JEDNOGLASNA ODLUKA

Monika Herceg napisala svoju prvu dramu i pobijedila na natječaju zagrebačkog HNK, žiri ocijenio: 'Svježe, drugačije, teško se može uspoređivati s drugim što se trenutno piše u hrvatskom dramskom pismu'

14.10.2020 u 15:14

Bionic
Reading

Drama 'Gdje se kupuju nježnosti' Monike Herceg, prvi izlet u dramsko pismo te mlade nagrađivane pjesnikinje, proglašena je u srijedu pobjedničkim tekstom Natječaja za suvremeni dramski tekst Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.

Takvu je odluku, među 166 tekstova pristiglih na natječaj, jednoglasno donio ocjenjivački sud Drame HNK, koji su činili intendantica Dubravka Vrgoč, ravnatelj Drame Ivica Buljan i dramaturginja Mirna Rustemović.

Na svečanom proglašenju u foajeu HNK-a u Zagrebu, intendantica Dubravka Vrgoč istaknula je kako je riječ o tek drugom natječaju za otkup suvremenog dramskog teksta u povijesti Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu – prvi je i dosad jedini puta središnji nacionalni teatar takav natječaj raspisao u 50-im godinama prošloga stoljeća.

Natječaj je raspisan početkom 2020. godine, te je zbog lockdowna uslijed pandemije koronavirusa produljen do svibnja. 'Ono što nas je iznimno zateklo je broj dramskih tekstova koje smo primili, a bilo ih je 166. Za jednu malu zemlju to je doista veliki broj', kazala je Vrgoč. Konačnu je odluku bilo iznimno teško donijeti, napomenula je, te zahvalila svim autorima koji su sudjelovali u natječaju.

'Mislim da je to za budućnost hrvatskog kazališta itekako važno, a posebno za budućnost hrvatskog kazališta nakon ove pandemije', rekla je Vrgoč. Dodala je kako je među primljenim djelima bilo tekstova u luku od obiteljskih drama preko političkog kazališta, autora različitih generacija ali uz primjetno jako puno mladih pisaca, 'pisaca koji možda i prvi put pišu dramu, ali i puno i pjesnika i romanopisaca, te filmskih djelatnika i umjetnika općenito'.

Ravnatelj Drame i član prosudbenog povjerenstva Ivica Buljan rekao je kako je riječ o za njega i za Dramu HNK povijesnome događaju, jer je vrlo važno 'u trenutku u kojem kazalište živi i postoji' pronaći autore koji u aktualnom trenutku 'precizno registriraju stvarnost'.

'Monika Herceg je pjesnikinja – što je riječ koja sadrži dvije gorde označiteljske uloge: dakle, i piše poeziju i žena je', kazao je Buljan. U njezinoj drami 'Gdje se kupuju nježnosti' riječi su moćne, 's jedne se stane naslanjaju na neku povijest poetske drame, ali su i kao neka vrsta poeme koja se pretače u dramu pa se onda ponovno vraća natrag u poeziju'. 'Ako bismo tražili neke reference što ona u kazalištu jest, pozvao bih se na Sarah Kane', rekao je Buljan.

'Nadalje, tu je važan i socijalni aspekt: Monika Herceg piše - ne dokumentarno, ne kao putopisac, ne čak ni kao romanopisac – o jednom prostoru koji je u Hrvatskoj zanemaren, a to je provincija i selo. Njezin jezik je jezik tla, šljiva, voća, povrća, znoja, mokraće, kruha, tijesta', istaknuo je. Njezin je tekst nov, svjež, drugačiji i teško se može uspoređivati s drugim što se trenutno piše u hrvatskom dramskom pismu, i postaviti ga bit će izazov za Dramu HNK jer traži drugačije promišljanje glumačkih i redateljskih perspektiva, poručio je.

U obrazloženju nagrade drama 'Gdje se kupuju nježnosti' opisana je kao originalan, svjež i snažan poetski tekst koji 'prelazi put od bijesa, nasilja riječima i žestokih emocija, do mirenja sa životom i razumijevanja, shvaćanja bez osude'.

'U sižejnom smislu, pratimo priču unatrag pa opet unaprijed. Struktura je mozaična i eliptična, a pojedini prizori nude komadiće sjećanja iz različitih uglova. Odnosi likova nisu definirani radnjom, prelamaju se kroz iskaze pojedinih likova i kroz reakcije onih koji te iskaze slušaju. Jezik varira, od kratkih rečenica do dugačkih monoloških iskaza pojedinih, uglavnom ženskih likova. Ti su iskazu prozni ili poetski, s izletima u slobodni stih. Svojom strukturom, velikim brojem dramskih osoba i kompleksnom formom, tekst 'Gdje se kupuju nježnosti' Monike Herceg odgovara pozornici HNK-a Zagreb a cijeli tekst je po svojoj strukturi arbitraran, ostavljajući mogućnost različitih redateljskih i glumačkih interpretacija', mišljenje je žirija.

Monika Herceg rođena je u Sisku 1990. Nagradu Goran za mlade pjesnike za najbolji debitantski neobjavljeni rukopis 'Početne koordinate' dobila je 2017. godine. Knjiga je objavljena 2018. godine i nagrađena Kvirinovom nagradom za mlade pjesnike, nagradom Fran Galović za najbolje književno djelo na temu zavičaja i/ili identiteta, nagradom Slavić za najbolji prvijenac objavljen 2018. godine te međunarodnom nagradom Mostovi Struge.

Godine 2018. dobila je nagradu Na vrh jezika za najbolji neobjavljeni rukopis, a knjiga 'Lovostaj' objavljena joj je 2019., a ove godine u izdanju Frakture objavila je zbirku 'Vrijeme prije jezika'.

Osvojila je drugu nagradu na međunarodnom natječaju za poeziju Castello di Duino 2016. i prvu nagradu na regionalnom natječaju humoristično-satiričnog žanra Bal u Elemiru 2017., nagradu Lapis Histriae 2019. i prvu nagradu na natječaju Biber 2019. za najbolju priču. Članica je uredništva časopisa Poezija Hrvatskog društva pisaca i urednica u istoimenoj biblioteci. Pjesme su joj objavljene u različitim časopisima i prevedene na desetak jezika.

Govoreći o svojoj drami, prvoj koju je napisala, Herceg je rekla kako je ona nastala nakon što je uslijed lockdowna sa svojom obitelji otišla na selo k majci, te se tamo okrenula riječima u potrazi za utočištem, jer je to bilo jedno jako anksiozno i nesigurno vrijeme puno trenutaka koji su joj se činili potpuno bezizlaznima.

'Naučila sam da se obratim tekstu kad nemam što drugo i krenula sam se - vrlo infantilno - razračunati s tim nekim emocijama. A tekst je, naravno, prije svega književni tekst i bitno je da on ima svoju vrijednost, da ima svoju težinu. Književnost je za mene jedno mjesto utočišta ali i jedna monumentalna građevina, jer sve od naših odnosa je u tim riječima', kazala je Herceg. U tome se procesu čak i zaljubila u dramski tekst, te tako trenutno već piše i svoju drugu dramu, otkrila je Herceg u razgovoru s dramaturginjom Mirnom Rustemović.

Dio monologa iz pobjedničke drame čitale su glumice Nina Violić, Jadranka Đokić, Ksenija Marinković i Darija Lorenci Flatz.