Duhovni nasljednik izvornog Endeavora napušta kolonijalne teme i uranja u tajnoviti ocean, dajući igračima zadatak otkrića i očuvanja delikatnih ekosustava
U kompetitivnim igrama na ploči igračima se često zna dati neki motiv zašto bi se uopće sukobili. Uostalom, ako već planirate sjediti za stolom tri sata natječući se u tome tko će sakupiti više bodova, bilo bi zgodno da za to imate dodatnu motivaciju. Endeavor: Deep Sea taj klišej baca kroz prozor i u glavni kadar stavlja - istraživanje i očuvanje prirode. U ovoj se igri Carla de Vissera i Jarratta Graya zaobilaze kolonijalne teme originala te se u fokus stavlja osjećaj istraživanja.
Igru je moguće igrati u kooperativnom načinu, podržava i solo igranje, a traje pola sata po 'glavi', što znači da ćete s punim stolom potrošiti oko dva sata na partiju.
Pametno planirano istraživanje
Svaki potez u Endeavoru ima dvije faze. U prvoj obavljate administraciju vezanu uz zapošljavanje novih članova posade i aranžiranja žetona za akcije, a u drugoj istražujete ocean, pišete znanstvene radove i pokušavate sakupiti dovoljno dostignuća s konačnim ciljem - sakupljanja što većeg broja bodova (i naravno, očuvanja oceana).
Kompetitivni dio ove igre leži u dobro isprobanom worker placementu, odnosno ograničenom broju mjesta na koja možete poslati svoju malu podmornicu ili podmornice. Dubina na koju možete ići ovisi o otkrivenim poljima na mapi koju svi grade tijekom partije te tehnološkoj opremljenosti i snalažljivosti posade. Naime glavni lik, koji predstavlja igrača, samo je jedna od sedam kartica koje će na kraju partije stajati iznad vaše komandne ploče, a članovi posade koje ćete upošljavati imaju niz specijalizacija što omogućuju korištenje određenih akcija.
I Jacquesu Cousteau trebala je pomoć
Da, voditelj misije može raditi sve, ali je ograničen na samo jednu akciju po potezu, što znači da ćete se morati osloniti na druge kako bi odradili dio posla i omogućili bolju učinkovitost. Tako ćete, recimo, uposliti kapetane koji će voziti podmornice, biologe koji će pisati znanstvene radove, ronioce koji će vam davati dragocjene bodove za istraživanje i tako dalje.
Ono što hoću reći, bez citiranja dijelova knjižice s uputama, to je da su svi dijelovi slagalice novi dijelovi mape koje otkrivate sonarom - karta sa statistikama vašeg tima, brojem podmornica i posadom integralni je dio veće slagalice koja mora skladno funkcionirati kako bi se postigli najbolji rezultati. Sve se ovo produbljuje scenarijima - Endeavor je igra koja igračima daje specifične globalne zadatke koji određuju njena pravila te donose specifične uvjete za pobjedu, različito boduju određene stvari i, najvažnije od svega, bilježe dostignuća (milestones) koja na kraju mogu donijeti ogromnu količinu bodova.
Endeavor - morska slagalica
Sve ovo sjedinjuje se u iznimnu tematsku i vrhunski produciranu euro igru, a ona, makar početnicima izgleda otvoreno i privlačno, krije vrlo intrigantnu slagalicu koja postaje sve složenijom kako se približava kraju. Štoviše, jedina stvar koju bih igri Endeavor: Deep Sea mogao prigovoriti njezina je sklonost stvaranju anksioznosti - svaki vaš plan mogu pomrsiti protivnici, a zadnja dva poteza uglavnom se svode na bjesomučnu optimizaciju i pokušaje izvlačenja što veće količine bodova iz što manje akcija.
S druge strane, ono što me oduševilo to je da, unatoč brojnim odvojenim sustavima pravila, Endeavor: Deep Sea privlači svojom tematikom, elegancijom i osjećajem otkrića. Ako volite tematske euro igre s lijepim vizualima, kvalitetnim komponentama i visokom razinom igrivosti te uz blag dašak slagalice, ne vidim zašto na svojoj polici ne biste pronašli još malo mjesta za novi Endeavor.