I DALJE NEDOVOLJNO

U Hrvatskoj trenutačno djeluje oko 70 poslovnih anđela koji ulažu u startupe

10.10.2024 u 21:39

Bionic
Reading

Unatoč uvriježenom mišljenju da poslovni anđeli u Hrvatskoj nisu skloni ulaganjima, nedavna inicijativa Angel Investors Circles otkrila je suprotno. Tri poslovna anđela – Mirna Marović, Maja Jelisić Cooper i Saša Cvetojević – objavili su da su svaki već uložili u više od deset startupa. Neki od tih ulaganja uključivali su i tvrtke koje su kasnije postale 'jednorozi', odnosno dosegle vrijednost veću od milijardu dola, priopćio je Unicorn Underground (^UU)

Cilj inicijative Angel Investors Circles je jačanje uloge poslovnih anđela u startup ekosustavu te pružanje podrške daljnjem razvoju inovacija u zemlji, priopćili su idejni začetnici. Inicijativa je predstavljena u BIRD Inkubatoru u Zagrebu, u okviru radionice koju je organizirala ESIL (European Startup Initiative League), uz podršku niza međunarodnih i domaćih partnera, kao što su talijanska Meta Group i francuski Bpifrance, uz lokalnu podršku CVCA, VentureXchange, Feelsgooda i ^UU.

Prema podacima koje je predstavila tvrtka Unicorn Underground (^UU), u Hrvatskoj trenutno djeluje svega 70-ak poslovnih anđela. Ovi podaci ukazuju na nedovoljno razvijenu scenu poslovnih anđela, što je bio poticaj za pokretanje projekta Angel Investors Circles, kojemu je cilj mapirati scenu i poboljšati uvjete za ulaganja. Inicijativu predvodi Mihovil Barančić, jedan od pionira hrvatske mreže poslovnih anđela, CRANE-a, koji je upozorio da je u Hrvatskoj situacija u investicijama obrnuta – postoji više fondova rizičnog kapitala nego poslovnih anđela koji su spremni uložiti u ranim fazama razvoja startupa.

Mirna Marović, jedna od prvih poslovnih 'anđelica' u Hrvatskoj, naglasila je važnost razumijevanja uloge poslovnih anđela u razvoju inovativnog gospodarstva te dodala kako hrvatska javnost još uvijek nosi teret negativne percepcije poduzetnika. 'Poslovni anđeli su svjesni da većina njihovih investicija neće donijeti dobit, ali ulažu zbog viška sredstava i želje za prenošenjem znanja', izjavila je Marović.

Maja Jelisić Cooper, uspješna poslovna anđelica, istaknula je kako su poslovni anđeli igrali ključnu ulogu u razvoju uspješnih hrvatskih startupova, uključujući dva 'jednoroga'. Iako su poslovni anđeli često percipirani kao bogataši koji brzo zarađuju, Jelisić Cooper napominje da većina startupa propada, a samo rijetki uspijevaju, što je dio kulture prihvaćanja neuspjeha kakvu Hrvatska treba usvojiti.

Saša Cvetojević, koji je prije 34 godine pokrenuo svoj prvi biznis, rekao je kako su ulaganja u startupe visokorizična, no potencijalno donose visok povrat. 'Od mojih 14 investicija, jedna mi je donijela povrat veći od 20 puta, a očekujem još veći povrat na jednoj drugoj investiciji. Morate biti spremni izgubiti mnogo novca i uložiti u najmanje deset startupa kako biste mogli računati na ozbiljan povrat. U protivnom, isplativije vam je ulagati u druge klase imovine – manji je rizik, a povrat je brži', dodao je Cvetojević.

Analitičar startupa te suosnivač i direktor Unicorn Undergrounda Bernard Ivezić naglasio je da je razvoj scene poslovnih anđela ključan za stvaranje 'Skype efekta' u Hrvatskoj, čime bi se zemlja transformirala u vodeći startup hub u Europi, poput Estonije nakon uspjeha Skypea. 'Nakon hrvatskih uspješnih exita, poput Nanobita, Fivea i Photomatha, razumno je postaviti pitanje – može li i kako Hrvatska ostvariti svoj vlastiti Skype efekt?'