HDD GALERIJA

Ples po rubu Stanislava Habjana: 'Mašta ili ništa!'

15.05.2020 u 13:38

Bionic
Reading

U zagrebačkoj HDD galeriji 19. svibnja otvara se samostalna izložba Stanislava Habjana, koja pod naslovom 'Neobjavljeno 1983. – 2023.' predstavlja dosad neobjavljene, neizlagane i neotisnute radove, većinom u formatu plakata, nastale od početaka Habjanovog javnog umjetničkog i dizajnerskog djelovanja ranih 1980-ih do danas. Zbog još uvijek važećih preporuka za izbjegavanje infekcije HDD napominje kako neće biti klasičnog otvorenja u galerijskom prostoru. 'Jednostavno nas dođite posjetiti unutar radnog vremena, sve radne dane do 5. lipnja od 12 do 19 sati', poručuju.

Koncept izložbe 'Neobjavljeno', kako navodi kustos Marko Golub u svome tekstu pod nazivom 'Mašta ili ništa!', obuhvaća radove, većinom u formi plakata, koji daju neku vrstu alternativnog presjeka karijere Stanislava Habjana – 'nazvali je mi dizajnerskom, umjetničkom, spisateljskom ili općenito autorskom i suautorskom – odnosno Habjanovog karakterističnog plesa po rubu stvarnosti i fikcije, umjetnosti i života, imena i pseudonima, čovjeka i njegove sjene'.

'Manji dio tih radova su doista neobjavljeni, odnosno nerealizirani radovi u onom smislu u kojem o njima govorimo kada govorimo o dizajnu: napravljeni za neku priliku, za određenog naručitelja, ali nikad otisnuti, umnoženi i distribuirani. Daleko veći dio autorov je ponovni ili predviđeni posjet zbivanjima, pričama, mjestima, susretima, ljudima i situacijama koje su se odvile ili će se odviti unutar četrdeset godina između 1983. i 2023.', navodi Golub.

Prva godina, objašnjava, označava početak Habjanovog javnog djelovanja u polju umjetnosti i grafičkog dizajna, tada u zajednici zvanoj Greiner & Kropilak Mail Art Office, ili jednostavnije Greiner&Kropilak, koja će potrajati točno dva desetljeća, do 2003., središnje točke nedovršenog razdoblja koje izložba 'Neobjavljeno' pokriva.

'Na jednoj krajnjoj točki nalazi se Kropilak, čuveni pseudonim posuđen od čuvenog čehoslovačkog košarkaša, a na ovoj strani bliže nama Stanislav, iako ni to nije tako jednostavno jer kako u plakatu/stripu Ime&Pseudonim iz ove kolekcije jedan objašnjava drugome: 'Bilo je tako da ti vlastita sjena kaže: ti si sjena moja, a ne ja tvoja. I to iskreno, tvojim sugestivnim glasom'.

Ova scena događa se na pozadini fotografije Andréa Kertésza snimljene u Washington Parku 1954. Zato je mjesto razgovora u šetnji Habjana i Kropilaka imenovano kao Kertész Park – čovjek se pretvorio u mjesto, onako kako ponekad i artefakti grafičkog dizajna, poput naslovnica knjiga, muzičkih omota ili plakata postaju mjesta koja nakratko u svojoj mašti nastanjujemo držeći ih pred sobom', piše u predgovoru izložbe Golub.

Među tih četrdesetak plakata, uz par billboarda, poneku omotnicu knjige i naslovnicu časopisa, nalazi se pravo malo mnoštvo posudbi, skrivenih i neskrivenih posveta, poruka i pisama upućenih prijateljima i poznanicima, drugima autorima i suautorima, piscima i umjetnicima koji su nadahnjivali ili nadahnjuju Habjanovom zamućivanju granica zbiljskog i izmišljenog.

'Premda je sama njegova kreativna praksa teško jednoznačno odrediva te obuhvaća sve od mail arta, preko grafičkog oblikovanja, priča i poezije, do performansa i, u novije vrijeme, glazbe, grafički dizajn mu je ostao najpouzdanije uporište vjerojatno zbog toga što po svojoj prirodi podrazumijeva neki oblik organizacije, konvencionalnosti, strukturiranosti i egzaktnosti. Pojednostavljeno rečeno, slici ili fotografiji možete tako dati vremensku odrednicu, pripisati je događaju, dodati joj ime neke osobe, preko svega otisnuti verbalnu informaciju, možda ispod nje i još jednu, sekundarnu, i još neku treću dodati sasvim na marginu sitnim slovima, što je ne čini manje važnom od one prve i najuočljivije. Možete dati vizualnu formu poruci, tekstu i priči, materijalnost sjećanju, činjenični okvir fantaziji', navodi Golub.

Stanislav Habjan bavi se pisanjem, dizajnom, likovnošću, performansom i multimedijom. Autor je knjiga kratkih priča Nemoguća varijanta (1984.) i Greiner & Kropilak Interkonfidental (s Borisom Greinerom, 1999.). Prozom je zastupljen u više antologija hrvatske kratke priče i novele, tekstovi su mu prevođeni na engleski, talijanski, poljski, slovenski i makedonski, a naslovom njegove priče 'Poštari lakog sna' imenovana je panorama proze Quorumova naraštaja (ur. Krešimir Bagić, 1996.).

Ostvarujući radove unutar nekoliko autorskih grupacija (Greiner&Kropilak, Slipa konfidenca, Petikat) objavljivao je, izlagao i nastupao u Hrvatskoj, Francuskoj, Sloveniji, Italiji, Danskoj, Njemačkoj, Indiji i drugdje. Godine 1993. u suradnji s Greinerom konstruirao je Human Weight Printer, unikatni tip grafičke preše za dvije osobe kojom je ostvareno niz izvedbi otisaka grafika uživo.

Kao dizajner autor je brojnih vizualnih identiteta za domaće i međunarodne umjetničke projekte, filmske i glazbene festivale, izložbe i kazališne predstave. Oblikovao je plakate i kataloge za nastupe hrvatskih umjetnika na Venecijanskom bijenalu (1997., 2003., 2005.). Plakati su mu uvršteni u 'Graphis poster books' (1994., 1995., 2004.).

Bio je art direktor novina za kulturu Homo volans (1995. – 1997.) i glazbenog magazina Nomad (1998/9.). Nagrađivan je za prozu, za grafički dizajn i za autorski projekt.

U koautorstvu s Danijelom Žeželjom, Borisom Greinerom i drugim autorima ostvario je više multimedijskih projekata i performansa ('Homo volans', 'Osmijeh Majakovskog', 'Stazione Topolo', 'Reflex', 'BeCycled!', 'My Home is Your Home', 'Simetrija kvadrata', 'Kaciga od Manche', 'Idijot Wind', 'Pjesma za Vidu').

U suradnji s Danijelom Žeželjom ostvario je niz dizajnerskih projekata, kao i grafičkih mapa i slikovnica ('Petikat Exp', 'Becycled Quotes', 'Be Fair to Dog!', 'Lun', 'Život mimo', 'Dućan metafora', 'Pio i Pepe', 'Ako znenada pride kruto lačan gost').

Od 2012. do 2015. s prijateljima je vodio projekt Skale do Sunca, program galerije za umjetnost i dizajn u Staroj Novalji.

Aktualni samostalni projekti uključuju mu izložbe 'Dialogues' i 'Uzmi, čitaj!', putujući ambijent 'Dućan metafora', polivalentni projekt 'Literartura', te od proljeća 2019. literarni i scenski projekt 'Car je gol'.