Najnovijja letjelica iz poznate eksperimentalne NASA-ine linije X nastoji 'nježno' probiti zvučni zid, a njegovi tvorci su uvjereni da je to moguće
Još od spektakularnog leta Chucka Yeagera u Bellu X-1 te probijanju zvučnog zida davne 1947., zrakoplovi iz linije X probijali su moderno poimanje zrakoplovstva. X-15 je tako prvi zrakoplov koji je ostvario hipersonični let brži od 5 mahova te postavio službeni svjetki rekord letjelice s pilotom 1967. U ranim godinama novog tisućljeća X-35 je postao F-35, a najnoviji X-57 nastoji dokazati da električni motori mogu funkcionirati i u zrakoplovima.
Projekt-X
NASA danas financira Lockheed Martin te radi na novom projektu X vrijednom nešto više od 247.5 milijuna američkih dolara, s time da cilj više nije velika brzina već savladavanje buke uzrokovane probijanjem zvučnog zida. Rezultati bi s vremenom mogli polučiti brže avione te povratak supersoničnih letjelica u civilno zrakoplovstvo.
Jedan od ciljeva je također stvoriti nasljednika Concordea koji je u funkciji bio od 1976. do 2003. Novi supersonični civilni zrakoplov na kojem rade trebao bi biti jeftiniji za održavanje te dizajniran za brze letove bez popratne buke.
'Najnoviji X-zrakoplov je kritični korak prema uzbudljivoj budućnosti' tvrdi Jaiwon Shin iz NASA-e. 'Budućnosti u kojoj ljudi uživaju u prihvatljivim i tihinm supersoničnim letovima mogu reći da je sve počelo 3. travnja 2018.'
Zadatak Lockheed Martina je stvoriti letjelicu s pilotom koja potvrđuje funkcije prototipa na kojem kompanija radi već godinama, takozvani Low Boom Flight Demonstrator. Sama letjelica još nema čuvenu oznaku X, s obzirom da NASA to još mora riješiti sa Američkim vojnim zrakoplovstvom, no sve pokazuje prema dolasku zrakoplova X-58. Riječ je o prvom zrakoplovu s pilotom nakon niza bespilotnih testova.
ASTRONOMIJA
Svemir snimljen kroz oko teleskopa Hubble oborit će vas s nogu
Po uzoru na Concorde
Low Boom Flight Demonstrator 'posuđuje' Concordeov dugi 'nos' i zategnuta krila. Rezultat je nešto poput rakete s malim krilima koja minimaliziraju pritisak koji zrakoplov podnosi tijekom supersoničnog leta. Taj pritisak je glavni uzročnik eksplozije tijekom probijanja zvučnog zida. Mlažnjak pokreće motor General Electric F414 koji je prisutan u borbenim zrakoplovima F/A-18. Kokpit je isti kao u mlažnjaku za trening T-38.
Put prema budućnosti
'Supersonični X-zrakoplov je jedinstvena prilika, barem ako mene pitate' rekao je Jim Less jedan od pilota iz NASA-e koji čekaju poletjeti u novom zrakoplovu smještenom u NASA-inom Centru za razvoj leta Armstrong. 'Svi smo jako, jako uzbuđeni' zaključio je.
Iako civilna niti vojna primjena ovih aviona nije u vidiku, cilj istraživanja jest - supersonični zrakoplov koji prodornu eksploziju zamjenjuje zvukom snage prosječnog zatvaranja automobilskih vrata.