkoj distopiji, u njenom najjednostavnijem obliku, svi bi muškarci imali veća prava od svih žena. Bila bi to dvoslojna struktura, gornji sloj muškarci, donji žene. Ali Gilead je uobičajena vrsta diktature, u obliku piramide, pri čemu su na vrhu moćnici oba spola, s time da muškarci općenito imaju viša zvanja od žena na njihovom položaju. Slijede ih niže razine moći i statusa, a svaka uključuje i muškarce i žene. Na samome dnu su i neoženjeni muškarci koji najprije moraju odslužiti u vojsci da bi kao nagradu dobili ekonoženu', pojašnjava Margaret Atwood, čije su sluškinje u svemu tome zasebna kasta, vrijedne zbog plodnosti, ali osim toga nedodirljive.

Foršpan druge sezone Izvor: Screenshot

'Posjedovanje sluškinje oznaka je visokog statusa, kao što je oduvijek bilo s robovima ili slugama bilo koje vrste. Kako režim funkcionira pod krinkom strogog puritanizma, ove se žene ne smatraju haremom koji, osim djece, osigurava užitak. Sluškinje su funkcionalne, a ne dekorativne', kaže Atwood te navodi tri izvora inspiracije za ovu knjigu.

Prvi joj je interes za distopijsku književnost, koji je počeo u adolescenciji, dok je čitala Orwellovu '1984', Huxleyjev 'Vrli novi svijet' i Bradburyjev 'Fahrenheit 451', a nastavio se na studiju na Harvardu ranih 1960-ih. 'Jednom kad vas zaintrigira neki oblik književnosti uvijek imate tajni poriv da i sami napišete njegov primjerak', kaže Atwood, a na Harvardu se zanimala i za Ameriku 17. i 18. stoljeća te je bila fascinirana diktaturama i time kako funkcioniraju. 'Ništa neobično za osobu rođenu 1939., tri mjeseca nakon početka Drugog svjetskog rata', tvrdi.

'Kao i Američka i Francuska revolucija te tri vodeće diktature 20. stoljeća - kažem 'vodeće' jer ih je bilo više, Kambodža i Rumunjska, među ostalima - i kao puritanstvo Nove Engleske prije toga, Gilead je u osnovi imao utopijski idealizam, kombiniran s visokim principima i stalno prisutnom njihovom sjenom, podzakonski oportunizam i sklonost moćnika da si iza zatvorenih vrata priušte senzualne užitke zabranjene ostalima. Takve eskapade, dakako, moraju ostati skrivene jer režim opstaje na iluziji da poboljšava uvjete života, kako fizičke tako i moralne, te kao takav ovisi o svojim istinskim vjernicima', objašnjava Atwood, dodajući da je u knjizi sluškinji ostavila prostor za bijeg.

'Uključila sam i epilog, iz perspektive u kojoj su i sluškinja i svijet u kojem je živjela nestali u povijesti. Ako se postavlja pitanje je li moguće da se ostvari 'Sluškinjina priča', sjetim se da u knjizi postoje dvije budućnosti i ako se prva ostvari, onda može i druga', zaključuje Margaret Atwood, producentica i konzultantica ekipi koja radi na seriji čija druga sezona upravo traje. U njoj se priča nastavlja nakon samog romana, a u ovoj verziji Offred uspijeva pobjeći. Obožavatelje je redatelj Bruce Miller prije nekoliko dana razveselio najavom i treće sezone, a nagovijestio je da bi ih moglo biti i mnogo više.