Jack Ma je jedan od najvećih poslovnih vizionara današnjice. Njegova superuspješna trgovačka grupa Alibaba spaja zabavu, potrošački duh i ekscentričnost u spoj koji zapadne kompanije jednostavno ne znaju kopirati
Osnivač Alibabe, platforme za internetsku kupnju, Jack Ma jedan je od najmoćnijih poslovnih ljudi u Aziji. Njegova vizija prodaje i marketinga na jedinstven način kombinira kinesko kulturno naslijeđe i elemente zapadnjačkog kapitalizma, čemu svjedoči i nedavno održani potrošački praznik koji je opskurni kineski običaj pretvorio u nezapamćen komercijalni hit. Dan samaca (Single's Day), odnosno 11. studenog jedan je od najboljih dana za Alibabu u posljednjih nekoliko godina - rasprodaja je u 24 sata kompaniji priskrbila 25,3 milijarde dolara.
Kao što to vrlo često biva, iza ove velike zarade stoji čovjek s vrlo zanimljivom životnom pričom.
Skromni počeci
Jack Ma je poslovni vizionar koji je zahvaljujući eri online prodaje zanimljiv pristup kupcu pretvorio u svoj umjetnički potpis.
Odakle mu ideje? Kako je došao do svega ovoga?
Sagledamo li njegovu biografiju, bit će nam jasno. Ma je još kao klinac čvrsto odlučio naučiti engleski jezik, a kako bi to postigao, svaki dan je 70 minuta biciklom putovao do hotela u kojem je engleskim turistima u zamjenu za poduku nudio turneje po gradu. S godinama je stekao puno iskustva i nekoliko dobrih prijatelja - jedan od njih mu je (zbog nemogućnosti izgovora imena) dao nadimak Jack. Amerikanizirano ime je poduzetni mladac, čije pravo ime glasi Yun Ma, kasnije odlučio koristiti kao svojevrsni orden časti.
Nakon što je koliko-toliko usavršio jezik Ma je odlučio upisati fakultet. Poslije tri godine neuspjeha konačno mu je pošlo za rukom upisati godinu na Učiteljskom institutu u Hangzhou te je 1988. postao prvostupnik na odsjeku za engleski jezik. Nakon toga je upisao poslovnu školu u Pekingu te je 2006. i diplomirao.
Za razliku od kasnijih brojnih poslovnih uspjeha i kung-fu filma u kojem premlaćuje zvijezde borilačke kinematografije, Ma je imao nezapamćeno lošu sreću pri prvim pokušajima zaposlenja. Dao je molbu za preko trideset različitih radnih mjesta i za sve je dobio odbijenicu.
'Htio sam raditi u policiji, no rekli su mi da nisam dovoljno dobar', izjavio je Ma tijekom intervjua s Charlie Rose. 'Čak sam se htio zaposliti u KFC-u kada je stigao u moj grad. Posao je tražilo 24 ljudi, a dobilo ga je 23. Ja sam bio onaj jedan koji je otpao', opisao je Ma svoje početke. Što se akademskog obrazovanja tiče, ni tu nije imao previše sreće - deset puta se pokušao upisati na Harvard i deset puta je bio odbijen.
Put do bogatstva
Sredinom devedesetih Ma je čuo za neobičnu stvar po imenu internet, što ga je potaknulo da godinu kasnije otputuje u Sjedinjene Države i s prijateljima koje je upoznao kao turistički vodič upozna tehnološko čudo koje će mu promijeniti život. Prva stvar koju je odlučio pretražiti pomoću preglednika bilo je 'pivo'. Iako je u rezultatima pronašao pivo iz raznih zemalja, nije pronašao ništa o onom kineskom. Zapravo, nije našao ništa o Kini te je odlučio napraviti stranicu koja posjetitelje upoznaje s njegovom domovinom.
Ma otkriva web
Stranicu je uploadao i aktivirao u 9:40 ujutro, a do 12:30 dobio je brojne e-mailove od lokalnih Kineza koji su ga htjeli upoznati. U tom je trenu Ma shvatio kolika je moć globalne mreže te je godinu kasnije uz pomoć supruge sakupio 20.000 dolara pozajmice i otvorio kompaniju za izradu korporativnih web stranica. Nazvao ju je, našalivši se, 'Kineski Yellow Pages'. Za manje od tri godine zaradio je 800.000 američkih dolara.
Alibaba osvaja svijet
Ma je nakon niza poslovnih uspjeha otvorio kompaniju u sklopu Kineskog centra za međunarodno elektroničko poslovanje, dijela Ministarstva vanjske trgovine i ekonomske suradnje. Na prijelomu tisućljeća napustio je kompaniju te s 18 prijatelja osnovao Alibabu, čiji je cilj bio sjediniti i ojačati male kineske e-poslovnjake. Nakon što eBay predložio kupnju kompanije, Ma ga je odbio te umjesto toga prihvatio milijardu dolara investicije, što mu je priskrbio bliski prijatelj i tadašnji potpredsjednik Yahooa Jerry Yang. Ostatak priče je povijest.
Ma je danas jedan od najmoćnijih ljudi u Kini, čiji inovativan pristup marketingu stvara nove poslovne pojmove. Forbes je njegovo vješto kombiniranje zabave i biznisa ovjekovječio novom riječju retail-tainment, složenicom od retail (prodaja) i entertainment (zabava). Prije početka velike rasprodaje 11. studenog Ma je na spektakularnoj zabavi okupio Nicole Kidman, Pharrella Williamsa i kinesku filmsku zvijezdu Fan Bingbinga. Karizmatični poslovnjak također je nastupio kao odgovorni retail-tainment-in-chief. Zvuči originalno i neobično? Ma je toga svjestan više od svih.
o konkurenciji
'Trebate učiti od svoje konkurencije. Nikad ih ne kopirajte. Ako ih kopirate, mrtvi ste', poslovno je geslo šefa Alibabe.
Dan za samce, dan za milijarde
Single's Day je u usporedbi s Amazonovim izmišljenim Prime Dayem - rasprodajom čiji rekord trenutno kotira oko milijarde dolara - pravi div. Ovo, doduše, nije ništa čudno, s obzirom na to da je glavni čovjek kompanije sve rasprodaje Alibabe okitio ozračjem glamura, proslave i zabave. Tako su specijale svi mogli pratiti na televiziji i uživo, a s vremenom je cijela stvar postala mišung propagandnog programa, Oscara i hiperkonzmerizma.
Kineski superbiznismen danas raspolaže nesmiljenim bogatstvom i hrpom nekretnina o kojima većina civiliziranog svijeta ne bi ni razmišljala. Ma tako tijekom posjeta Europi može, primjerice, odsjesti u jednom od svojih dvoraca - Château de Sours u Bordeauxu, Chateau Guerry u Côtes de Bourgu i Château Perenne u Blayeu u Côtes de Bordeauxu.
Otac, dobrotvor, majstor tai-chija
Ma je oženjen i ima dvoje djece, a inspiraciju vuče iz tekovina svoje kulture. Kineski biznismen je naime veliki zaljubljenik u borilačke vještine, a trenira u društvu filmske zvijezde Jet Lija. Poznati glumac i legendarni trener podučava zaposlenike Alibabe, a usko surađuje s Maom koji, pored obuke, obožava teatralnu stranu drevnih istočnjačkih vještina. Ekscentrični poslovnjak je prije nekoliko dana izdao dvadesetominutni borilački film s gore spomenutom superzvijezdom Lijem, glumcima Donniejem Yenom, Sammom Hung Kam-boom, Tonyjem Jaaom i umirovljenim sumo prvakom Asashoryujem.
I ovo nije samo mali performans. Video traje dvadeset minuta, pun je humora, a koreografiju su slagala čak tri majstora zanata: Sammo Hung (Ip Man), Ching Siu-tung (Swordsman) i Yuen Wooping (The Matrix, Kill Bill).
Ma je toliko opsjednut borilačkim vještinama da je jedan od bliskih suradnika komentirao da mu šef želi biti zapamćen kao majstor tai-chija, a ne kao poslovni čudotvorac. Njegova životna filozofija također zvuči neobično, s obzirom na to da se najbogatiji čovjek Azije ne poistovjećuje sa svojim poslom.
Ekscentrični milijunaš oličenje je dobrog duha i inovativne poslovne e-strategije. Njegovi planovi za budućnost su nepoznati, no uvjereni smo da će, barem sljedećih nekoliko godina, biti usko vezani uz razvoj i prosperitet jedne od najvećih online tržnica u Aziji, pa i svijetu.