KNJIGA RAZVANA RADULESCUA

Propitivanje granica ljudskosti u mraku diktature

29.10.2014 u 09:22

Bionic
Reading

Stvarnost ideološki obojane svakidašnjice i humor kao literarna metoda neke su od tema književne tribine Europea u Dvorištu, koja je u utorak navečer u Zagrebu ugostila rumunjskog književnika i scenarista Razvana Radulescua

Radulescu je u Zagreb došao na poziv svojeg hrvatskog izdavača Naklade Ljevak, u čijem je izdanju upravo objavljena njegova knjiga 'Život i djelo Ilije Cazanea' (1997.) u prijevodu Ivane Olujić i Luce-Ioana Frane. Roman je osvojio nagradu Društva rumunjskih pisaca.

U njemu Radulescu na duhovit način pristupa bolnoj temi nedavne rumunjske povijesti – godinama ideološkog mraka pod diktatorskom palicom Nicolaea Ceausescua, uz pomoć njegove vjerne tajne policije Securitatee. Pisan jednostavnim stilom u najboljoj tradiciji suvremene stvarnosne proze začinjene suptilnom ironijom u gotovo svakoj rečenici, 'Život i djelo Ilije Cazanea' zabavan je roman u kojemu Radulescu propituje granice ljudskosti u okolnostima u kojima za ljudskost prostora nema.

'Ta je knjiga inspirirana i mojim životom, iako sam rođen mnogo nakon što se odvija radnja tog romana: negdje u njegovoj dubini javlja se prigušeni konflikt koji sam imao s oba svoja roditelja, koji nikada nisu preispitivali svoje izbore', kazao je Radulescu na tribini u Cafeu u Dvorištu.

U romanu izvjesnog Iliju Cazanea, čovjeka iznimna šarma, zbog dara uzgoja rajčica 'veličine bundeve' odvodi tajna policija. Iliju pregazi kamion na isti dan kada ga policija zbog nedostatka dokaza pušta, a godinama kasnije, za njegova se sina - koji je osim očeva imena naslijedio i njegov šarm - počinje zanimati inspektor koji ga je ispitivao.

Pukovnik Securitatea, Vasile Chirita šablonski je primjer tipičnoga pripadnika zloglasne policijske službe. Radulescu mu, međutim, nudi priliku za promišljanje, pa on tako u romanu prolazi postupnu "mističnu" transformaciju u čovjeka koji počinje sumnjati u vrijednosti koje zastupa.

'Pukovnik je zapravo glavni lik tog romana', kazao je Radulescu. 'Kao čovjek koji u punoj vjeri služi sistemu i ne zamišlja ništa osim onoga što mu sustav govori da smije zamišljati, on ima dvije velike šanse: prva je ta što je susreo Iliju Cazanea - oca, a druga je da susretne njegova sina', pojasnio je.

Ono što ga je zanimalo je pitanje hoće li taj čovjek u susretu s njihovim posebnim osobinama iskoristiti priliku za trenutak introspekcije. 'Moj je tužan zaključak, ne o tim likovima nego o ljudima koje poznajem i koji su živjeli u tome vremenu, da tu priliku i taj trenutak neće imati", napomenuo je autor.

Istaknuo je kako sebe ne doživljava kao angažiranog pisca, niti vjeruje da humor može poraziti ideologiju "osim ako ju već prije toga nije porazila povijest". "Jako je teško pisati o stvarnosti; ja sam ono što bi se moglo nazvati 'reality junkie', a jedina stvar koja me zanima je estetski imperativ', istaknuo je.

Radulescu je ujedno ugledan scenarist koji pripada generaciji rumunjskih filmskih autora čiji su filmovi obilježili posljednje desetljeće na međunarodnoj filmskoj sceni ('Smrt gospodina Lazarescua', 'Prije svega, Felicia', 'Roba i lova' i drugi).

O njegovom filmskom stvaralaštvu s Radulescuom je razgovarao scenarist, pisac i redatelj Ognjen Sviličić, a nakon tribine održana je filmska projekcija njegova filma 'Pozicija djeteta' (2013.) u režiji Calina Petera Netzera, koji je iste godine na Berlinaleu osvojio Zlatnog medvjeda.

Europeu u Dvorištu nastavlja gostovanje u Zagrebu nizozemskog filozofa i publicista Coena Simona u srijedu, 5. studenoga.