Dva europska internetska pretraživača, Ecosia i Qwant, najavila su u utorak partnerstvo kojim žele stvoriti europski pretraživački indeks i tako smanjiti ovisnost o velikim tehnološkim tvrtkama iz Sjedinjenih Američkih Država
Zajednički projekt naziva Europska perspektiva pretraživanja (EUSP) bit će podjednako podijeljen između obje tvrtke. Pokretanje projekta planirano je za početak 2025. godine u Francuskoj s ciljem pružanja naprednih rezultata pretraživanja na francuskom i njemačkom jeziku.
Qwant, sa sjedištem u Parizu, fokusira se na privatnost korisnika i obećava da ih neće pratiti niti prodavati njihove osobne podatke. Ecosia, sa sjedištem u Berlinu, promovira održivost te za svakih 50 pretraga obećava zasaditi jedno stablo, piše CNBC.
Ovisnost o velikim tehnologijama
Pretraživačke infrastrukture, koje omogućuju pristup internetu, trenutno su većinom pod kontrolom Googlea te on drži više od 90 posto globalnog tržišta pretraživanja. Čak i alternativni pretraživači, poput Ecosije i Qwanta, koriste tehnologije velikih korporacija poput Microsofta za prikazivanje rezultata pretrage.
Međutim novi propisi EU-a, kao što je Zakon o digitalnim tržištima (DMA), omogućili su stvaranje ovog projekta. DMA, koji je stupio na snagu ranije ove godine, obvezuje velike tehnološke tvrtke da omoguće fer i razuman pristup svojim platformama. Tako Google sada mora dijeliti podatke koji bi mogli biti korisni za obuku modela pretraživanja.
Zašto graditi europski pretraživački indeks?
Alternativni pretraživači poput Ecosije i Qwanta dosad nisu razvijali vlastitu infrastrukturu, već su se oslanjali na tehnologiju drugih. Novi projekt predviđa izgradnju pretraživačkog indeksa od nule prikupljanjem rezultata iz raznih izvora.
'Europske smo tvrtke i moramo razviti tehnologiju koja osigurava da odluke trećih strana - poput povećanja cijena Microsoftove usluge Bing API - ne ugrožavaju naše poslovanje', izjavio je Olivier Abecassis, direktor Qwanta, dodavši da je riječ o očuvanju suvereniteta europskih tvrtki, a ne o protivljenju američkim kompanijama.
Utjecaj na tržište pretraživanja
Ecosia i Qwant naglašavaju da će njihov pretraživački indeks paziti na privatnost na prvom mjestu, koristeći redizajniranu Qwantovu tehnologiju iz 2023. godine. Ta tehnologija neće biti ograničena samo na njihove platforme, već će biti dostupna i drugim nezavisnim pretraživačima i tehnološkim tvrtkama.
Osim privatnosti, projekt će omogućiti stvaranje 'transparentnog i sigurnog podatkovnog fonda' za razvoj novih tehnologija umjetne inteligencije, kažu iz tih tvrtki.
Christian Kroll, direktor Ecosije, ističe da je ovisnost Europe o američkim tehnološkim rješenjima problematična. Usporedio je to s energetskom krizom u Europi nakon što je Rusija prekinula opskrbu plinom, naglasivši da bi trebala izbjegavati preveliku ovisnost o jednoj zemlji ili resursu.
Budućnost pretraživanja s umjetnom inteligencijom
Prema Krollu, pretraživačke usluge mogle bi postati strože regulirane s obzirom na sve veći utjecaj generativne umjetne inteligencije. 'Velike tvrtke znaju da drže ključne resurse za ovu tehnološku promjenu', rekao je, aludirajući na važnost kvalitetnih pretraživačkih indeksa za razvoj naprednih jezičnih modela.
Pojava tehnologija poput ChatGPT-ja stvorila je pritisak na Google, pogotovo nakon predstavljanja modela SearchGPT-ja, dok su novi pretraživači poput Perplexityja uveli svoje generativne AI alternative. Kao odgovor, Google je pak integrirao svoj jezični model Gemini u rezultate pretraživanja, pokušavajući zadržati dominaciju na tržištu.