Dokumentarna radiodrama Hrvatskog radija 'Dan kojega neću za cijeli život zaboraviti' Đina Đivanivića osvojila je glavnu nagradu na 24. Međunarodnom festivalu igrane i dokumentarne radiodrame - Prix Marulić, priopćeno je u subotu s Hrvatskog radija
Priča govori o brodu Carpathiji, najpoznatijem po tome što je 15. travnja 1912. krenuo u neizvjesno spašavanje brodolomaca s Titanica, kao i o ljudima s toga broda, časnicima, mornarima i putnicima, sudionicima događaja koji im je zauvijek obilježio živote, kaže se.
Ambijentalni festival igrane i dokumentarne radiodrame, kojeg pod geslom 'Starim tekstovima u pohode' HRT organizira od 1997. godine u autentičnim prostorima grada Hvara, prošle godine nije održan zbog pandemije, a ove je godine po prvi puta održan online, napominje se. Grand Prix Marulić u kategoriji kratke forme osvojio je rad 'Correspondance Bernarda' Clarka sa Irskoga radija RTE, a u kategoriji drame 'Woyzeck', čiji je producent, redatelj i ton majstor Stefan Weber s Austrijskog ORF-a. Na festivalu u organizaciji Odjela Drame HR-a, od 24. - 28. svibnja predstavljeno je 38 igranih i dokumentarnih ostvarenja iz 20 zemalja, koje je predselekcijska komisija odabrala između 70-ak pristiglih radova, kaže se.
Autor dokumentarne radio drame je Đino Đivanović, urednik Nikica Klobučar, ton majstor Srđan Nogić, a skladatelj Maro Market. Glumica Mia Anočić tumačila je dijelove dnevnika osječke učiteljice Marije Aliuš Bartowski, koji su autentično svjedočanstvo o tim sudbonosnim zbivanjima. Drama je premijerno emitirana u ožujku 2020. godine.
Oni su izrazili zadovoljstvo nagradom, a Đino Đivanović dodao da posebno zahvaljuju Slobodanu Bobi Novkoviću, hrvatskom titanikologu koji je pomogao u realizaciji dokumentarne radio drame.
'Njegovi su nam savjeti i kontakti bili od neprocjenjive važnosti.', kazao je. Urednik Nikica Klobučar kazao je da je dokumentarac do sada sudjelovao na nekoliko prestižnih radijskih festivala i izrazio veselje se što će predstavljati Hrvatski radio i na radijskom festivalu u New Yorku u listopadu ove godine. To je vrlo inspirativno jer se naše ekipe natječu s onima iz sredina u kojima su ulaganja neusporedivo veća i u kojima radio kao medij u novom tehnološkom okruženju doživljava renesansu, kazao je.
Maro Market je kazao da su mu inspiraciju za zvučnu sliku dali zvukovi elitnog trećeg razreda tadašnjih prekooceanskih brodova, u kojima su putnici provodili svoje slobodno vrijeme, 'veseleći se uz svirku na svemu što su dohvatili'. To su ne samo glazbala kao harmonika i gitara, nego i predmeti iz svakodnevnog života poput žlica, koji su proizvodili zanimljive zvukove, kazao je. Srđan Nogić je izrazio nadu da će stečena tradicija dramske radiofonije ostati sačuvana, ali je napomenuo da se ona iz godine u godinu smanjuje.
Kad sam došao na Radio dramska produkcija je radila svaki dan u dvije režije u tri smjene, a danas je to vidno smanjeno. U to vrijeme je za proizvodnju jedne drame režija bila na raspolaganju petnaest radnih dana, a danas pet, dok tonski majstori rjeđe izlaze na teren, kazao je. Na web stranici festivala https:// prix-marulic.hrt.hr dostupne su audio snimke i skript na engleskom jeziku za sve festivalske emisije koje su prošle predselekciju.
Također, održan je i okrugli stol 'Budućnost audio dramskih festivala u postpandemijskom svijetu', na kojem su sudjelovati ugledni govornici Alison Hindell (BBC), Reto Ott (Švicarska Radiotelevizija), Oana Cristea Grigorescu (Rumunjski radio) i Anne Lepère (nagrađivana freelance autorica iz Belgije), a čije su moderatorice redateljice i urednice HR-a Katja Šimunić i Stephanie Jamnicky.
U ožujku je kratka radio drama 'Potres' iz ciklusa Male forme Hrvatskog radija osvojila nagradu za najbolju europsku dramu 2021. BBC-a, nakon što je prije toga ušla u finale s emisijama Austrijskog i Švicarskog radija. Urednica Katja Šimunić kazala je tada da je od te pojedinačne nagrade još važniji kontinuitet kvalitete koju ostvaruje Dramski programa Hrvatskog radija, te da nagrade iz godine u godinu pristižu autorima i ekipama radijskih drama Hrvatskog radija.
Nagrađena priča prati kronologiju Carpathijinog plovidbenog vijeka, s fokusom na tragične i herojske trenutke koji su dva broda odveli u vječnost. Autentično svjedočanstvo o tim zbivanjima donosi dnevnik Marije Aliuš Bartowski, koja se tog dana našla na Carpathiji putujući iz New Yorka prema Rijeci. Njeni dnevnički zapisi vraćaju priču usred dramatičnih scena spašavanja brodolomaca, ali i portretiraju jednu samosvojnu ženu što je za sobom ostavila izniman privatni i povijesni dokument, kaže se.