Voditeljica Eurokaza Gordana Vnuk kandidirala se za ravnateljicu Zagrebačkog kazališta mladih, a nakon što je na to mjesto izabrana dosadašnja ravnateljica Dubravka Vrgoč, Vnuk se javnosti obratila otvorenim pismom u kojem tvrdi da postoji niz nepravilnosti u izboru ravnatelja
Prošlotjedna tribina Eurokaz salona izazvala je reakciju Gordane Vnuk, koja se javnosti obratila otvorenim pismom u vezi s, kako tvrdi, namještenim izborom za ravnatelja/icu Zagrebačkog kazališta mladih.
Na njezine optužbe za tportal odgovorili su direktno i indirektno prozvani: ravnateljica ZKM-a Dubravka Vrgoč, predsjednica i član Kazališnog vijeća ove kuće Mani Gotovac i Marko Torjanac te predsjednik gradskog Odbora za kulturu Zvonko Maković
Podsjetimo, 1. ožujka održana je tribina pod naslovom na temu 'Opstanak nedodirljivih ili mandati neodređenih trajanja u hrvatskom kazalištu', koja je svoje sudionike potaknula na živahnu raspravu, o čemu je tportal već pisao. No, u diskusiju se očito željela uključiti i Gordana Vnuk, osnivačica i dugogodišnja voditeljica Eurokaza, koja se u tom trenutku nalazila na službenom putu u Indiji.
Vnuk je stoga poslala otvoreno pismo medijima i javnosti, u kojem objašnjava 'kako se namještaju natječaji za ravnatelje i ravnateljice kazališta', uzimajući kao primjer svoje iskustvo prijavljivanja za vođenje ZKM-a.
Vnuk svoje otvoreno pismo započinje sljedećom konstatacijom: 'Da se natječaji za ravnatelje gradskih kazališta raspisuju samo formalno jer se unaprijed zna da će aktualni ravnatelji biti potvrđeni za još jedan od njihovih doživotnih mandata, nije ništa novo i to svi znaju, pa je već običaj da se na natječaj javi samo jedan kandidat, i to onaj koji je već na vlasti. Tako imamo situaciju da se čak u četiri gradska kazališta (Kerempuh, Komedija, Zagrebačko kazalište lutaka, Žar ptica) sadašnji ravnatelji drže svojih pozicija prosječno trideset godina, a nešto slično zahuktava se i u Gavelli te Zagrebačkom kazalištu mladih.'
Dalje Gordana Vnuk opisuje u kakvoj je atmosferi prošla njezina kandidatura za ravnateljicu ZKM-a, ističući da su u procesu izbora učinjene brojne proceduralne pogreške, s konačnom sugestijom da je javni natječaj (koji je javnosti jedva bio poznat) bio namješten u korist aktualne ravnateljice Dubravke Vrgoč, koja je izabrana na čelo ZKM-a po treći put.
Vnuk naročito zamjera Kazališnom vijeću ZKM-a, čija je predsjednica Mani Gotovac, a članovi glumci Marko Torjanac i Petar Lepentić, što je nisu uopće pozvali na razgovor, a napominje i da su pokušali onemogućiti dostavljanje njena programa gradskim strukturama koje imenuju ravnatelja/icu ZKM-a. Također dodaje kako je jedva došla do izvještaja o financijskom poslovanju ZKM-a, što bi trebao biti javno dostupan dokument, a svakako na raspolaganju osobi koje se kandidira za vođenje ove kazališne kuće.
Vnuk se onda i žalila na povrede procedure natječaja, ali piše da je 'u potpunosti ignorirana na svim instancama (Odbor za izbor i imenovanja, Gradska skupština)'.
Vnuk zaključuje konstatacijom: 'Mnogo toga treba mijenjati i nadam se da u ovom novom političkom ozračju postoji i potreba da se kultura postavi u nove okvire i da će sve nepristojnosti, prijetvornost i nespretnosti i Kazališnog vijeće ZKM-a i političkih struktura u slučaju postupka u kojem sam sudjelovala i koji sam otrpjela, biti na dobrobit neke mlađe pameti koja razumije kako upravljati kazalištem, ali zasad, preponosna u svojoj sabranosti, nema ni volje, a ne vidi ni horizonta za tako nešto.'
Tportal je za komentar tražio indirektno i direktno prozvane u otvorenom pismu Gordane Vnuk, među kojima je prva nova stara ravnateljica ZKM-a Dubravka Vrgoč, koji su na mobitel dobili u Parizu. 'Ne da mi se na to odgovarati', započela je Vrgoč koja je ipak naglasila da je 'prošla sve gradske komisije, dakle čak šest instanci', usput demantiravši da je imala ikakvoga utjecaja na izbor članova Kazališnog vijeća ZKM-a. 'Nisam sama sebe izabrala, a u dva mandata stvorila sam najbolje kazalište u regiji. Uostalom, u Parizu sam upravo zbog posla jer ZKM ima tri međunarodne koprodukcije', konstatirala je Vrgoč, za kraj ozlojeđeno dodavši da je nepodnošljivo 'ono što joj rade'.
Predsjednik Odbora za kulturu zagrebačke gradske skupštine Zvonko Maković, koji se javio iz Podgorice, bio je kratak i jasan: 'Vnuk izmišlja, na sjednici Odbora nas pet je dobilo njezin program, isprintan i u PDF-u. Vnuk nije prošla nijednu instancu, a 25 godina je na čelu Eurokaza koji zbog toga doživljava debakl!'
Glumac Marko Torjanac, inače direktor privatnog kazališta Planet Art, član je Kazališnog vijeća ZKM-a te nam je rekao da je 'sve bilo po proceduri', a 'kad je bilo iskakanja, mi smo to ispravili'. Kakvih iskakanja i zašto, nije htio precizirati. 'Kazališno vijeće na osnovu programa predlaže ravnatelja', a taj se prijedlog 'u principu uvijek prihvaća' u gradskim strukturama. 'Mi smo zaključili da je program Dubravke Vrgoč kvalitetniji i primjereniji', a što se tiče prigovora Gordane Vnuk da uopće nije ni pozvana na razgovor, Torjanac objašnjava da to 'nije predviđeno procedurom'. Dodaje i da je Kazališno vijeće 'odgodilo natječaj kako bi Vnuk pogledala financije ZKM-a', ali ostaje nejasno zbog čega ih nije automatizmom dobila na uvid.
Predsjednica Kazališnog vijeća Zagrebačkog kazališta mladih Mani Gotovac napominje pak da je 'program Gordane Vnuk bio neizmjerno zanimljiv, no Vrgoč predstavlja kontinuitet'. Gotovac je ponosna što su se 'napokon pojavile dvije kandidatkinje za vodeće mjesto u jednom zagrebačkom kazalištu' te zamjera medijima što se ne bave 'kazalištima koja su doista upropaštena, poput HNK'. 'Zašto se bavite jedinim hrvatskim kazalištem koje je međunarodno relevantno?' zapitala se Mani Gotovac dodajući da nije bilo medijskog interesa kada je Darko Stazić bez ikakve konkurencije po treći put izabran na čelo Gavelle. Gotovac ističe da i sama godinama upozorava na probleme u hrvatskim kazalištima, ali da su 'u ovom slučaju presudili kazališni kriteriji, a ne politički; svi šute kad odluči politika!' Kada je riječ o zamjerki da Vnuk uopće nije pozvana na razgovor, dok Vrgoč jest, Mani Gotovac tvrdi da nisu razgovarali ni s jednom od dvije kandidatkinje jer 'nemamo tu obavezu, toga nema u pravilniku'.
Ako ovaj slučaj ima neku korisnu funkciju, osim još jednog čerupanja među kazalištarcima, onda je to što upozorava da se Zakon o kazalištu pod hitno treba mijenjati jer stvari trenutno funkcioniraju tako da se s osobom koja četiri godine treba voditi neko kazalište uopće ne mora porazgovarati prije nego joj se da takva funkcija. Nadalje, više je nego čudno da o ravnatelju/ici kazališta u suštini odlučuju samo – koje god - tri osobe koje čine Kazališno vijeće, dok se njihov sud u gradskim strukturama manje-više onda samo potvrđuje. Sve u svemu, pravi teatar!
PROČITAJTE PROGRAME RADA OBIJU KANDIDATKINJA TE INTEGRALNO PISMO GORDANE VNUK