UZBUDLJIVO

Autopiloti i superautomobili obilježili automobilsku godinu na zalasku

30.12.2016 u 07:57

Bionic
Reading

Autopiloti, autonomni auti, električne izvedbe, rasplet 'Dieselgatea' i puno nabrijanih novih modela te SUV-ova obilježili su ovu godinu

Na polju popularne kulture 2016. bila je porazna jer je na drugi svijet tijekom nje otišlo mnogo velikih imena, a u svijetu automobila bila je ovo jedna od najuzbudljivijih godina. Prije svega, tržištu je predstavljen velik broj modela, od gradskih poput Nissan Micre i Citroena C3 do hiperautomobila poput Bugatti Chirona i Aston Martina DB11.

Ipak, ono što je obilježilo ovu godinu su autopiloti, odnosno autonomni automobili, odnosno u većini slučajeva poluautonomni. Nema proizvođača koji prilikom predstavljanja svojih modela nije naglasio kako su model ima sposobnost autonomne vožnje u ovom ili onom obliku. Naravno, što je automobil skuplji, više je sustava za autonomnu vožnju ugrađeno serijski, što je jeftiniji, to ih je manje, a negdje ih još uopće nema. Kao i sa svom tehnologijom u automobilima, prvo su na redu veći i skuplji, onda dolaze mali i jeftiniji.


Jedini koji zasad tvrdi da ima potpuno autonomni automobil spreman za prodaju je Tesla, odnosno njegov Model S. Međutim, s njim je bilo nekoliko kritičnih situacija, od kojih je najtragičnija smrt jednog vozača, za koje Tesla tvrdi kako nije kriv softver. Uz Teslu, potpuno autonomne automobile zasad javno testira Uber, i to u suradnji s Fordom te Volvom u Švedskoj. Međutim, svugdje je potreban čovjek za upravljačem, sustavi još nisu ni otprilike odmakli dovoljno daleko da bi im se moglo vjerovati bez vozača. A oni se pak, ako imaju dovoljno sredstava - imaju čemu veseliti.

Ova je godina tržištu donijela puno modela koji su fokusirani na vezu čovjek - stroj i koji kao glavni prodajni argument ističu vozačke užitke. Kao što smo već spomenuli, tu su apsurdni Bugatti Chiron i Aston Martin DB11, Koenigsegg Regera, Ferrari LaFerrari Aperta, Mercedes AMG GT Roadster, Lamborghini Centenario, McLaren 570 GT, Pagani Huayra BC, itd. Dakle, hiper i superautomobili su sasvim dobro, hvala na pitanju. Vozačke užitke kao glavnu stvar ističu i BMW Serije 5, Porsche Panamera, Porsche 718 Boxster, Audi RS3 limuzina, Honda Civic R, Mercedes E 63 AMG, redizajnirani Volkswagen Golf i još mnogo modela, tako da se može reći kako industrija i dalje brine za entuzijaste.

To se vidi i iz toga što je 2016. biti pamćena po tome što je tržištu predstavljen drift mode. Radi se o računalno kontroliranom podešenju sustava automobila koji omogućuje lakše kretanje (driftanje) automobila, a nakon što ga je uveo Ford Focus RS posljednje generacije, svojim ga kupcima nudi i Mercedes u AMG izvedbi nove E-klase. Sigurno je da će drift mode biti ugrađivan u još novih automobila, a 2016. možemo zapamtiti kao godinu koja ga je uvela u mainstream.

Isto možemo reći i za elektrifikaciju automobila, samo na puno većoj skali. Gotovo svi modeli koji su predstavljeni ove godine imat će nekakvu hibridnu verziju u kojoj struja igra ulogu. Ono što je zanimljivo jest kako će automobili na struju ipak još dulje vrijeme biti tu uz konvencionalne automobile, odnosno nećemo svi odmah krenuti odbaciti naše pet godina stare dizelaše kako bi kupili najnoviju Teslu. Isto kao što internet nije ugasio radio, tako će još desetljećima paralelno voziti automobili na struju, kao i hibridi te oni s motorima na benzin i dizel.

Upravo je skandal s dizelom i varanjem na emisijama plinova koje su u Volkswagenu lažirali ove godine dobio svoj pravi epilog. Volkswagen se nagodio s vlasnicima svojih automobila u SAD-u te je zbog 'Dieselgatea' snažno okrenuo smjer tvrtke prema električnim automobilima, odlučio otpustiti čak 30.000 radnika, povukao se iz WRC-a na vrhuncu slave te odlučio da Audi više neće nastupati na utrkama izdržljivosti.

Ukratko, ove je godine Dieselgate izazvao najveću promjenu u posljednjih trideset godina kod drugog najvećeg svjetskog proizvođača automobila. Ukupan trošak nije moguće izračunati, samo će u SAD-u VW isplatiti ukupno 14,7 milijardi dolara. To će sigurno dati dodatan poticaj tržištu novih automobila, koje ionako samo od sebe raste i u SAD-u i u Europi i u Hrvatskoj.

Štoviše, naše je tržište u prvih 11 mjeseci ove godine raslo po trećoj stopi u Europi, a očekuje se da će zbog novih trošarina koje su kupce natjerale da potpišu ugovor o kupnji prije 1. 1. 2017. rasti i u  ovom mjesecu. Doduše velik dio kupnji u ovoj godini zbog dobre turističke sezone otpalo je narent-a-car automobile, a velik dio su kupile tvrtke, ali optimizam je krenuo i kod privatnih kupaca.


Nažalost, nezasitna glad države za novcem poreznih obveznika koja je rezultirala novim trošarinama donijet će pad tržišta čiji će se pravi efekti moći procijeniti tek nakon što prođe prvi kvartal iduće godine. Tada će se moći do kraja procijeniti i koliko je mnogo BBC izgubio otpuštanjem Jeremyja Clarksona za kojim su otišli Richard Hammond i James May te tako napravili jedan od najiščekivanijih TV serijala općenito (ne samo o automobilima) - The Grand Tour. Prema prvim rezultatima, strahovito puno, osim tome što trojac ima najskuplju špicu u povijesti televizije nedavno je objavljeno kako su na torrentima prve tri epizode najviše skinute (downloadane) prve sezone jedne serije do sada.