Školarci su se vratili u klupe, spremni za nova znanja i iskustva, no sve to u drugačijim vremenima od onih u kojima su odrastali njihovi roditelji – okruženi su tehnologijom i žive između stvarnog i digitalnog svijeta koji, unatoč mnogim prednostima, donosi puno izazova i opasnosti, od društvenih mreža do svijeta igara
Tom mišlju vodili su se Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatski Telekom, pokrenuvši projekt 'Alati za moderno doba'; prvi strukturiran i znanstveno utemeljen program kojem je cilj prevenirati rizična ponašanja osnovnoškolaca.
Primarno ciljaju na učenike 7. i 8. razreda, ali i adolescente u virtualnom okruženju, kako bi razvili odgovorno te spriječili rizično ponašanje na internetu. Kroz 11 strukturiranih i interaktivnih radionica učenici će razvijati socio-emocionalne vještine i alate radi boljeg snalaženja u stvarnom životu i online okruženju - sve to pomoću educiranih stručnih suradnika i nastavnika.
Na granici ovisnosti o internetu
Sveobuhvatan preventivni program 'Alati za moderno doba', koji će se provoditi u osnovnim školama diljem Hrvatske, nužan je s obzirom na činjenicu da 30 posto učenika u Hrvatskoj koristi internet više od četiri sata dnevno, a četvrtina njih i sami prepoznaju da su previše uronjeni u virtualni svijet.
Pritom 50 posto adolescenata provjerava društvene mreže čim im stigne notifikacija, bez odgađanja i bez obzira što se događa u njihovom realnom okruženju. Jedan posto srednjoškolaca zadovoljava kriterije ovisnosti o internetu, a 20 posto njih već manifestira probleme povezane s prekomjernim korištenjem interneta, što bi značilo zabrinjavajućih četiri učenika po razredu.
U prvom valu program će se provoditi u pet gradova, uz sudjelovanje više od 100 škola iz 17 županija, a želja Hrvatskog Telekoma i ERF-a je narednih godina pokriti čitavu Hrvatsku.
Edukacije za voditelje programa i roditelje
U prvoj godini projekta za buduće voditelje preventivnog programa osigurat će se šest trodnevnih edukacija u Zagrebu (dvije edukacije), Osijeku, Rijeci, Varaždinu i Dubrovniku. One će se provoditi u okviru Centra za cjeloživotno učenje Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Po uspješnom završetku edukacija, stručni suradnici i nastavnici provodit će program kao dio sustavnih preventivnih školskih aktivnosti.
Dodatan element programa su interaktivna predavanja za roditelje učenika da bi dobili točne i relevantne informacije za prepoznavanje potencijalnih rizika za djecu na internetu. Program je već testiran i pokazao se učinkovitim u osnaživanju socijalno-emocionalnih vještina kod učenika, što im omogućuje kvalitetnije nošenje sa stresom, kritičko razmišljanje i povećanje kvalitete odnosa u virtualnom, ali i fizičkom svijetu.
'Želimo da djeca budu sigurna i u fizičkom i u digitalnom okruženju'
'Program je proizašao iz želje i potrebe da aktualiziramo i konkretiziramo aktivnosti i zaštitu djece na internetu. Suradnja s ERF-om traje punih godinu dana. Kad smo počeli razgovarati, razgovarali smo najprije o mentalnom zdravlju. Zaključili smo da želimo da naša djeca budu sigurna i u fizičkom i u digitalnom okruženju. Internet je omogućio napredak, imamo puno znanja i informacija nadohvat jednog klika, gotovo pa se više ne sjećamo prošlih vremena bez interneta. No tu su i dodatni rizici u digitalnom okruženju koje je potrebno pravilno adresirati.
Vidimo porast problematičnog ponašanja na internetu, velikim dijelom kod mladih, od osnovnoškolaca do srednjoškolaca. Zato su ovakvi projekti i programi potrebni i nužni. HT je uvjeren da je tehnologija ključna za napredak, ima transformativnu moć, no ostaje pitanje kako ćemo je koristiti. Od toga svakako možemo napraviti nešto dobro', istaknuo je Igor Vukasović, direktor komunikacija u Hrvatskom Telekomu, te podsjetio da tvrtka potiče programe digitalnog opismenjavanja, od mladih do umirovljenika.
'Tehnologiju moramo odgovorno koristiti, svjesni dobrih i loših karakteristika interneta', poručio je Vukasović te dodao: 'Cilj projekta je da omogućimo djeci i mladima alate koji će ih učiniti otpornijima, sigurnijima; da znaju prepoznati rizike i da im se znaju oduprijeti.'
'Mladi odrastaju u digitalnom okruženju, u kojem je svaki zapis trajan'
Istraživanja pokazuju da je čak 10 posto djece doživjelo neugodno iskustvo na internetu, a ona koja doživljavaju nasilno ponašanje preko interneta češće doživljavaju i nasilno ponašanje u realnom okruženju. Također, svaki drugi mladi adolescent zaprimi sadržaj seksualne tematike i od poznatih i od nepoznatih osoba, a 20 posto ih je prosljeđivalo tuđi seksualni sadržaj bez pristanka te osobe.
Čak dvije trećine adolescenata dopisivalo se s osobom koju su upoznali online, a trećina ih je pokazala iznimno rizično ponašanje otišavši na susret s tom osobom bez znanja roditelja.
Profesor Neven Ricijaš s ERF-a, voditelj projekta, istaknuo je da mladi odrastaju u digitalnom okruženju koje je neprestano dostupno, pristupačno i ima trajni zapis.
'Sve na internetu ostaje trajno zabilježeno, mogućnost pristupa je neograničena, a mladi danas trebaju svoje alate. No preplavljeni su gomilom informacija i pitanje je kako ih procesuirati, kako se snaći između stvarnog i nestvarnog. Kao da živimo u dva paralelna svijeta – stvarnom i virtualnom. I zato trebamo alate za moderno doba.
Potrebno je ulagati u pet skupina vještina: svijest o sebi, upravljanje, odgovorno odlučivanje, vještine stvaranja i održavanja odnosa te društvenu osviještenost – ulaganjem u te vještine imat ćemo kvalitetniji odnos s djecom. Svaka radionica je usmjerena na jedan od tih alata, odnosno jednu socio-emocionalnu vještinu', rekao je Ricijaš.
Ovaj program razvijali su, rekao je, nekoliko godina te on pokazuje obećavajuće učinke.
'Ulaganje u razvoj socio-emocionalnih vještina djece i mladih specifično u ovom području izuzetno je bitno jer upravo one predstavljaju temeljne kompetencije koje doprinose pozitivnim razvojnim ishodima i digitalnoj pismenosti. Sretni smo što je Hrvatski Telekom prepoznao vrijednost ovog projekta i spremnost na suradnju kako bismo osigurali dugoročne, održive i sveobuhvatne preventivne intervencije na nacionalnoj razini. Interes i odaziv nastavnika i stručnih suradnika u školama je izniman, što nam potvrđuje da aktualno djelujemo prema rizicima koji obilježavaju njihovu svakodnevnu interakciju s djecom', zaključio je Ricijaš.
Autorski tim ERF-a sastoji se od stručnjaka s višegodišnjom praktičnom, znanstvenom i nastavnom ekspertizom u području rizičnih ponašanja i bihevioralnih ovisnosti te s bogatim iskustvom u razvoju znanstveno utemeljenih intervencija usmjerenih djeci i mladima.
Dekan ERF-a Ante Bilić Prcić rekao je da ga raduje to što je kvaliteta njihova projekta i angažmana prepoznata i izvan akademskih i stručnih krugova te da je iz tog interesa i nastala suradnja s HT-om. Najavio je pritom ciklus edukacija za stručne suradnike i nastavnike kako bi stekli relevantna znanja i vještine.
Gea Cetinić iz Agencije za odgoj i obrazovanje rekla je da će projekt pojačati daljnju suradnju ERF-a i Agencije te podsjetila da su stalni partneri u provedbi usavršavanja za stručne suradnike i sve nastavnike u osnovnim i srednjim školama, kao i ravnatelje.
Momir Karin iz Ministarstva znanosti i obrazovanja poručio je da su obrazovanje i zaštita mladih odgovornost svih dionika; Ministarstva, organizacija i uspješnih tvrtki, te da će ovi alati nadopuniti odgojno-obrazovni sustav.
Više informacija o Programu možete naći na web stranici: https://www.hrvatskitelekom.hr/ht-grupa/odgovornost/alati