Apple bi uskoro mogao postati prvom kompanijom vrijednom četiri bilijuna dolara. Međutim bilo je puno trenutaka u kojima je skoro propala
Nedavno je Apple izvijestio o rastu prodaje od šest posto u četvrtom tromjesečju, čime je ponovno postao najvrjednija kompanija na svijetu, nadmašivši čak i Nvidiju. Ovo postignuće još je jedan korak prema potencijalnoj procjeni njegove vrijednosti od čak četiri bilijuna dolara (oko 3,6 bilijuna eura), a tajna tog uspjeha leži u jedinstvenoj strategiji plasiranja proizvoda - umjesto da se izmišlja nova tehnologija, fokus je na tome da se učini prihvatljivom, elegantno dizajniranom i pouzdano funkcionalnom.
Svojim dizajnom i inovativnim pristupom kompanija je uspjela izgraditi neusporedivu lojalnost korisnika te postati sinonim za visoku kvalitetu i funkcionalnost.
Povijest Applea – od garaže do tehnološkog giganta
Apple su osnovali Steve Jobs i Steve Wozniak 1976. godine s Ronaldom Wayneom, a on im je prodao svoj udio. Prvi proizvod bilo im je mikroračunalo Apple I, izrađeno u Jobsovoj garaži. Premda je to bio jednostavan uređaj bez tipkovnice i monitora, bio je dovoljan da privuče pažnju i omogući razvoj Applea II, a on se ubrzo pokazao kao prava prekretnica. Lansiran 1977. godine, Apple II postao je jedno od najprodavanijih računala u SAD-u te pomogao kompaniji da postane lider na tržištu osobnih računala, piše Euronews.
Međutim Apple nije bio bez poteškoća. Jobs je ulagao u Apple Lisa, skupo stolno računalo lansirano 1983. godine koje nije uspjelo ostvariti značajniji uspjeh. Kasnije se okrenuo razvoju Macintosha, predstavljenog u kultnoj reklami na Super Bowlu 1984. godine. Reklama je prikazivala distopijsku viziju svijeta u kojem je Apple predstavljen kao simbol otpora uniformiranom tehnološkom tržištu kojim je dominirao IBM.
Zbog slabih prodajnih rezultata Jobs se sukobio s tadašnjim izvršnim direktorom Applea Johnom Sculleyjem. Uslijedio je dramatičan rasplet – izgubio je sve ovlasti u kompaniji te ju je ubrzo napustio i osnovao NeXT Computers. Iste godine Wozniak je također otišao zbog osobnih razloga. U devedesetim godinama Apple je prolazio kroz niz izazova, a na tržištu se suočio s rastućom konkurencijom u vidu jeftinijih osobnih Microsoftovih računala, što je kompaniju gotovo dovelo do bankrota.
Apple je tada kupio NeXT, Jobsovu novu tvrtku, te ga ponovno zaposlio kao privremenog izvršnog direktora. Jobs se vratio s jasnom vizijom i fokusirao se na računalni posao, što je spasilo kompaniju od kolapsa. Odluka da se vrati klasičnom poslovanju s računalima pokazala se kao prekretnica.
'Rijetko tko sada razmišlja o tome, ali kada se Steve Jobs vratio u Apple 1997. godine, kompanija je bila u vrlo teškom položaju i te godine gubila je 50 milijuna dolara po kvartalu. Od tada nadalje Apple je donio niz važnih odluka, od kojih su se gotovo sve isplatile', komentira Tim Danton, glavni urednik magazina PC Pro i autor knjige 'The Computers That Made Britain'.
Jobsov povratak označio je i početak Appleove ere dizajna i inovacija koje su oblikovale budućnost tehnologije. Godine 1998. lansiran je iMac te je privukao pozornost zbog svog neobičnog modernog dizajna. Godine 2001. Apple je lansirao i prvi iPod, uređaj koji je revolucionirao način na koji slušamo glazbu i učvrstio kompaniju kao tehnološkog predvodnika.
Era Tima Cooka – širenje i diversifikacija
Nakon što je Jobs preminuo 2011. godine, vođenje Applea preuzeo je Tim Cook te je uspio prilagoditi i proširiti poslovanje. Pod njegovim vodstvom kompanija je uvela Apple TV+, Apple Music i Vision Pro, uređaj koji kombinira proširenu (AR) i virtualnu (VR) stvarnost. Uz ove nove usluge, Apple se pridružio utrci u razvoju umjetne inteligencije unaprijeđenim operativnim sustavom iOS 18 te novim modelima iPhone 16 s posebnim čipovima za AI funkcije.
Cookov Apple također je preuzeo drukčiji pristup AI tehnologijama. Dok su konkurenti poput Samsunga i Googlea požurili s predstavljanjem svojih AI rješenja, Apple je odlučio pričekati i omogućiti korisnicima bolje iskustvo.
'Apple si može priuštiti čekanje kako bi osigurao to da korisnicima pruži vrhunsko iskustvo. Iako to znači da nisu prvi, njihov fokus na kvalitetu i stabilnost privlače korisnike', ističe tehnološki analitičar Paolo Pescatore.
Pogled u budućnost – novi proizvodi i tehnološke inovacije
Kompanija se suočava s izazovima na globalnom tržištu. Geopolitičke napetosti između SAD-a i Kine, kao i smanjenje potražnje u potonjoj, stvaraju izazove za rast. Osim toga, nalazi se pred regulatornim pritiscima u Europi zbog Zakona o digitalnim tržištima, a on europskim korisnicima omogućuje preuzimanje aplikacija izvan App Storea. Iako Vision Pro nije imao toliko uspjeha koliko se očekivalo, stručnjaci su optimistični u vezi s budućnošću Applea.
Analitičari predviđaju da će Apple nastaviti s uvođenjem novih uređaja, poput sklopivih telefona, pametnih naočala i pametnog prstena. Sposobnost kompanije u zadržavanju korisnika unutar svog ekosustava jedan je od ključnih razloga za njen uspjeh. Stručnjaci smatraju da će u budućnosti sve više ulagati u AI, povezane uređaje i digitalne usluge.
'Iako mnogi kritiziraju Apple, u cjelini ljudi vole ovaj brend. Čak i oni koji nisu obožavatelji Applea priznaju njegovu kvalitetu i inovativnost', ističe Danton.
Appleova predanost privatnosti također ga ističe na tržištu, posebice u vremenu u kojem to postaje sve važnije. Iako se neki proizvodi nisu pokazali kao uspješni, kompanija ne zazire od dugoročne strategije i planiranja za budućnost.
Danton zaključuje: 'Apple vrlo vjerojatno bolje razumije što donosi budućnost nego futuristi – na kraju krajeva, to je kompanija koja oblikuje tehnološki napredak.'