TEHNO ANALIZA

Manjak konzola, više prodanih igara i smanjena očekivanja: Evo kako koronavirus utječe na gejming industriju

14.03.2020 u 22:27

Bionic
Reading

Svjetska pandemija bolesti Covid-19 počela je potresati i tehno industriju, a jedno od područja ono je usko povezano s ostajanjem u kući - digitalnom zabavom, odnosno igrama i konzolama

Kriza uzrokovana koronavirusom sve više utječe na svjetsku ekonomiju, pa tako i na vrlo unosnu gejming industriju. Kao tehnološka niša koja se obično povezuje s introvertima, odnosno ljudima koji preferiraju samoću, lako je zaključiti da bi gejming industrija u svijetu ograničenog kretanja i javnih okupljanja trebala prosperirati.

Situacija je puno drukčija. Gejming industrija, kao i svaka druga grana tehnološke branše, dijelom funkcionira i putem networkinga, odnosno povezivanja među ljudima. Pod ovim ne ubrajamo samo okupljanja fanova, već i povezivanje među programerima i izdavačima, ključni faktor koji je u vrijeme epidemije dramatično ograničen.

Nadalje, COVID-19 ne prijeti samo timovima koji razvijaju igre. Zatvaranje opskrbnih lanaca koji potječu iz Kine paralizirat će Microsoft i Sony, dva industrijska diva koji se ove godine spremaju izdati svoje konzole nove generacije.

Reboot InfoGamer 2019
  • Reboot InfoGamer 2019
  • Reboot InfoGamer 2019
  • Reboot InfoGamer 2019
  • Reboot InfoGamer 2019
  • Reboot InfoGamer 2019
    +14
Reboot InfoGamer 2019 Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Otkazani sajmovi

Situaciji nimalo ne pomaže odgađanje Game Developers Conferencea ili GDC-a. 'Nakon konzultacija s našim partnerima u industriji i zajednicom diljem svijeta, donijeli smo tešku odluku o odgodi GDC-a', piše na službenim stranicama konferencije. Razlika između zatvorene konferencije poput GDC-a i velikih sajmova poput E3-ja uglavnom utječe na polaznike tih sajmova – manje timove na GDC-u i velike izdavače na E3-ju. Problem s kojim se suočavaju tisuće dizajnera igara nemogućnost je izravnog kontaktiranja s izdavačem. Što se hrvatskih gejming sajmova tiče, prvo zbilja veliko okupljanje zakazano je za kraj godine, kada Reboot planira organizirati sljedeći Infogamer. Do tog trenutka, unatoč manjku bilo kakvih službenih izjava, ima vremena.

E3, GDC
  • E3, GDC
  • E3, GDC
  • E3, GDC
  • E3, GDC
  • E3, GDC
    +13
Globalno popularni sajmovi - E3 i GDC Izvor: EPA / Autor: JOHN G. MABANGLO

Velik broj timova godinama je radio na projektu, žurio se dovršiti radnu verziju koju će predstaviti izdavačima ili privući oko javnosti – i sad to više neće moći učiniti. GDC je posjetiteljima i izlagačima krenuo u susret nadoknadivši im novac za ulaznice, no što je s troškovima leta, hotela i konačno rada koji je investiran u tu ključnu premijeru.

Da stvar bude još gora, zatvaranje sezonskih sajmova utjecat će i na same gejmere – programeri ističu da se na takvim sajmovima skoro uvijek pojave izvrsni naslovi za čije autore do tog trenutka nitko nije čuo.

Dobra strana priče

Zagovornici malo drukčije filozofije naglašavaju da je odgađanje sajmova poput GDC-a i E3-ja dobar potez zato što 'kompanije moraju voditi računa o svojim zaposlenicima čak i ako neki od njih tvrde da je panika oko virusa prenapuhana'. Veliki studiji pričaju sličnu priču, naglašavajući da je odluka o otkazivanju velikih okupljanja poput GDC-a dobra za zdravlje polaznika, ali loša za njihove budžete.

'Iz perspektive razvojnog tima, demonstracije koje vidite na E3-ju velika su smetnja razvojnom procesu', komentirao je Sam Bass, autor E3 demonstracija poput 'Star Wars: Force Commandera', 'Medal of Honor: Rising Suna' i 'Goldeneye: Rogue Agenta' u intervjuu za Kotaku. 'Premještate vrlo velik dio svojih resursa na proizvodnju demonstracije za sajam, što ste mogli provesti razvijajući igru, a na kraju vam samo ostaje nekoliko vrlo izmorenih ljudi koji su doslovno pregorjeli od posla.'

Demonstracije i foršpani za E3 oduvijek su bili obilježeni dozom neiskrenosti. Pogledajte samo BioWareov Anthem, igru koja je imala prekrasni 'demo uživo' te se kasnije ispostavila kao jedan od najgorih visokobudžetnih naslova izašlih iz Electronic Artsa. Slična priča bila je i sa skandalozno lošim Aliens: Colonial Marines, igrom koja je trebala upriličiti jedan od najboljih akcijskih filmova na svijetu te je na kraju bila neopisivo lošija od onoga što smo vidjeli na sajmu.

Zatvaranje sajmova ili konferencija možda zvuči kao loša priča za organizatore i neke programere, no ono tim istim timovima pruža priliku raditi ono što je važno, a to je razvijanje najboljeg naslova koji mogu napraviti. U konačnici, igrači će dobiti bolje igre, a razvojni timovi će se manje mučiti.

DIGITALNA ZABAVA

Pobrojali smo deset najboljih hrvatskih videoigara svih vremena

Pogledaj galeriju

Očekuje li nas nestašica gejming konzola?

Pitanje je, doduše, i kako bi širenje koronavirusa moglo utjecati na neke često previđene aspekte gejming industrije... nešto što seže dalje od timova koji mogu na miru završiti svoje projekte.

Stvar koju su svi očekivali po pitanju globalne prodaje videoigara zbilja se ostvaruje – naslovi distribuirani putem online dućana prodaju se više zato što ljudi više vremena provode u kućama. Druga strana medalje ne pokazuje razloge za veselje. Konkretno, preko 90 posto konzola koje koristimo u kućama napravljene su u Kini, a koja je, podsjećamo, samo srce epidemije.

Ako radnike koji po cijeli dan slažu ili proizvode PlayStatione pošaljete kući zbog opasnosti od infekcije, proizvest ćete manje PlayStationa. Nintendo je, primjerice, otvoreno priznao da neće moći proizvesti dovoljno konzola Switch da zadovolji potražnju, dok istu priču plete i Facebook s manjkom proizvedenih Oculus Quest VR-a. Sony se, u drugu ruku, već neko vrijeme priprema za neminovan pad broja proizvedenih konzola, dok Appleov dobavljač Foxconn počinje proizvoditi kirurške maske.

Što kažu stručnjaci?

Analitičari tržišta naglašavaju da će gejming industrija proći neokrznuto ako se širenje virusa obuzda u iduća dva mjeseca, dok drugi smatraju da bi se trebali početi pripremati za najgore – pogotovo uoči Sonyjevih i Microsoftovih priprema za izdavanje PlayStationa 5 i Xboxa Series X-a. Tvornice u Kini, prema analitičaru Panosu Kouvelisu, počinju povećavati proizvodnju, no ograničene su radnom snagom, odnosno vrlo sporim povratkom u normalu.

Velik broj tvornica koje proizvode poluvodiče - ključnu komponentu gejming konzola - rade automatski, što proizvođačima daje uvjerenje da mogu izbjeći probleme uzrokovane širenjem koronavirusa. U krajnjoj liniji, nove konzole i proizvodi nerijetko imaju složenije sustave proizvodnje, što znači da će udar virusa na gejming industriju ipak biti jako izražen. Premda hrvatski programeri većinom ne proizvode mainstream konzole, utjecaj globalnih trendova definitivno će djelovati i na njih.