Kapsula Crew Dragon tvrtke SpaceX u travnju ove godine uništena je, čini se, zbog toga što je iz jednog od sigurnosnih ventila procurila otrovna tvar pod iznimno visokim tlakom
U tvrtci SpaceX vjeruju kako su pronašli uzrok eksplozije svemirske letjelice Crew Dragon tijekom testiranja obavljenog 20. travnja.
Ta bi letjelica trebala prevoziti astronaute američke svemirske agencije NASA-e do Međunarodne svemirske postaje i nazad, ali prethodno mora ostvariti zadovoljavajuće rezultate na nizu većih testova.
U travnju je provedeno zemaljsko testiranje s kapsulom bez posade kako bi se provjerilo funkcioniranje sustava koji astronaute treba odvesti na sigurno u slučaju kad se pojave problemi s raketom koja ih nosi u svemir. Ali, potisnici nisu funkcionirali kako je bilo zamišljeno pa je Crew Dragon eksplodirao na području za testiranje u Cape Canaveralu, odaslavši u zrak poveću količinu ružičastog dima.
U SpaceXu su isprva incident nazvali anomalijom, no ubrzo je u javnost procurila video snimka eksplozije pa su morali potvrditi kako je eksplozija uništila letjelicu namijenjenu ljudskoj posadi.
Tri mjeseca istrage
Skoro tri mjeseca nakon incidenta istražitelji su završili većinu posla i vjeruju kako znaju što je bio uzrok nesreće. Jedna od komponenti puštala je nešto što nije smjela, zbog čega je došlo do 'nasilne reakcije' u trenutku kad je sustav za spašavanje aktiviran.
Iz NASA-e su poručili kako incident smatraju darom jer je do njega došlo tijekom zemaljskog testiranja bez posade, zbog čega su izbjegnute ljudske žrtve i postojala je mogućnost istrage kako bi se otkrilo koji dio letjelice je bio problematičan.
U sklopu testiranja za NASA-u u ožujku ove godine kapsula Crew Dragon odaslana je u orbitu bez posade, gdje se povezala s Međunarodnom svemirskom postajom i potom se vratila na Zemlju. Ekipa SpaceXa ju je pokupila iz oceana, provjerila i opremila za novi let te ju postavila na testno područje.
Testiranje se trebalo odviti u dvije faze. Tijekom prve je bilo predviđeno paljenje niskotlačnih potisnika tipa Draco, kako bi se provjerilo mogu li biti korišteni za upravljanje letjelicom u svemiru. U drugoj fazi trebali su biti aktivirani visokotlačni motori tipa Super Draco, koji pogone sustav za spašavanje.
Manji potisnici Draco bili su upaljeni oko pet sekundi i uspješno su prošli test. Do problema je došlo kad su na red došli motori Super Draco.
Što je pošlo po zlu?
SpaceX, NASA, američko vojno zrakoplovstvo i drugi članovi istražiteljskog tima tjednima su prikupljali dijelove kapsule, češljali podatke koje je letjelica odaslala i iznova gledali ubrzane video snimke incidenta.
Uspjeli su pronaći tragove gorenja u ventilima tlačnog sustava čija je zadaća zadržati tekući oksidans podalje dok ga sustav ne može ubaciti u motore pri odgovarajućoj brzini.
Do eksplozije je došlo oko sto milisekundi prije aktivacije tog sustava pa istražitelji sumnjaju kako je dio tekućeg oksidansa - u ovom slučaju to je otrovni dušikov tetroksid - procurio kroz ventil u cijevi za održavanje tlaka. Kad je sustav aktiviran tlak je gotovo trenutno narastao na razinu 150 puta veću od one koja je prisutna na razini mora, što je djelić dušikovog tetroksida ispalilo prema sigurnosnom ventilu poput metka. Ventil je bio uništen, što je dovelo do eksplozije.
ASTRONOMIJA
Zašto je Mars toliko negostoljubiv i kakvi nas izazovi tamo čekaju?
Istražitelje i konstruktore u SpaceXu iznenadilo je što je došlo do reakcije između titana i dušikovog tetroksida pod visokim tlakom. Titan se, naime, već desetljećima koristi diljem svijeta u brojnim svemirskim letjelicama bez sigurnosnih problema.
Iako istraga još traje, sporni ventil će u budućnosti biti zamijenjen drugim tipom koji se ponaša drukčije pri izlaganju visokom tlaku, ali je ujedno i jednokratan.
U SpaceXu se nadaju kako će uspjeti poslati prve astronaute u svemir do kraja godine, no ne namjeravaju žuriti kako bi pod svaku cijenu ostvarili taj cilj, piše Business Insider.