burnout uzeo maha

TikTokeri na točki loma: Sve više mladih influencera bori se s izgaranjem i uzima pauzu od popularne mreže

29.08.2021 u 15:04

Bionic
Reading

Trošenje sati na snimanje, uređivanje, izradu scenarija, druženje s obožavateljima, dogovaranje brendova i uravnoteženje mnogih drugih odgovornosti koje proizlaze iz uspješnog stvaranja sadržaja uzeli su danak. Sve više mladih koji zarađuju za život na TikToku suočava se s problemima vezanim uz mentalno zdravlje

Mnogi autori sadržaja koji su stekli slavu na TikToku bore se s problemima mentalnog zdravlja.

Uvjerili smo se u to i sami posljednjih tjedana na jadranskoj obali. Mlada kreatorica (djelomično) hrvatskih korijena rekla nam je, pod uvjetom da ostane anonimna, da se posljednjih tjedana na jednom hrvatskom otoku doslovce 'skida' s TikToka.

Ono što je za nju u prvom trenutku izgledalo kao avantura ubrzo se pretvorilo u dobar posao. No nakon godinu, dvije uslijedilo je bolno spuštanje na zemlju.

'Naprosto, nisam se više mogla smiriti. I u trenucima potpunog opuštanja osjećala bih se uznemireno i shvatila sam da će me progutati taj način života.'

Tako nakon osamnaest mjeseci intenzivnog rada koji ju je gotovo slomio provodi dane u sunčanju i kupanju u Hrvatskoj. Naravno, nađe se vremena i za fotografiranje pa i za kratke videouratke, ali samo 'za svoju dušu'. TikTok nalog ugasila je prije dva mjeseca.

Danak iscrpljujućem radu

Naličje je to novih društvenih mreža, a o tome je pisao i New York Times.

U posljednje vrijeme Jack Innanen, 22-godišnja zvijezda TikToka iz Toronta, teško je stvarao sadržaj. 'Osjećam se kao da tapkam u bačvi koja je bila prazna godinu dana', rekao je, piše New York Times.

@yungjackinnanen

##ad Kinda like tape… learn more at noname.ca/simplecheck

♬ original sound - Jack Innanen

Trošenje sati na snimanje, uređivanje, izradu scenarija, druženje s obožavateljima, dogovaranje brendova i uravnoteženje mnogih drugih odgovornosti koje proizlaze iz uspješnog stvaranja sadržaja uzeli su danak. Innanen je, kao i mnogi influenceri iz generacije Z koji su stekli slavu u prošloj godini, jednostavno izgorio.

'Dolazim do točke u kojoj mislim 'moram snimiti video danas' i cijeli dan bojim se tog procesa', rekao je.

Nažalost, Innanen nije jedini.

'Ova je aplikacija nekada bila tako zabavna', rekao je tvorac TikToka poznat kao Sha Crow u videu iz veljače, 'a sada je vaš omiljeni kreator u depresiji.'

Otkrio je da se njegovi prijatelji bore s problemima mentalnog zdravlja i stresom u javnom životu.

Video je postao viralan, a u komentarima je na desetke kreatora potvrdilo njegovo mišljenje.

Prema nedavnom izvješću tvrtke SignalFire, više od 50 milijuna ljudi smatra se kreatorima (poznatima i kao influenceri), a ta je industrija najbrže rastući segment malih poduzeća, dijelom zahvaljujući godini u kojoj se život preselio na internet i mnogi su se zatekli kod kuće ili bez posla. Tijekom 2020. godine društveni mediji skovali su novu generaciju mladih zvijezda.

Sada međutim mnogi od njih kažu da su došli do točke loma. U ožujku je Charli D'Amelio, najveća zvijezda TikToka s više od 117 milijuna sljedbenika, rekla da je 'izgubila strast' za objavljivanjem sadržaja. Prošlog mjeseca je pak Spencewuah, 19-godišnja zvijezda TikToka s gotovo 10 milijuna sljedbenika, najavio da će se povući s platforme nakon svađe s obožavateljima BTS-a.

Gdje je nestala zabava?

Sindrom burnouta utjecao je na generacije kreatora društvenih medija. Godine 2017. influenceri s Instagrama počeli su napuštati platformu, rekavši da se osjećaju depresivno i obeshrabreno.

'Čini se da se nitko više ne zabavlja na Instagramu', napisao je tada suradnik bloga This Is Glamorous.

Godine 2018. Josh Ostrovsky, jedan od prominentnijih aktera Instagrama poznat kao Debeli Židov, koji je također govorio o burnoutu, rekao je: 'Na kraju će biti previše influencera, tržište će biti previše zasićeno.'

No problemi s burnoutom u zajednici kreatora postali su prije pravilo nego iznimka.

Kad je krajem 2019. i početkom 2020. godine nova količina mladih zvijezda počela stvarati publiku na TikToku, mnogi su se nadali da će ovaj put biti drugačije. Odrasli su gledajući youtubere koji otvoreno govore o tim problemima.

'Kad su u pitanju kreatori iz generacije Z, puno govorimo o mentalnom zdravlju i brizi za sebe', rekla je Courtney Nwokedi (23), zvijezda YouTubea u Los Angelesu, 'jer smo u prošlosti vidjeli gomilu kreatora koji govore o burnoutu.'

'TikTok je jednako zahtjevan kao i YouTube', rekao je 22-godišnji Gohar Khan, jedan od kreatora s TikToka.

TikTok donosi slavu brže od bilo koje druge platforme; moguće je steći milijune sljedbenika u roku od nekoliko tjedana. No jednako brzo kako se podignu, kreatori mogu i pasti.

'Gotovo da imam osjećaj slave, ali to nikada nije konstantno i čim je dobijete, nestala je i stalno je pokušavate vratiti', rekla je Lauren Stasyna, 22, kreatorica TikToka u Torontu.

'Osjećam se kao da pokušavam osvojiti nagradu, ali uopće ne znam koja je to nagrada', ističe Stasyna.

Zabrinutost za karijeru

Zapravo je jednostavno. Brze promjene uzrokuju nestabilnost.

'Kad vam se priča gasi, to utječe na vašu financijsku stabilnost i dovodi u opasnost karijeru', rekao je Luis Capecchi, 23-godišnji kreator s TikToka iz Los Angelesa. 'To je kao da ste degradirani na poslu bez upozorenja', dodaje.

Kreatori su se susreli sa svim vrstama problema, uključujući maltretiranje, uznemiravanje i diskriminaciju.

'Nekim kreatorima ukradu i sadržaj, pa će netko drugi postati viralan s njihovim sadržajem i dobiti pažnju medija', rekao je Harris. Da ne spominjemo to da navijačke zajednice i internetski komentatori mogu biti zlobni.

'Ne možete samo snimiti ono što želite snimiti', rekao je Harris, dodajući: 'Ismijavat će vas ako vam padne doseg.'

'Industrija influencera jednostavno je logična krajnja točka američkog individualizma, zbog čega se svi borimo za identitet i pažnju, ali nikada je ne dobivamo dovoljno', napisala je Rebecca Jennings nedavno u Voxu.

Vjerojatno se to neće uskoro promijeniti. 'Osjećam se kao da su društveni mediji napravljeni tako da spale ljude', rekao je Jelks.

Kako bi se nosili s depresijom, mnogi su stvaratelji s TikToka potražili terapiju i životni trening ili su pokušavali biti otvoreniji s obožavateljima i prijateljima o svojim borbama.

'Kad sam depresivna, razgovaram s ljudima oko sebe', rekla je Tatayanna Mitchell (22), kreatorica s YouTubea i TikToka u Los Angelesu. 'Objavljujem svoje priče i dijelim citate poput: 'U redu je razgovarati s ljudima ako vam je potrebna pomoć.''

Prošlog rujna Mitchell je objavila da je 'napustila TikTok', navodeći toksičnost i uznemiravanje kao motive. Međutim nedugo nakon toga vratila se na platformu.

'Bila sam samo tužna', rekla je.

Walid Mohammed (21), menadžer kreatora iz generacije Z koji živi s Mitchell i nekoliko drugih zvijezda društvenih medija, rekao je da im je pomoglo to što su bili u neposrednoj blizini jedni drugih.

'Kod kuće imamo sastanke svako jutro u 10 sati pa razgovaramo o ovim stvarima', rekao je. 'Govorimo o stresu i o tome kako moramo nastaviti raditi, ali da je važno napraviti pauze, samo morate ostati dosljedni. Pokušavamo razveseliti jedni druge.'

Oglasio se i TikTok

Innanen je rekao da su mu predstavnici TikToka bili podrška kada je koristio platformu da progovori o izazovima mentalnog zdravlja te ga pozvao da sudjeluje u panelu o tom pitanju s drugim autorima.

'Duboko nam je stalo do dobrobiti naših stvaratelja i ozbiljno shvaćamo njihovu zabrinutost', napisao je glasnogovornik TikToka u izjavi putem e-pošte, objašnjavajući: 'Usredotočeni smo na razumijevanje njihovih pojedinačnih ciljeva i iskustava o sadržaju, a naši timovi nastavljaju raditi na pružanju resursa i podrške te otvorenim vratima za povratne informacije.'

No čak i platforme od najveće pomoći ne mogu ublažiti nesigurnost svojstvenu stvaralačkom poslu, niti pritisak koji mnogi kreatori vrše na sebe. Mnogi jednostavno vjeruju da se možda nikada neće oporaviti ako njihov video ne uspije privući dovoljno publike.

Ipak, u posljednje vrijeme događa se i jedan mini pozitivan trend. Fondovi rizičnog ulaganja u Silicijskoj dolini sada ulažu novac u kreatore početnike, a same platforme počele su se natjecati za talente. I to je vjerojatno jedini pravi put. Stepenice ne valja brzo preskakati. Čak ni u virtualnom okruženju.