Njegovo je ime itekako dobro poznato zaljubljenicima u parfeme, a nakon što je pokorio svijet svojim sad već kultnim mirisom Baccarat Rouge 540, koji ima vjernu sljedbu obožavatelja, kreativac Francis Kurkdjian spreman je za nove izazove
Francuz armenskih korijena Francis Kurkdjian svoju je parfemsku etiketu osnovao još 2009. godine pod nazivom Maison Francis Kurkdjian, a 2021. preuzeo je odjel za stvaranje parfema u Dioru, nastojeći ostaviti trag i u toj kultnoj modnoj kući, što uključuje ponovno osmišljavanje poznatih mirisa kao što su J'adore i Miss Dior.
Tijekom tri desetljeća u industriji luksuznih parfema stvorio je klasike kao što su For Her za Narcisa Rodrigueza, Green Tee Elizabeth Arden, My Burberry i Le Mâle za Jean-Paula Gaultiera.
No njegov najpoznatiji proizvod bez sumnje je kultni Baccarat Rouge 540, a 'eksplodirao' je 2021. zahvaljujući kutku TikToka poznatom kao PerfumeTok, gdje se okupljaju tzv. fragheads, odnosno zaljubljenici u parfeme koji raspravljaju o njima.
Trend tihog luksuza u to je vrijeme bio na vrhuncu - hit serija 'Nasljeđe' ušla je u treću sezonu - i influenceri su Baccarat Rouge 540, čija cijena nije baš mala, počeli nazivati 'parfemom za bogate djevojke'.
On pak izaziva podjele. Neki recenzenti smatraju da je previše oštar, preskup, previše sveprisutan u teretanama... Drugi se žale da ih podsjeća na zubarsku ordinaciju... Miris je istovremeno cijenjen, ali i osporavan.
No to legendarnog parfumerista ne brine. 'Odličan parfem je mnogo više od samog mirisa. Mora imati ideju iza sebe. Mora imati priču', rekao je ranijom prigodom Kurkdjian, a kao i većina kolega, nikada sam ne nosi miris osim ako ne isprobava novi proizvod.
Priča o ovom neobičnom parfemu dobro je poznata njegovim ljubiteljima. U jesen 2014., u povodu 250. godišnjice slavne tvornice kristala Baccarat, lansiran je miris Rouge 540, a ova suradnja s parfemskom kućom Maison Francis Kurkdjian danas je jedna od najslavnijih u svijetu tzv. niche parfema, posebne vrste mirisa koje je teško pronaći u parfumerijama. Dostupni su u limitiranoj količini i, naravno, u cjenovno su višem rangu jer se fokus stavlja na njihov osebujan sastav, a ne na dizajn bočice ili oglašavanje.
Miris je nazvan Rouge 540 po temperaturi peći koja se koristi za proizvodnju prepoznatljivih crvenih kristalnih komada tvrtke Baccarat. Ograničena serija rasprodana je gotovo odmah, uglavnom dugogodišnjim ljubiteljima Baccarata. Nekoliko mjeseci kasnije Kurkdjian je poklonio bočicu Kelly St. John, tada potpredsjednici odjela za ljepotu u Neiman Marcusu. Sljedeći put kad su njih dvoje razgovarali, St. John je rekla Kurkdjianu da je ljudi zaustavljaju u dizalu i pitaju za parfem. Poduzetni parfumerist zatim je sklopio ugovor s Baccaratom o proizvodnji budućih izdanja parfema pod svojom etiketom, i to u svojim, profinjenim minimalističkim bočicama, a ne u poprilično nakićenim Baccaratovima.
Velika zvijezda u svijetu parfema
A njegov Baccarat Rouge 540 doista ima posebnu karizmu.
Nema tko ga ne nosi, od NBA i NFL igrača do Olivije Rodrigo, Kacey Musgraves… Spominje se čak i u hip hop pjesmi (Meek Mill i pjesma 'Love Train', u kojoj je stih 'Smell The Venom Like Baccarat'), a nadahnuo je i zaplet u seriji 'Emily u Parizu'... Osim toga, prošle godine, kada je novinarka Voguea nosila taj parfem na modnoj reviji Rihannine linije Fenty, pop zvijezda, poznata poznavateljica mirisa, navodno je zastala da bi joj rekla: 'Dobro mirišete.'
No velik uspjeh nije mu pao s neba. Kurkdjianova odlučnost na putu prema vrhu gotovo je legendarna u modnoj industriji. Ozbiljan i rigorozan, ne voli da ga nazivaju sretnikom - za sebe kaže da je drzak.
Danas je ipak velika zvijezda, ali to mu nije važno. 'Radim svoj posao najbolje što mogu. Dajem sve od sebe da budem na usluzi industriji parfema. Možete pritom misliti da sam ikona ili ne - nije me briga', kaže on, dodajući da je važno prijeći granice.
'Maria Callas jednom je na vrlo lijep način rekla da je u službi glazbe. Ako to mogu raditi na svojoj razini, bit ću sretan', ističe.
Industrija parfema impresivno je tržište čija je prodaja dosegla 58 milijardi dolara u 2023. godini i očekuje se da će nastaviti značajno rasti, oko tri posto svake godine. U Dior, koji je dio grupe LVMH, Kurkdjian je došao u listopadu 2021.
Mirisi donose veliku dobit jer puno je više onih koji mogu potrošiti stotinjak eura na bočicu J'adorea nego onih koji si mogu priuštiti Diorovo odijelo ili torbicu. Od sedamdesetak luksuznih brendova u vlasništvu LVMH-a, među njima su i oni veliki kao što su Louis Vuitton, Sephora i Tiffany - Parfums. Christian Dior je, prema Bloomberg Businessweeku, peti najvrjedniji, nakon što je prošle godine zaradio 4,5 milijardi dolara.
Parfemi se oduvijek poistovjećuju s njihovim slavnim nositeljima, a ne s njihovim kreatorima, pa je Chanel br. 5 asocijacija na Marilyn Monroe, a ne na Ernesta Beauxa, ruskog parfumerista koji ga je izumio. Čak se i legende industrije uglavnom smatraju tehničarima iza scene - parfumerist je 'nos'. No Kurkdjian se s time ne slaže. 'Nisam samo 'nos' koji ide okolo - ja sam i mozak. Odličan parfem je mnogo više od samog mirisa. Mora imati ideju iza sebe. Mora imati priču', jasan je.
Dolazak u renomiranu francusku kuću bio mu je poput šlaga na torti. 'Radim ono što želim i ako mi treba nešto, samo to moram tražiti. Ima puno toga što treba napraviti, nije lako, ali imam sve što mi je potrebno da obavim posao onako kako želim', kaže Kurkdjian.
Posve očekivano, njegov Sauvage Eau Forte, lansiran ove jeseni - a riječ je o prvoj Diorovoj muškoj mirisnoj kompoziciji formuliranoj na bazi vode, bez alkohola - oduševio je ljubitelje moćnih i neobičnih parfema koji imaju karakter. Istovremeno je začinski, svjež, mošusni i drvenast.
Fasciniran modom
Kurkdjianovo zanimanje za parfeme izraslo je iz njegove opsjednutosti modom još u djetinjstvu, a odrastao je u pariškom predgrađu srednje klase Gournay-sur-Marne. Njegov djed po ocu bio je krznar u turskoj Anatoliji te je kasnije radio u francuskoj trgovini svilom, a djed po majci bio je krojač koji je pobjegao iz sjeverne Turske nakon genocida nad Armencima i otvorio vrhunski obrt za preinake u Parizu. Njegova majka Sylvia Florette bila je pak vješta krojačica amaterka.
Mirisni klasici koje svi znamo
Njegova prva profesionalna faza odvela ga je u Quest International u Parizu, no ambiciozan kakav jest - Kurkdjian je želio više. Osim kreativnosti, njegov snažan smisao za biznis pomogao mu je da se probije do vrha. Nakon toga je magistrirao na pariškom Institutu za luksuzni marketing, a prvi uspjeh postigao je 1995., kada je kreirao Le Mâle za Jean-Paula Gaultiera i ostalo je povijest…
Kurkdjian stoji iza nekih od najpoznatijih svjetskih parfema:
- Elizabeth Arden, Green Tea
- Kenzo, Kenzo World
- Blumarine, Innamorata Lovely Rose
- Lancôme, Miracle Homme l'Aquatonic
- Joop!, Muse
- Dior, Cologne Blanche
- Guerlain, Rose Barbare
- Elie Saab, Le Parfum
- Burberry, My Burberry
- Giorgio Armani, Armani Mania
- Emanuel Ungaro, Apparition
'Bila je najmodernija osoba', prisjetio se Kurkdjian. 'Nosila je parfem Madame Rochas, a svake sezone mijenjala je haljine da bi išla u korak s trenutnim stilovima.' Majčina najbolja prijateljica radila je kao tzv. modéliste, ili krojačica uzoraka, u Diorovom ateljeu te je razveseljavala Kurkdjiana pričama o tome što se odvija u njemu. 'Dior je u našoj kući bio poput slavne osobe', rekao je on, dodajući: 'Rekla bi - 'Dior je otvorio vrata lifta' ili 'Dior je poprskao Diorissimo u salonu!''
Obitelj se svake nedjelje vozila u središte Pariza da bi prisustvovala službi u armenskoj katedrali svetog Ivana Krstitelja, iza ugla otmjene trgovačke ulice Avenue Montaigne. 'Zapamtio sam ime i mjesto svakog couturiera u ulici - Ungaro, Nina Ricci, Jean-Louis Scherrer, Christian Dior', prisjetio se jednom prigodom Kurkdjian.
Oduvijek je bio disciplinirano dijete koje si je postavljalo visoke standarde pa je učio plesati balet i svirati klasični klavir. S dvanaest, pa ponovno s trinaest, otišao je na audiciju za balet Pariške opere, a kada nije uspio izboriti mjesto za sebe, odustao je od cilja da postane profesionalni plesač.
Kurkdjian je sanjao i o tome da postane modni dizajner, ali je znao da njegove vještine crtanja nisu dovoljno dobre. S četrnaest je pročitao članak u časopisu za stil VSD o parfumeristima kao što je Jean-Louis Sieuzac, koji je sukreirao prepoznatljivi Opium Yvesa St. Laurenta. Ubrzo nakon toga pogledao je film 'Le Sauvage', u kojem glumi Yves Montand kao vragolasti parfumerist koji zavodi Catherine Deneuve. 'Shvatio sam da je to - to', kaže. Napisao je dva pisma - jedno za Dior Parfums i jedno za Lancôme - raspitujući se o tome kako neka osoba može ući u taj posao. Izvršni direktor Lancômea napisao mu je poruku s adresom Instituta supérieur international du parfum, de la cosmétique et de l’aromatique alimentaire (ISIPCA) u Versaillesu, jedne od rijetkih formalnih škola za kreiranje parfema u Europi u to vrijeme.
U prvoj godini programa, 1990., Kurkdjian je naučio kako udisati miris poput parfumerista - brzo i nježno, rekao je, 'uzimajući samo najmanju količinu zraka da ne biste zasitili mozak'. Studenti su učili prepoznati tisuće sastojaka samo po mirisu, od prirodnih esencija do sintetičkih aromatskih kemikalija.
Treba istaknuti i da francuska industrija parfema datira još iz renesanse, kada je Grasse bio vodeći francuski proizvođač fine kožne galanterije. Gradske štavionice kože bile su poznate po groznom smradu pa su proizvođači kože, da ne bi vrijeđali nosove aristokratskih kupaca, počeli puniti svoju robu cvjetnim esencijama. Od tada su francuski parfumeristi profesija koja nudi vrhunske usluge i prenosi se s generacije na generaciju. Parfumerist za kojeg se vjeruje da je kreirao mirise za Mariju Antoanettu, Jean-Louis Fargeon, potječe iz duge loze ljekarnika. Cijenjena francuska mirisna kuća Guerlain, jedna od najstarijih u zemlji, ostala je obiteljski posao, opslužujući i europske i američke kraljevske obitelji (Jacqueline Onassis navodno je nosila Guerlainov miris Jicky), sve do 1994., kada je uključena u LVMH.
Tako je Kurkdjianu nedostajao uobičajen pedigre za put u svijet luksuznih mirisa. 'Jesam Francuz, ali također nisam. Ne dolazim iz Grassea i imam čudno prezime', rekao je, no nije odustao od svog sna.
Otac mu je platio pohađanje večernjeg tečaja u Sup de Luxe, školi za marketing luksuzne robe, koju vodi tvrtka za nakit Cartier. Na prijemu povodom diplome Kurkdjian je upoznao Chantal Roos, voditeljicu YSL-ova parfumerijskog programa u sedamdesetima, a koja je ostala jedna od najmoćnijih osoba u području dizajnerskih mirisa. Roos, do tada izvršna direktorica globalne korporacije Beauté Prestige, dala je Kurkdjianu svoju vizitku i rekla mu da nazove njezin ured. Nešto kasnije, prilikom njihovog novog susreta, rekla je da je tek počela surađivati s dizajnerom Jean-Paulom Gaultierom te da on traži novu mušku kolonjsku vodu. Dala je Kurkdjianu sažetak - dopis koji opisuje koncept mirisa - i rekla mu da se za tri tjedna vrati s uzorcima, što je bio prvi veliki korak za mladog parfumerista.
Kada se natjecao za posao u Dioru, predao je dopis u kojem je ocrtao svoju viziju mijenjanja glavnih mirisa kuće jedan po jedan te citirao rečenicu koja se pripisuje Christianu Dioru: 'Poštujte tradiciju i usudite se biti drski jer se ne može drukčije.'
Povijest te parfemske i modne kuće i njenog velikog osnivača, koji je preminuo u dobi od 57 godina, kaže, zna napamet. To je dio njegove inspiracije, ali naravno, pitanje odakle mu inspiracija djeluje otrcano. 'Ne dolazi, naravno', kaže on. Ključno je znati svoje podrijetlo da biste kasnije imali dobru priču koju možete ispričati. 'Morate stvarati priče, ali onda ih ubijati, stvarati i ubijati, sve dok ne pomislite da imate onu savršenu', otkriva osebujni čarobnjak parfema.
Kako kaže, jedan je od njegovih ciljeva postati inspiracija za nove generacije. 'Za mene je to nešto uistinu važno. Budući da se o nama često razmišlja kao o 'kasti', nečem što se prenosi s oca na sina, da moraš biti iz obitelji parfumerista i živjeti u Grasseu… želim pokazati mladima da ako marljivo radiš, ako se usuđuješ, možeš postići mnoge stvari, bez straha od onih koji će vam reći da je to nemoguće. Većina ljudi ne radi ono što voli jer su natjerani da to vide kao nešto nedostižno, ne zato što ne mogu, već zato što im govore - nećeš uspjeti jer je teško', kaže Kurkdjian, čovjek istančanog njuha koji je u svojoj Francuskoj imenovan vitezom reda umjetnosti i književnosti.