JOŠ MALO DISKRECIJE

Apple odnedavno blokira praćenje mailom. Što je to i kako funkcionira?

11.05.2022 u 06:35

Bionic
Reading

Značajke Appleove aplikacije Mail pružaju zanimljivo rješenje protiv sve invazivnijih personaliziranih reklama

Apple je u rujnu 2021. uzrokovao malu paniku među marketinškim stručnjacima uvođenjem sustava koji blokira praćenje mailom na iPhoneu, iPadu ili Macu.

'Ako netko započne razgovor s nekim drugim i oni im ne odgovaraju, ta osoba će u nekom trenu prestati', kaže Simon Poulton, potpredsjednik odjela za digitalnu inteligenciju u marketinškoj agenciji Wpromote te dodaje: 'Ako netko kima glavom, htjet ću nastaviti pričati'. Praćenje mailova, prema Poultonu, postoji kao način na koji marketing može vidjeti tko sluša, a tko ne te sukladno tomu adaptirati svoju strategiju.

Zagovornici privatnosti misle drugačije. Bill Budington, tehnolog sa Electronic Frontier Foundationa kaže da je praćenje loša stvar za privatnost te da mu je drago da 'Apple Mail pruža alate kojima korisnik tu privatnost može i vratiti'.

Kako radi praćenje e-maila i kako ga Apple blokira?

Neki klijenti iz 90-ih godina prošlog stoljeća nisu mogli otvarati e-mailove koji koriste formatiranje, te su umjesto toga otvarali stranicu u pregledniku. Za to postoji razlog koji seže u najraniju eru e-maila. U sedamdesetima e-mail nije prikazovao grafiku, pa su zbog toga protokoli bili dizajnirani za jednostavnje poruke i privitke, što je zapravo i radilo sve do trena kad ste htjeli dodati pokoju sliku ili boju. U devedesetima se pojavila 'zaobilaznica' u obliku dodavanja HTML koda u poruku koji upućuje prema slikama pohranjenima na serveru. Ova tehnologija koristi se još i danas kako bi pratila vaše e-mail poruke.

Većina newslettera koje dobijate u kaslić dolaze sa nevidljivom 'slikom' u obliku jednog bijelog piksela sa jedinstvenim imenom datoteke. Server bilježi svaki put kad je ta 'slika' otvorena i koja se IP adresa iza toga nalazi. Marketingaši zahvaljujući ovome mogu pratiti točno kad je netko na vašoj IP adresi otvorio mail te time mogu grubo odrediti koja je vaša lokacija.

Kako onda Apple to zaustavlja? Pohranom u međumemoriju. Apple Mail preuzima sve poruke za sve e-mailove prije nego što ih otvorite. Praktički gledano, to znači da je svaka poruka koju Apple Mail preuzme označena kao 'pročitana' bez obzira otvorite li ju ili ne. Apple također preusmjeruje preuzimanje preko dva proksi servera, što znači da je precizno lociranje nemoguće.

Je li ovaj potez iznenadio marketinške kompanije? Pa, je - donekle. 'Apple Mail me je iznenadio' rekao je Poulton. 'Cijela ideja deintentifikacije korisnika nešto je što planiramo već dugo vremena. Ovo je Appleov napad 'iz više smjerova'.

Poulton je u razgovoru za Wired istakao da još par Appleovih značajki uključujući iCloudovo skrivanje e-maila ili sprečavanje praćenja u Safariju služe kao ti 'drugi smjerovi'. Značajke poput njih otežavaju marketinškim kompanijama da koriste vaše sklonosti kupovanja kako bi vam slale ciljane reklame.

iPhone 13 Pro slike uređaja
  • iPhone 13 Pro slike uređaja
  • iPhone 13 Pro slike uređaja
  • iPhone 13 Pro slike uređaja
  • iPhone 13 Pro slike uređaja
  • iPhone 13 Pro slike uređaja
    +6
iPhone 13 Pro slike uređaja Izvor: tportal.hr / Autor: Damir Rukavina

'Appleu je cilj zaustaviti stvaranje korisničkog digitalnog reklamnog identiteta' rekao je Poulton. To je, čini se, doslovno stvar koju su zagovornici privatnosti tražili - mogućnost odlučivanja želite li da marketinške kompanije povezuju svoje aktivnosti sa nečijim identitetom. Poulton smatra da korisnici na koncu ostaju zakinuti ako im ne dobijaju personaliziran sadržaj.

'Internet je oduvijek išao prema personalizaciji. Ako može predvidjeti moje potrebe i želje prije nego što dođem do njega, tim bolje. Ne želim provoditi život donoseći odluke - ponekad ni sam ne znam što tražim' rekao je.

Neki se, poput Applea i brojnih korisnika aplikacije Mail - s time ne slažu. Konačna je odluka što vi želite - na vama.