Brend koji je kreirala Magda Butrym već nekoliko godina uporno osvaja društvene mreže, a njezinu odjeću nose brojne zvijezde. Uspjeh nije ostao nezapažen: Modna tražilica Lyst uvrstila ga je na listu najpoželjnijih. Iza tog uspjeha stoji vješt poslovni model, tihi luksuz na poljski način, a sve je počelo kada ga je otkrila Kim Kardashian
Poljski brend Magda Butrym sve je popularniji u svijetu mode. Ova činjenica nije promakla autorima modne platforme Lyst, čiji precizan indeks predstavlja svojevrstan barometar u svijetu mode. Tražilica pouzdano procjenjuje popularnost brendova te detektira one koji su trenutno najpoželjniji. Svoje rezultate objavljuje svaka tri mjeseca, a početak 2023. godine obilježile su tri zvijezde u nastajanju, na koje valja obratiti pažnju u modnoj industriji. Uz Magdu Butrym, izdvojeni su njujorški brend Khaite te poznata belgijska modna kuća Ann Demeulemeester.
Lista koju Lyst objavljuje svakog kvartala smatra se jednim od najvažnijih pokazatelja popularnosti luksuznih brendova. Izvješće uključuje, među ostalim, 20 onih koji su najpopularniji u posljednjem kvartalu. Autori su kreirali i posebnu rubriku u kojoj navode koji od manjih brendova bilježe dinamičan rast. U prvom kvartalu 2023. među njima je bila i Magda Butrym, a kao najtraženiji proizvod njezinog dizajna pokazala se cvjetna mini haljina.
Autori izvješća također su istaknuli da je nedavno izdanje torbice Magda pridonijelo porastu popularnosti poljskog brenda. Sve je to imalo utjecaj na porast pretraživanja njihovih proizvoda za čak 76 posto u odnosu na prethodno razdoblje.
Svi nose Magdu Butrym
Brend Magde Butrym tako se nastanio u ormarima zvijezda i ljubiteljica mode iz cijelog svijeta. Nose ga baš svi, a njezine kreacije redovito se pojavljuju na crvenim tepisima. Dug je popis zvijezda koje su viđene u dizajnima Poljakinje. Spomenimo, primjerice, Andie MacDowell, Jennifer Lopez, Pamelu Anderson, Jennifer Lawrence, Natalie Portman, Kim Kardashian, Rihannu i Lady Gagu ili idole mlađe generacije kao što su manekenka Hailey Bieber, Sydney Sweeney, glumica poznata iz serije 'Euforija', i Lilly Collins, zvijezda 'Emily u Parizu'.
Za osvajanje srca glazbenih i zvijezda Hollywooda zaslužan je karakterističan stil koji je razvila. Njezine su kreacije savršeno krojene, senzualne i naglašavaju figuru. Krojevi su ženstveni, često hrabri, živih boja te s cvjetnim motivima u obliku printova i volana. Butrym dizajnira cijeli niz proizvoda: od haljina, preko odijela, do kupaćih kostima, nakita, obuće i dodataka. No proizvodi joj nisu jeftini - cijene večernjih haljina dosežu desetke tisuća poljskih zlota ili tisuće eura.
Osnovan 2014., brend sa sjedištem u Varšavi brzo se etablirao kao glavni igrač na globalnoj modnoj pozornici zahvaljujući svom sofisticiranom pogledu na odijevanje moderne žene.
Luksuz više nije pitanje isključivo cijene
Popularni poljski brend dokazuje da ženstvenost, elegancija i boje nikada ne izlaze iz mode. Osim toga, pokazuje da luksuz više nije pitanje cijene, već važnosti.
Luksuzna linija dizajnerice Butrym inspirirana je ženskim i muškim duhom. Nepravilni krojevi i visokokvalitetni tekstili temelj su brenda i njegove filozofije, a sve je proizvedeno u Poljskoj. Prioritet je korištenje vrhunskih tkanina da bi se osigurala najbolja kvaliteta, od kojih mnoge dolaze od najboljih talijanskih proizvođača. 'Kada dizajniram, uvijek razmišljam: 'Kako bi to izgledalo s trapericama? S tenisicama?' kaže Butrym.
Pažnja posvećena odabiru tekstila i detaljima izrade vidljiva je na svakom komadu, a žene u Poljskoj, koje su tijekom mračnih godina Hladnog rata same izrađivale svoju odjeću, sada za nju heklaju haljine s izrezanim detaljima. 'Olakšavaju mi posao jer imam odakle početi i znam što mi je činiti', kaže dizajnerica.
Kreativna je to vizija koja povezuje prošlost s budućnošću, romantiku sa senzualnošću, melankoliju s nježnošću, snagu s osjećajnošću, naravno - uz svjesno odbacivanje stereotipnih rodnih uloga na svim poljima, uključujući modu. Butrym stvara bezvremenske haljine i sakoe, čiji naglasak nije na imperativu 'biti moderan', već na stvaranju mode koja traje bez obzira na vrijeme.
No Poljakinja, koja je kao dizajnerica većinom samouka, razvila je brend koji stilom ide u korak sa sve glasnijim pokretom tihog luksuza. Naime njezini moderni, pa i ekstravagantni krojevi kombinirani su s bezvremenskom elegancijom. Uz to, koristi samo najkvalitetnije materijale, a otuda i paprena cijena odjeće.
Kao i mnoge uspješne modne priče, Butrym je ispravno identificirala prazninu na tržištu. Vidjela je nešto što nedostaje ženama, isporučila to i gledala kako mušterije hrle u kupnju. Ističe tako da je uočila nedostatak elegancije i sofisticiranosti u svakodnevnom životu. Uspjehu brenda zasigurno je pridonijela i činjenica da su kolekcije ručno izrađene od najboljih talijanskih materijala, a kupci cijene rad, vrijeme i trud uložene u izradu odjevnih predmeta.
Osim toga, brend je vrlo selektivan po pitanju prodavača s kojima surađuje. U svega tri godine od osnutka privukao je čak 110 trgovaca, među kojima su Selfridges, MyTheresa i Bergdorf Goodman. Iako danas brojni prodavači, njih više od 150, prodaju kolekcije nastale u Poljskoj, Butrym je iznimno izbirljiva u pogledu toga kome će distribuirati svoje kolekcije jer ne želi zasititi tržište. 'Uvijek ciljamo na najbolje partnere u određenim područjima i ako nam ne odgovore odmah, skloni smo čekati i raditi na njima radije nego pristati na kompromis', ističu iz brenda.
Svaki ponedjeljak ujutro može biti posebna prilika
Magda Butrym je brend koji voli većina influencerica na vašem feedu, od cool skandi blogerica do američkih it djevojaka i posjetitelja Tjedna mode u Parizu. Jasno je da ga je uspješnim učinilo promatranje i slušanje žena. Isporuka točno onoga što kupci žele očito je vrlo uspješan pristup vođenju poslovanja, a sposobnost dešifriranja onoga što im nedostaje prije nego što to sami učine doista je zavidna vještina.
'Veoma rano sam stekla osjećaj da postoje sve te nevjerojatne opcije za večernju odjeću ili posebne prilike, no svakodnevna garderoba činila se prilično monotonom i bezličnom. Kad sam odlučila izrađivati odjeću, moj prvi cilj bio je podignuti ovaj naizgled prozaičan način odijevanja. Željela sam svaki ponedjeljak ujutro učiniti posebnom prilikom', rekla je za Harper's Bazaar 2018. godine.
Kaže da, kada dizajnira, riječi koje joj padnu na pamet su 'profinjenost, elegancija i sofisticiranost'. Tih osobina, kaže, trenutno nema u izobilju u modi. Što se tiče njezinog karakterističnog stila, komadi su joj čvrsti, strukturirani, s fluidnim daškom ženstvenosti. Puno inspiracije crpi i iz muške odjeće. No u svemu tome Butrym uspijeva izbjeći preveliko vezivanje s trendom i jasno daje do znanja da dizajnira za žene koje uživaju u laganom zaokretu tradiciji koja ne poznaje vremenske okvire.
Brend je posvećen, kako kažu, 'zahtjevnim ženama koje traže jedinstvene i najkvalitetnije komade'. 'Nova smo robna marka i ne nužno jako poznata, stoga žena koja nas nosi mora voljeti modu i stalno tražiti nove stvari. Također je svjesna onoga što želi, samouvjerena je. Znam da su žene koje nose moju odjeću uvijek primijećene u masi (to sam saznala od svojih klijentica), ali nije da su razmetljive, vrišteće ili vulgarne. Dizajniram za žene koje u svom ormaru žele kvalitetne i bezvremene komade, a koji će jako dugo ostati u njemu - one nisu trendi. Svake sezone upadnem u određeni trend, ali jakne i haljine koje dizajniram imaju tu dugotrajnu kvalitetu, a također vjerujem da ručni rad ima dušu, što moju odjeću čini lijepom. Mislim da su komadi s ručno izrađenim detaljima stvarno, stvarno posebni', ističe dizajnerica.
Prema modi kao zanatu njeguje izrazito pariški pristup, stoga mnogi njezinu liniju uspoređuju s legendarnom francuskom markom Céline ili Saint Laurentom iz 1960-ih. Ona sama navodi Halstona iz 1970-ih kao glavnu inspiraciju. Kaže da je tijekom djetinjstva bila opsjednuta američkom televizijskom sapunicom 'Dinastija', pa odatle i potječu predimenzionirane siluete iz 80-ih, velike bluze, jakne oštre strukture i suknje koje prianjaju uz tijelo.
Romantična duša iz Poljske
Butrym predstavlja novu generaciju talenata iz zemalja istočne Europe, onih koje obično nemaju velik odjek na modnom olimpu. Brend je osnovala 2014. godine, a nakon samo tri godine eksperimentiranja istaknula se na Tjednu mode u Parizu. Modni svijet smatrao ju je jednom od favoritkinja u kategoriji modnih imena koja najviše obećavaju. A to je vrlo brzo i potvrdila - osvojila je ormare zvijezda i modnih influncerica, a njezinu popularnost sada je istaknula i modna tražilica Lyst.
Dok je odrastala, moda se nije smatrala mogućim izborom karijere, što nije iznenađujuće s obzirom na generaciju njezine majke koja je krijumčarila modne časopise iz Njemačke i bojila majice biljnim bojama stvarajući nevjerojatne printove. Tijekom školovanja pripremala se prvotno za rad u medicini, ali njezina majka bila je znatiželjna i pitala ju je zašto želi postati liječnica: 'A ja sam rekla - da mogu dizajnirati lijepu kutu. I moja majka je pomislila: 'O moj Bože, je li ovo dobra ideja?''
Svoju modnu avanturu započela je u Međunarodnoj školi za kostime i modni dizajn. Istovremeno je radila, među ostalim, kao stilistica na TVP-u. Ondje je uspostavila prve kontakte. Ubrzo nakon toga osnovala je svoj brend - Portofino. Ipak, neke su se stvari morale dogoditi na pravom mjestu i u pravo vrijeme, a to nije bio Portofino. Nakon što je predstavila kolekciju za sezonu proljeće/ljeto, butik je prestao s radom. No ona se nastavila razvijati malim, ali sigurnim koracima.
Nakon nekoliko godina počela je surađivati s modnom kućom La Mania, čija je kreativna direktorica Joanna Przetakiewicz, tadašnja supruga jednog od najbogatijih poljskih biznismena, Jana Kulczyka. Przetakiewicz je željela liniju koja kombinira minimalizam s luksuznim tekstilom i proizvodnjom. Novac nije bio upitan, a odjeća je bila namijenjena kremi poljskog društva. A taj pothvat dobio je potporu ni manje ni više nego Karla Lagerfelda, jednog od najmoćnijih imena svjetske mode.
Magda, punog imena Magdalena Butrym, dugo je bila heroina iz drugog plana, uspijevajući pod tuđom zastavom. Njezin dizajn visoko su cijenile slavne osobe koje su se odijevale u La Maniji. Godine 2010. postala je glavna dizajnerica te modne kuće i radila je za nju sljedeće tri godine. Tijekom tih godina Przetakiewicz je gradila svoj brend (doslovno i figurativno), učila Poljakinje o luksuzu i uvela modu s Visle u Harrods. Iako su recenzije za sam brend i njegovu umjetničku razinu bile različite, teško joj je zanijekati dobar osjećaj za tržište.
Nakon što je niz godina radila kao stilistica, Butrym se odvažila i pokrenula svoju modnu marku u Varšavi 2014. No u solo vodama nije nastavila s estetikom viđenom u La Maniji. Posve suprotno. Poslovni model modne kuće natjerao ju je da se prilagodi gospodarskoj situaciji. Klijenti njezinog brenda su znatno uža skupina, ali više modno osviješteni i skloniji avangardi. Sa svojom nonšalantnošću i ljubavlju prema jednostavnosti, poput onog brenda Céline, modni smjer Butrym definitivno je - Pariz.
Na osnovi svog iskustva rada u modnoj industriji, smatrala je da ima vrlo jasnu ideju o tome kako bi njezini kupci mogli izgledati i što bi željeli odjenuti. 'Radila sam kao stilistica i provela sam puno vremena slušajući žene iz različitih sredina, različitih oblika i potreba. Pamtila sam sve te dragocjene podatke i u određenom trenutku osjetila da imam prilično dobru ideju o tome što bi one htjele nositi, u čemu bi uživale i što bi željele imati', ispričala je za Harper's Bazaar.
Odlučivši se na to, počela je malim koracima. Kreirala je tek nekoliko komada koje je pokazala klijentima, a njihove reakcije dale su joj potrebno samopouzdanje da krene dalje. Modni debi donio je ono što su mnogi smatrali 'daškom svježeg zraka' u poljskoj modi. Nakon toga talent joj je bio sve snažnije prepoznat i u inozemstvu pa su u jesen iste te godine fotografije Kim Kardashian u njezinoj pletenoj kožnoj suknji koja laska oblinama preplavile internet.
Brend je brzo dobio međunarodno priznanje kritičara, dospjevši u ormare i na instagramske feedove nekih od najvećih svjetskih influencerica, što je pomoglo tvrtki da brzo raste. Ubrzo se Butrym proširila s konfekcije na nakit i dodatke, a zatim je lansirana i linija obuće.
Susret s Kim Kardashian
Prekretnica je bio slučajni susret Butrym s Kim Kardashian u jednom od restorana na Avenue Montaigne u Parizu. Priča zvuči kao da je iz filma, ali upućeni tvrde da je istinita, a dogodila se za vrijeme Tjedna mode u francuskoj prijestolnici.
'Kad sam otvorila tvrtku, moj cilj nije bio pokazati kolekcije u Parizu – kada ste iz Poljske, obično ne razmišljate o tome, jer nitko prije nije uspio ući u taj krug. Način na koji je sve počelo prilično mi je smiješan: prije nekoliko godina došla sam u Pariz s dečkom. Trajao je Tjedan mode i za odlazak u restoran odjenula sam odjeću koju sam dizajnirala. Ondje sam slučajno srela Kim Kardashian. Samo je došla do mene i pitala me za suknju. Nakon toga sam joj kreirala suknju i to se ispostavilo kao prava marketinška bomba kad se s njom pojavila u javnosti. Možete voljeti Kim ili ne, ali ona je stvarno utjecajna i moćna – sjećam se da je na Instagramu napisala nešto o suknji i mnogi su nam se dućani obratili s upitom gdje se mogu kupiti komadi brenda. Bio je to prvi put da mi je na pamet pala misao da okušam sreću u Parizu. Iduće sezone došli smo u grad i imali tri, četiri sastanka, što je u biti bilo ništa, pa smo otišli nakon dva dana, ali nakon toga sam osjetila da želim više, zašto ne? Kolekcija proljeće/ljeto, koja je uslijedila, bila je pravi proboj jer smo imali puno sastanaka i proveli smo cijeli tjedan u Parizu. Moram dodati da je Instagram također stvarno pomogao u predstavljanju (i praćenju) slavnih osoba koje su nosile moju odjeću, poput Anje Rubik', ispričala je dizajnerica za Glamour.
Noseći suknju Magda Butrym i osvanuvši na Instagramu s uzbudljivom objavom, Kim je detonirala marketinšku bombu zbog koje je brend brzo uzletio. Bez obzira na to simpatizirate li Kim ili ne, morate priznati da je imala itekako dobro oko!
Lokacija može biti prednost, a društvene mreže itekako su moćne
Brend luksuzne konfekcije 2014. sa sjedištem u Varšavi daleko je od glavnih modnih prijestolnica, što je Butrym isprva predstavljalo prepreku da bude primijećena. No nije odustala i nastavila je s radom na svom poslu iz snova te je on u roku od nekoliko godina postigao velik međunarodni uspjeh. U velikoj mjeri sve se svelo na njezinu odlučnost da uspije.
Kada su je 2016. upitali o tome, odgovorila je: 'Prilično je neočekivano da brend iz Varšave bude vidljiv - nikad, nikad nisam mislila da će se to ostvariti u toj mjeri.'
A brend je svoju lokaciju na kraju uspio pretvoriti u svojevrsnu konkurentnu prednost nudeći niske fiksne troškove i pristup kvalitetnoj proizvodnji. 'Poljska nudi povoljne uvjete u pogledu proizvodnje za male i srednje modne marke jer postoje mnoge male proizvodne tvrtke koje rade za strane brendove', istaknuo je 2017. Jakub Czarnota, Magdin suprug i CEO brenda. Brend inspiriran etičnošću i tradicijom ono je što privlači kupce, posebno ako je odjeća dizajnirana i proizvedena u istoj zemlji, na čemu rade ljudi koji žive ondje i imaju istinski interes za samu modnu marku i njenu proizvodnju.
Kombinirajući moderan dizajn sa specijaliziranom zanatskom vještinom, Butrym stvara komade s dušom, dizajnirane za modernu ženu koja izražava svoj karakter i individualnost kroz modu. Sa svakom kolekcijom profil njezine mušterije postaje sve više definiran. Zamišlja je kao jako zaposlenu djevojku koja, kada je moda u pitanju, ne razmišlja previše o tome što nosi i što će ljudi misliti. Voli biti jedinstvena, igrati se modom, no njezin stil nije baš jednostavan. 'Mislim da je važno razumjeti da moda nije samo izrada lijepe odjeće, već uspostavljanje posebnog stila', rekla je Butrym.
Brend je postao zapaženiji 2015., kada je dizajnerica godinu dana nakon njegova osnivanja počela na Instagramu objavljivati stajlinge koji su predstavljali njezine modne komade. Tada nije ni slutila da će upravo to biti temelj uspjeha. 'Napravila sam naš prvi look book s modelima koji su pozirali na vintage tepihu, a u trgovinama je odmah poraslo zanimanje', rekla je. Ubrzo prepoznat po svojoj boemskoj, rock and roll estetici, visokoj kvaliteti i zanatskoj proizvodnji, brend je postao sve popularniji. 'Montaigne Market, trgovina u Parizu, našim komadima je popunila kolekciju jer su vidjeli te fotografije na Instagramu. On je moćan alat za mlade brendove koji nemaju novca za oglašavanje. Stvarno se možete na taj način povezati s ljudima', rekla je Butrym.
Njezine romantične haljine s cvjetnim printom i svilene bluze s izrezima na ramenima privukle su, osim pariškog butika, velike igrače - Moda Operandi i Net-a-Porter bili su očarani u sličnoj mjeri. Ubrzo je Butrym imala najprodavaniji novi brend u 2016. u internetskoj trgovini Net-a-Porter sa stopom prodaje od 90 posto.
Njezin suprug i poslovni partner Czarnota objašnjava njihovu strategiju: 'Mali brend koji koristi Instagram omogućuje pristup ljudima širom svijeta. Dakle u teoriji možete dosegnuti bilo koga, ali 100 tisuća drugih brendova radi istu stvar. Međutim primijetili smo da digitalni influenceri imaju način na koji potaknuti prosječnog kupca da posegne za novim brendom.'
Te influencerice uključuju blogerice kao što su Tiffany Tsu, Lindu Tol i Pandoru Sykes te modele kao što su Anja Rubik, Kendall Jenner i Rosie Huntington-Whiteley, a sve su one objavile svoje slike na kojima nose odjeću s potpisom Magde Butrym.
'Za mali brend to je bilo vrlo organski – ako im se sviđa, nosit će ga', kaže dizajnerica. I jesu, i to gomile njih. Sada Butrym ponovno privlači pažnju svojom estetikom koja ide u korak sa sve popularnijim tihim luksuzom – rastućom potražnjom za sofisticiranom, jednostavnom, elegantnom i bezvremenskom odjećom vrhunske izrade, a koju nose samo oni koji modu doista poznaju, ali si takav luksuz mogu i priuštiti.