Vezama između osobnosti i sklonosti pridržavanju mjera pozabavili su se poljski znanstvenici. Pokazali su, uz ostalo, kako nisu svi narcisi motivirani istim faktorima pa bi se neke moglo uvjeriti da peru ruke slanjem pravih poruka
Nova studija dodaje postojećim dokazima to da narcisi, ljudi kojima nedostaje empatije i imaju ojačan osjećaj samovažnosti, imaju veću vjerojatnost da će zanemariti pandemijske sigurnosne smjernice i savjete.
Znanstvenici su istražili ponašanje 755 Poljaka, odnosno povezanost njihovih osobnosti i načina ponašanja u pandemiji. Odgovore su prikupili između 15. i 29. ožujka, odnosno u vrijeme trećeg i četvrtog tjedna zatvaranja prema preporukama i odlukama poljske vlade.
Otkriveno je da su ljudi s višom razinom osobina 'mračne trijade' - narcisoidnost, makijavelizam karakteriziran manipulacijom i nedostatkom morala te psihopatija koju karakteriziraju impulzivnost i nedostatak empatije - bili skloniji tome da tijekom pandemije nabavljaju i gomilaju zalihe hrane i drugih potrepština, piše Business Insider.
Primijećeno je još nešto: narcisi, psihopati i takozvani makijavelisti puno su manje bili skloni tome da redovito peru ruke te slušaju naredbe i preporuke o ponašanju za vrijeme pandemije, poput održavanja razmaka.
Nisu svi narcisi motivirani istim faktorima pa bi se neke moglo uvjeriti da peru ruke slanjem pravih poruka, rekla je autorica studije Magdalena Zemojtel-Piotrowska.
Njezin je tim otkrio da je važno o kakvim se narcisima radi: kolektivnim ili agentskim.
Kolektivni narcisi, koji na važnosti dobivaju ovisno o tome kako na njih gleda okolina, skloniji su tome da na preporuku drugih prestanu gomilati zalihe, ali i da počnu provoditi preporučene higijenske mjere poput redovnog pranja ruku.
Agentski narcisi, oni kojima ne trebaju drugi da bi se osjećali važnima, vjerojatnije će i dalje gomilati zalihe i preskakati pranje ruku.
Oni, kaže Zemojtel-Piotrowska, ne vjeruju da će im preventivne mjere osobno pomoći, a njima je teško poduzimati mjere opreza koje po njihovom mišljenju nadmašuju osobne koristi.
Da bi se to promijenilo, takve ljude treba posebno motivirati.
'Egocentrične ljude može se promijeniti i nagovoriti ih da usvoje preventivne mjere tako što ćemo im pokazati da prevencija djeluje i da nije tako zahtjevna kao što se to njima čini', rekla je Zemojtel-Piotrowska.