Muzej ulične umjetnosti
Izvor: Promo fotografije / Autor: Bruno Pogačnik Wukodrakula
Muzej ulične umjetnosti
Izvor: Promo fotografije / Autor: Bruno Pogačnik Wukodrakula
S ULICE NA INTERNET
Muzej ulične umjetnosti nastao je kao ideja da se grafiti koje mnogi smatraju ruglom gradskih zidova budu shvaćeni kao samo još jedan aspekt umjetnosti te da ona postoji i izvan galerija i muzeja. Kako su današnje generacije okrenute internetu, odlučeno je da se projekt proširi i na taj moćni alat, jer samo se tako širu publiku može upoznati s grafitima, njihovim značenjem i važnošću, kaže Ivana Vukšić, direktorica Muzeja ulične umjetnosti
Projekt je osmišljen prije šest godina, a njime se želi potaknuti kreativnost i otvoriti prostor mlađim domaćim i stranim umjetnicima.
'Od samog početka eksperimentirali smo različitim načinima distribucije umjetnosti radeći izvan institucija na ulici ili u napuštenim zgradama s različitim socijalnim skupinama. Educirali smo javnost i promovirali rad umjetnika mlađe generacije te širili mrežu dovodeći inozemne umjetnike u Hrvatsku i surađujući s inozemnim udrugama i institucijama. Promicali smo slobodu stvaralaštva, moć umjetnosti da utječe na pozitivnu promjenu, građanski aktivizam i građansku odgovornost. Isto tako smo revitalizirali napuštene zgrade i dovodili sadržaj u zapuštene dijelove grada. Kroz stečena iskustva svaki dulji projekt željeli smo svojoj publici predstaviti kao nešto novo i umjetnicima dati priliku za nekim novim izazovima, nekim novim procesima razmišljanja', tumači Vukšić.
Umjetnost postoji i izvan galerija
Da su građani prepoznali važnosti i vrijednost ovog projekta, svjedoče upravo brojni grafiti kojima su oslikavali zidove grada Zagreba, poput Branimirove ulice te stare vojne bolnice u Vlaškoj ulici. Broj ljudi koji se odazovu umjetničkoj akciji varira.
'Broj ljudi i njihov angažman mijenjao se kroz godine. Riječ je o zahtjevnom projektu koji je plaćen malo ili nimalo, tako da je stalan angažman teško zadržati. Riječ je uglavnom o meni bliskim ljudima, entuzijastima, kojima je projekt bio važan i koji su mi pomagali oko organizacije, PR-a, dizajna, sakupljanja novca i slično. Svatko od njih neopozivo je pridonio da projekt bude tako uspješan i mislim da je to zapravo tajna: taj luđački entuzijazam koji ga pokreće i čista nesebičnost. Mislim da su to ljudi prepoznali i zbog toga su tako pozitivno reagirali', kaže direktorica projekta.
Izložba na internetu
S obzirom na to da je virtualni svijet danas većini ljudi postao dominantniji od tzv. realnog svijeta, ovaj se projekt proširio i na internet, i to preko e-Baya, najstarije platforme za prodaju osobnih stvari. Na digitalni iskorak odlučili su se u želji da dobiju odgovore na pitanja: što znači biti umjetnik danas? Kako se umjetnost vrednuje? Kako se prezentira i konzumira svojom digitalnom reprezentacijom?
Osim internetske prodaje, došlo je i do izrade knjige u kojoj su sudjelovali umjetnici iz cijele regije i SAD-a.
'Kontaktirali smo 24 umjetnika iz regije i Sjedinjenih Američkih Država. Svatko od njih je dobio zadatak da fotografira bilo što iz svoje okoline i s kratkim tekstom i biografijom pošalje. Zanimljiva nam je bila ideja odrediti cilj, ali ne i direktan put kako do tog cilja stići. Zato smo pozvanim umjetnicima, za koje smatramo da se u svom radu bave propitivanjima koje i nas zanimaju, ostavili slobodu da na projekt prijave bilo što, ovisno o tome kako na zadanu problematiku žele reagirati i s kakvom publikom žele komunicirati', objašnjava Vukšić.
Svi oni zainteresirani za ovu vrstu umjetnosti mogu se javiti preko facebook-stranice, a dobne granice nema.
'Mislim da je Muzej ulične umjetnosti revolucionarno pokrenuo val ulične umjetnosti i mislim da nekolicina hrvatskih gradova, ali i gradova u regiji pokreće slične kulturne akcije. Naša je publika zbog otvorenosti projekta uvijek bila bez dobne ili socijalne granice. Razvojem projekta i naša se publika razvija i uči tako da se nadamo da će nam i dalje ostati vjerna', smatra Vukšić.