UMJETNICA U PAKLU

Najzahtjevniji performans Marine Abramović

13.05.2014 u 12:07

Bionic
Reading

'Osjećam se kao da sam u paklu. U iščekivanju samo ležim u potpunom stanju panike', kazala je baka performansa uoči svog novog nastupa, koji je planiran za lipanj i održat će se u londonskoj galeriji Serpentine

Marina Abramović koja je sa svojih 67 godina predstavlja kao baka performans arta, u lipnju otvara novu izložbu u londonskoj galeriji Serpentine, što će biti njezin prvi performans nastup u Engleskoj.

Čini se da je puno izloženija i osjetljivija dok razmišlja o kontaktu s engleskom publikom nego što je bila tijekom priprema za sad već legendarne performanse u Beogradu i njujorškkoj MoMI, prije četiri godine.

U nastupu nazvanom The Atrist is Present, umjetnica je sjedila po osam sati u komadu u muzejskom prostoru dok su se nasuprot nje izmjenjivali posjetitelji koji su mirno sjedili u stolici. Reakcije su bile svakakve: neki su plakali, neki se smijali, jedna posjetiteljica skinula se do gola. Nakon toga, njen performans postao je jedan od najpoznatijih i najkontroverznijih djela suvremene umjetnosti.

Uz nametnuta visoka očekivanja za sljedeći nastup, Abramović se pomno svakodnevno priprema: smatra da mora biti u najboljoj fizičkoj i psihičkoj formi, na strogoj je dijeti i uskoro putuje za Brazil gdje će proći kroz radikalne pripreme s šamanskim savjetnikom.

Londonski performans nazvan je 512 sati, po vremenskom trajanju koje će provesti u galeriji: od 11. lipnja do 25. kolovoza, umjetnica će lutati prostorom, a posjetitelji će nakon zamolbe da ostave na ulazu svoje kapute, satove i mobitele, ostati s Abramović i ostvarivati kontakt s njom.

'Bit ćemo suočeni samo publika i ja. Maknula sam objekte, samo je susret u pitanju. Nikad prije nisam radila nešto toliko radikalno i lišeno 'materijalnosti'. Moram se dovesti u stanje u kojem ću biti potpuno uvjerena u svoju sposobnost da kreiram karizmatični osjećaj prostora. A to je pravi pakao', povjerila se umjetnica te dodala da u napetosti i iščekivanju ne spava, već samo leži u krevetu u stanju potpune panike.

'Od najranije dobi, shvaćala sam da učim samo iz stvari koje mi se ne sviđaju. Ako radite isključivo stvari koje vam odgovaraju, samo ponavljate iste obrasce, ista sranja. Uvijek se zaljubite u krivu osobu. Zato što zapravo ne iskusite promjenu. Tako je lako raditi stvari koje volite. Ali onda, kad se nečeg bojite, suočite se s tim, idite prema tome. Postat ćete bolja osoba.'

Naravno, to dolazi uz veliku cijenu.

'Ogromne količine usamljenosti. Ako si žena, gotovo je nemoguće ostvariti smislenu vezu. Previše si za svakoga, žena uvijek mora igrati ulogu ranjivosti i ovisnosti. Ako niste takve, fascinirat ćete muškarce, ali samo nakratko. Onda vas žele promijeniti i uništiti. Onda odu. Stoga, cijena je velika usamljenost', objašnjava Abramović te zaključuje da je već sad osjeća veliku tremu pred londonski nastup.

'Rad s engleskom publikom iznimno je naporan. Vrlo su sarkastični. Lako im sve dosadi. Ne žele se uključivati u bilo što gdje postoji mogućnost da će biti osramoćeni ili ismijani. To je ogroman izazov za mene i neopisivo sam nervozna.'