FESTIVAL EKSPERIMENTALNOG FILMA I VIDEA

Rekordan broj prijava na 25 FPS, za konkurenciju izabrano 25 najboljih

27.09.2017 u 08:52

Bionic
Reading

Konkurencija ovogodišnjeg Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa - 25 FPS, donosi 25 filmova izabranih između njih 1776 prijavljenih, što je rekord festivala koji proteklih trinaest godina domaćoj publici sustavno predstavlja ponajbolje svjetske inovativne, nezavisne i nekomercijalne filmove

'Selekcija je kao i uvijek bila teška, no uspjeli smo pokriti široki raspon onoga što je danas eksperimentalni film', rekla je Marina Kožul, koja je sa Sanjom Grbin i Mariom Kozinom selektirala filmove za festival, koji će se održati od 28. rujna do 1. listopada u Zagrebu, te 4. i 5. listopada u Rijeci. 

Prema pristiglim uratcima ove se godine primjećuje povratak materijalnom filmu i ručnom radu, odnosno više apstraktnog filma nego zadnjih godina kada je tendencija bila prema dokumentarizmu i esejistici. 

'Povratak apstrakciji nas je jako razveselio jer smo mislili smo da se više nitko ne želi baviti apstraktnim filmom, no s druge strane primjećuje se snažna politička potka koja nije toliko ilustrativna već se minimalnim sredstvima zaokružuju vrlo ozbiljne i suvremene političke preokupacije filmaša', rekla je Kožul u razgovoru za Hinu. 

Kao jedan od zanimljivijih filmova izdvojila je animirani dokumentarac 'Drugi planet' izraelskog autora Amira Yatziva o susretima u virtualnim svjetovima koji simuliraju koncentracijski logor Auschwitz-Birkenau.

Yatziv, koji će u Zagrebu predstaviti svoj film, Holokaustom se bavi kroz prizmu suvremene tehnologije, arhitekturu, izložbe, video igrice i dizajna što je pristup toj temi kakav, napomenula je Kožul, dosad nismo imali priliku vidjeti. 

Konkurencija donosi radove autora koje festival prati od svog početka 2005., ali i raste s mlađom generacijom eksperimentalista koji su sada u svojim tridesetim i četrdesetim godinama, poput prijašnjih članova žirija zagrebačkog festivala, španjolske umjetnice Laide Lertxundi i nizozemskog autora Joosta Rekvelda. Tu su i prošlogodišnji dvostruki pobjednik Peter Burr, dobitnik Grand Prixa 2015. Fern Silva, austrijska autorica Tina Frank i niz novih autora.

'Podjednako su zastupljeni i filmaši koji se bave fotokemijskim filmom i s područja apstraktnog, digitalnog ili analognog videa, što doprinosi šarolikosti natjecateljskog programa', rekla je Kožul. 

Izabrani filmovi ispituju nove formate, teme, identitete, strukture, spektakle i nove 'zbilje', a zbog inovativnog pristupa filmu dijele zajednički nazivnik - eksperimentalni, a grupirani su u pet programskih cjelina koje se prikazuju u terminima od 18 i 20 sati u Kinu SC.

U konkurenciji i tri hrvatska filma

Za Grand Prix će se natjecati i tri hrvatska filma - 'Trip' Marka Meštrovića, 'Skoro ništa: i dalje noć' Davora Sanvincentija te 'Periferija' Leone Kadijević.

'Sretni smo zbog toga jer sve te autore pratimo jako dugo, a osobito zbog Leone Kadijević, zagrebačke studentice Akademije likovnih umjetnosti koja je prije dvije godine otišla na Royal College of Art gdje joj se otvorio cijeli jedan novi svijet kombinacija animacije, snimki, pristupa animiranom filmu kroz instalaciju', rekla je Kožul. 

'10', Paula Konjušić
  • 'Partenza', Renata Poljak
  • 'Periferija', Leona Kadijević
  • 'U međuvremenu', Mate Ugrin
  • 'Trip', Marko Meštrović
  • 'Skoro ništa - i dalje noć', Davor Sanvincenti
    +2
Hrvatski filmovi na 25FPS-u Izvor: Promo fotografije / Autor: 25FPS

U program Refleksi, koji prikazuje izbor iz najnovije hrvatske produkcije eksperimentalnog i inovativnog filma i videa, uvršten je i nagrađivani film 'Oni samo dolaze i odlaze' Borisa Poljaka. 

'Fascinantno je kakvo Poljak ima oko za ljude i prostor u kojem živi i kako ga uspije prenijeti na platno, bez da promijeni stvarnost i eksploatira sadržaj. Zato je uspješan i u međunarodnom kontekstu, a ne samo u domaćem gdje su njegove teme svima bliske i poznate', ocijenila je.

Refleksi donose još filmove 'Partenza' Renate Poljak, 'U međuvremenu' Mate Ugrina i '10' Paule Konjušić, a svi su kandidati za nagradu Green DCP koju dodjeljuje organizator festivala.

'Kino igra' koja propituje naše gledateljske navike

Članovi Velikog žirija tradicionalno za festival oblikuju autorske i nacionalne retrospektive ili tematske programe. Ove godine to su napravili Oona Mosna, direktorica programa filmskog festivala Media City u Windsoru iz Ontaria, Mads Mikkelsen, filmski selektor Međunarodnog festivala dokumentarnog filma u Kopenhagenu - CPH:DOX te filmski autor Sebastian Buerkner, čiji je film M-ova himera osvojio Grand Prix 10. Festivala 25 FPS.

Njihovi programi održavaju se u poslijepodnevnim satima i uvertira su za večernje (prošireno)filmske programe, ali i prilika da se prate različite paralele kroz povijest eksperimentalnog filma.

Oona Moosna je pripremila program Kino igra s naslovima koji prokazuju i propituju naše gledateljske navike i predrasude a koje su snimili neki od velikana eksperimentalnog filma poput Andyja Warhola, Johana van der Keukena ili Friedla vom Gröllera (Kubelka).

Mads Mikkelsen će u programu Izgubljeni snovi predstaviti recentne danske i jedan norveško-japanski kratki film, a riječ je o umjetnicima koji rade na granici s drugim umjetnostima, sa skulpturom, slikarstvom, medijem filma. 

Sebastian Buerkner će izvesti projekcijski performans 'Ponovni susret', u okviru kojega će dobro poznata TV serija o detektivu Columbu postati performans o krhkosti konstrukcije percepcije i pokušati natjerati gledatelje na neke druge tragove u cijelom narativu. 

Osim Velikog žirija filmove će redovito pratiti i Žiri kritike koji dodjeljuje svoju nagradu (slovenski publicist, kustos i režiser Matevž Jerman, te hrvatski filmski kritičari Luka Ostojić i Višnja Vukašinović), a svog favorita izabrat će i publika.

Rekonstrukcija 'stroja za osjećaje'

Audio-vizualni nastupi proširenog kina, program Expanded Cinema spaja glazbu, zvuk i film, te posljedično glazbenu i filmsku publiku.  

Taj se program sastavlja imajući u vidu paviljone i posebne prostore Studentskog centra. 'Uvijek je izazov pronaći sadržaj za zahtjevni Francuski paviljon i veliko kino, kao i sadržaje koji bi uključili analogne i digitalne estetike, da se ne bi fokusirali samo na jedan medij', rekla je Sanja Grbin.

Prvi će nastupiti filmski njemačko-španjolski duo Ojoboca (Anja Dornieden i Juan David Gonzalez Monroy), s dva performansa uživo s 16-milimetarskim projektorima, koji je, kaže Grbin, izgradio zanimljiv, vrlo slobodan i otvoren pristup filmskoj formi. 

'Oni putuju po svijetu i traže zanimljive lokacije, pa će i u Zagrebu, iz lokacije u bivšoj bolnici u Brezovici, pokušati izvući nešto i transferirati u svoje performanse', najavila je.

Izvest će performans 'Novi muzej čovječanstva', u kojemu pokušavaju napraviti imaginarni katalog muzeja čovječanstva bez utjecaja kustosa, te 'Sada se želim smijati', performans uživo s 16-milimetarskim projektorima i svojevrsnom rekonstrukcijom 'stroja za osjećaje'. 

Filmski autor Pedro Maia i švedski glazbeni duo SHXCXCHCXSH (ime koje imitira bijeli šum) se predstavjaju proširenofilmskim radom 'Nesavršeni film', što je oda analognom filmu i posveta celuloidu. Taj nastup organizatori najavljuju kao jedan od jesenskih glazbenofilmskih vrhunaca u Zagrebu, s obzirom da među širom publikom postoji interes za njihov rad i kažu kako im je izazov stvoriti sadržaje kojima mogu privući i drugačiju publiku, a istovremeno im dati im uvid u tradiciju eksperimentalnog filma.

Program Expanded Cinema zatvara performans uživo s dvanaest 16-milimetarskih projektora 'Yujiapu' Karla Lemieuxa i BJ Nilsena. Lemieux je poznat i kao deveti član kolektiva iz Montreala Godspeed You! Black Emperor, a BJ Nilsen švedski je skladatelj i umjetnik zvuka čije je gostovanje dio rezidencije Muzičkog salona Studentskog centra.

OJOBOCA
  • 'Novi muzej čovječanstva', OJOBOCA
  • 'Novi muzej čovječanstva', OJOBOCA
  • 'Nesavršeni film', Pedro Maia & SHXCXCHCXSH
  • 'Nesavršeni film', Pedro Maia & SHXCXCHCXSH
  • Karl Lemieux & BJ Nilsen
    +3
Expanded Cinema na 13. Festivalu 25 FPS Izvor: Promo fotografije / Autor: FPS

Oni će u Francuskom paviljonu napraviti site specific performans instalaciju utemeljenu na materijalu koji su snimili u kineskom gradu koji je bio zamišljen kao veliko financijsko središte po uzoru na Manhattan, ali nikada nije useljeno. 'Za slikovni i zvučni materijal ih je inspirirala upravo prazna arhitektura tih gradova duhova da pokušaju u obostranoj interakciji rekreirati dojam prostorne praznine i apstrakcije', napomenula je Grbin. 

Festival 4. i 5. listopada gostuje u riječkom Art-kinu, gdje će se prikazati dokumentarac 'Budućnosti filma' austrijskog redatelja Michaela Palma, te izbor nagrađenih filmova s festivala. 

'Budućnosti filma' je esej o tranziciji iz analognog u digitalni medij u kojemu govore svi akteri scene, od predstavnika holivudske industrije, studijskih glavešina, najznačajnijih redatelja do filmaša iz galerijske scene žele nastaviti rad u filmskom mediju, među ostalima, Martin Scorsese, Christopher Nolan, Tacita Dean, Apichatpong Weerasethakul, David Bordwell, Tom Gunning, Jacques Rancière, Margaret Bodde.

Festival će se održati u Kinu SC, Teatru &TD, MM Centru i Francuskom paviljonu, a ulaz na sva događanja je slobodan. 

Pobjednik će se proglasiti 1. listopada, nakon čega će se prikazati nagrađeni filmovi.