ČELNICI INDUSTRIJE NESUGLASNI

Neizvjesna budućnost: Što će se dogoditi s dizelašima?

31.05.2017 u 07:18

Bionic
Reading

Nakon brojnih skandala s dizelskim motorima (posebno što se tiče VW grupe), bilo je samo pitanje vremena kada će se pokrenuti zelene inicijative o potpunom ukidanju tih agregata iz proizvodnje. Regulatori i zeleni imaju svoje planove, no imaju ih i čelnici automobilske industrije. Nisu nužno na istoj valnoj duljini...

Jedno je sigurno - pažnja usmjerena na dizelske motore sada je isključivo negativnog konteksta. Dok mnogi smatraju kako Euro norme forsiraju proizvođače na optimizaciju i sve čišće dizelaše, drugi vjeruju kako je bilo kakav (pa i najmoderniji) dizelaš poguban po okoliš. S tim na umu, bez poticaja vlada, električni automobili (baš kao i plug-in hibridi) još uvijek su mnogo skuplji od dizelaša, što mnoge odvraća od kupovine. 

K tome, kakva korist od električnog automobila ako mu izvor energije nije 'čist' na prvom mjestu (što je nažalost slučaj u velikom dijelu svijeta...i Europe)? Sve ovo su jasni problemi u svijetu u kojem su se mediji i regulatori ipak okomili baš na dizelaše. 

Zelene organizacije i njihovi službenici vjeruju da će pritisak na dizelaše u konačnici biti pozitivan. Što proizvođači moraju više investirati u razvoj čišćih dizelskih motora, to će oni biti skuplji u odnosu na benzince. Pritom se nadaju kako će i što više gradova zabraniti prometovanje dizelskim vozilima, a nadaju se i kako će dizelaši morati plaćati sve više poreze. Sve to bi, barem u njihovim planovima, trebalo ponukati potrošače na kupovinu 'zelenih' rješenja. 

Zvuči brzo i učinkovito, no stvar je daleko od realizacije. Zabrane prometovanja u nekim gradskim centrima (Pariz, Madrid, Atena, London, i još neki EU gradovi planiraju oko toga) očekuju se do 2025. godine. No sve je pod upitnikom i prilično nejasno za što će to točno vrijediti. 

Usprkos tome što su neki proizvođači poput Volva već najavili kako polako prestaju razvijati dizelske motore, drugi smatraju da je dogledna budućnost bez dizelaša neizvediva. Kakav to pogled na stvari imaju službenici nekih auto-moto divova prenosi AutoExpress:

Nema sumnje, bodeži su upereni prema dizelima, ne samo u EU, već diljem svijeta. Stvarnost je pak to da su dizeli dominantni pogonski agregati na tržištu. Ipak, iz današnje perspektive se čini kako će ta dominacija polako pasti, a budućnost leži u elektrifikaciji
Da budem iskren, tužan sam oko svega. S Euro 6 normama, dizeli su uistinu čista tehnologija. Na neki način, zbog problema i skandala, vrijednost koju dizelaši imaju više nije prepoznata. Nismo izmijenili svoju strategiju vezanu uz dizele. Ipak, u najmanjem segmentu bi oni mogli nestati zbog cijene, dok će se zadržati u svim ostalim segmentima za prelazak velikih udaljenosti.
Kao gorivo, dizel ima određenu reputaciju i moramo nešto učiniti oko toga. No, vidimo i kombinaciju malih benzinskih motora te hibridnih motora koji uključuju elektrifikaciju benzinaca i dizelaša dok prelazimo na potpuno električna vozila...
Na dan kada vlasništvo hibridnih vozila bude optimalnije od dizela dogodit će se veliki pomak. Kada i gdje će se to dogoditi jednostavno ne znamo. Kad se dogodi, značaj će biti golem. Peugeot će uvijek imati dizel u ponudi.
Dizel je prekrasan motor koji pruža mnogo prilika za potrebe potrošača. Iz perspektive štetnih plinova, dizelski motori moraju doći do razina koje postavljaju regulatori, što je skup proces. To znači da će dizelski agregati za mala vozila vjerojatno postati mnogo manje pristupačni u budućnosti. No, kod većih vozila, nama uistinu trebaju dizeli. Bit će zabavniji za vožnju u budućnosti više no ikad.
Ne vjerujem kako postoji budućnost u kojoj ćemo reći da nema dizelskih vozila. Uvijek će ih biti, uglavnom većeg obujma, gdje će se moći iskoristiti moderne tehnologije za smanjenje štetnih ispušnih plinova. Ono gdje će vjerojatno nestati su mala vozila, gdje će hibridi i električna vozila ići naprijed.

Kako piše AutoExpress, usprkos pažnje javnosti vezane uz emisije štetnih plinova i dizelaše općenito, nema jednostavnog odgovora na upit što kupiti. Prije kupovine vozila valja razmotriti sve - pa i planove legislatora, koji su nažalost sve samo ne potpuno jasni. 

Ako i dođe do zabrana prometovanja u nekim gradskim centrima, dizelaši su zapravo ionako bolje rješenje za duža putovanja nego li gradsku vrevu. Tu problema ne bi smjelo biti u skorijoj budućnosti.