U utorak je u MCUK-u svečano otvoren 45. PIF uz prigodne govore i predstavu 'Antologija' praškog kazališta Jiřija Srneca, koja nas je odvela na šarmantno putovanje u prošlost crnog teatra
Predstava 'Antologija', stara 50-ak godina i još uvijek živa i žilava, odvukla nas je u neke mlade i mladenački šarmantne dane crnog teatra. Umjesto poezije fluorescentnih pokreta što upisuju i opisuju mrak, dočekali su nas scenski vic i dosjetka u susretu s osvijetljenim glumcem. Vic, jer u duhu svog vremena, 'Antologija', autora i redatelja Jiříja Srnecanije cjelovit lutkarski komad, već niz duhovitih skečeva u kojima se, uz osmijehe, preispituje odnos glumca i crnog kazališta, scenski jasno odvojenih.
U svakom skeču pozornica je podijeljena na prostor svjetla, u kojemu se odvijaju tipično ljudski sukobi poput natjecanja čiji je veći (kofer) ili borbe s alkoholom i pijanim posjetiteljima, dok u mračnoj pozadini scene buja fluorescentna čarolija u kojoj ne postoje ljudska pravila i ljudske gluposti. U tim scenskim pozadinama predmeti 'letaju' i plutaju, ulične lampe plešu, ribe se pretvaraju u sirene, stolnjak u vrckastog konja, dok se hlače na štriku mačuju, svi neopterećeni gravitacijom i ostalim ljudskim mudrolijama. U susretu tih dvaju svjetova, u tankom dodiru svjetla i tame što stvara dramsku napetost, lutka pobjeđuje, 'gutajući' gluposti svakodnevice u mrak u kojemu nastaje čarolija (kao u skeču u kojemu najveći kofer i doslovce guta čovjeka).
Upravo ta pobjeda lutke nad glumcem ključ je cijele predstave i najava današnjeg crnog teatra u kojemu su svjetlo i glumac gotovo u potpunosti istisnuti. Živi glumac u predstavi tako nije ništa drugo nego stvaratelj konteksta, kao u skeču u kojemu glumica na uže vješa veš što u mraku oživi ili u drugim skečevima, u kojima glumci alkoholom i vodom zaljuljaju svijet i predmete oko sebe. U najboljem slučaju glumac je tek naizgledni voditelj igre, poput mađioničarke koja pokušava manipulirati predmetima što se pokazuju znatno svojeglavijim. Dodajmo, dijelom i zbog ne u potpunosti precizne animacije (u predstavi kao glumci i animatori sudjeluju Ondřej Feřtek, Klára Hovorková, Jiří Krejčí, Adéla Srncová, Jiří Srnec, Marek Váňa, Oldřich Vojta i Lucie Vojtíšková). Kad smo kod zamjerki, recimo i da je povremeno dolazilo do nepoklapanja scenskog pokreta i zvuka.
Pobjeda lutke na počecima crnog kazališta i samom početku 45. PIF-a odlično se uklapa u nit vodilju ovogodišnjeg festivala - povratak lutki - kako ju je odredila urednica službenog programa Livija Kroflin.
Srijeda na PIF-u
Nastavak povratka lutkama i druženja s njima u srijedu započinje već u 10 sati (uz izvedbu i u 11 sati) malim legendarnim prgavcima Punchem i Judy, koji će u rukama Konrada Fredericksa razigrati plato Mamutice u Travnom.
U 11 sati u ZKL-u je na rasporedu jedan od bisera ovogodišnjeg PIF-a, predstava Susjedi Lutkarskog kazališta Krasnojarsk iz Rusije, dok je u 17 sati na rasporedu prva hrvatska predstava, ujedno prva predstava naše mlade lutkarske redateljice Tamare Kučinović, Dobri doktor Jojboli u Kazalištu Komedija.
U 18 sati brazilska trupa Opera na Mala uranja na Trgu bana Jelačića u Kovčežić priča, a u 19 i 21 sat u MCUK-u na Sceni Travno Kanađani Les Sages Fous dolaze s komadom The Orphan Circus