virtualno kazalište

Novi projekt Bobe Jelčića 'Višnjik u Višnjiku' bit će izveden u virtualnom prostoru

19.12.2020 u 08:39

Bionic
Reading

Premijera kazališne predstave "Višnjik u Višnjiku", autorskoga projekta Bobe Jelčića, koji nastaje i izvodi se u virtualnom prostoru kao odgovor na situaciju i okolnosti u kojima je onemogućen izravan kontakt s publikom, održat će se putem Zoom-a u utorak, 22. prosinca

U projektu sudjeluju Jerko Marčić, Marko Makovičić, Jadranka Đokić, Ugo Korani, Petra Svrtan i Lana Meniga, a predstava nastaje u produkciji kazališne skupine de facto Saše Božića. Izvedba se temelji na dramskom tekstu "Višnjik" Antona Pavloviča Čehova, a izvodi se u formi konferencijskog razgovora u kojem su glavni likovi lišeni djelovanja, dok publika ima dodatnu odgovornost jer je izloženija I prisutnija nego u klasičnom kazališnom smislu.

Kako se ističe u najavi predstave, u izvedbi sudjeluju samo ključna lica predloška - vlasnici višnjika koji više nisu u stanju gospodariti imanjem te su njegovo propadanje i prodaja neizbježni, kao što su neizbježni i njihovi razgovori na temu kako spasiti višnjik. Projekt istražuje formu konferencijskog razgovora, u kojem se glavni likovi nikada ne sretnu uživo već se sudbina njihova Višnjika, pa i njihova budućnost odvijaju na virtualnoj razini. Zbog ograničenosti konferencijskog razgovora, lica su doslovno lišena djelovanja. Jednostavnije, njih “nema” fizički u višnjiku, a višnjik se prodaje.

Projekt "Višnjik u Višnjiku" nastaje iz potrebe da se istraže nove mogućnosti igranja i stvaranja predstava, koje se ne odnose samo na reprodukciju već snimljenih predstava iz teatarskih arhiva koje najčešće nisu ni snimane s mišlju da publici budu prikazane putem nekog drugog medija, dodaje se u najavi. 

"Ova predstava u virtualnom prostoru svojevrstan je pionirski eksperiment upotrebe kazališne forme i pravila te njihovo miješanje s filmskim žanrom i njegovim zadanostima, kao i ograničenjima korištenog softwarea. Publika je u ovom mediju također polje istraživanja ovog projekta, jer je ona izloženija i prisutnija nego u klasičnom kazališnom smislu. Kao da se voajerska pozicija gledatelja pojačava i otvara mogućnost aktivnijeg participiranja u izvedbi", ističe se.

Pozicija i uloga publike, dodaje se, izjednačava se s onom izvođačkom: ne dijeli ih zadani prostor scene i gledališta, a mogućnosti platforme konferencijskog video razgovora omogućuju joj potpuno aktivno uključivanje u izvedbu. Tako raste odgovornost pojedinog gledatelja da se odluči na taj iskorak.

Jedna od tema bavljenja ovom dramom je pasivnost koja se manifestira kroz likove, koji, iako pozvani da reagiraju na kriznu situaciju to ne čine. Njihov problem je velik, ali se svi prave da problema nema ili da će ga riješiti netko izvana. Tako potencirana je nedoraslost i nemogućnost glavnih likova da se nose s realnim egzistencijalnim problemom.

Prodaja i raspad imanja u Višnjiku, odnosno promjena koja nastaje raspadanjem jednog društvenog sloja u carskoj Rusiji, rezonira danas, u trenutku svojevrsnog nesnalaženja s novim normalnim te nasilnim pokušajem da svijet funkcionira po ustaljenim navikama, stoji u najavi.