INTERVJU: LASSE LAPOINEMI

U svijetu koji se stalno mijenja, učitelji trebaju nove alate

21.04.2016 u 07:11

Bionic
Reading

Kad su naši učitelji dobro obučeni i imaju povjerenja u svoja pedagoška znanja i vještine, bolji rezultati obrazovnog procesa su neminovni, uvjeren je tportalov sugovornik koji nastoji stvoriti obrazovni sustav prilagodljiv brzim promjenama

Finac Lasse Laponiemi jedan je od najaktivnijih pobornika reformi obrazovnog sustava. Partner je i glavni izvršni direktor tvrtke SCOOL koja se bavi razvojem novih obrazovnih formata.

Tijekom konferencije WinDays16 govorit će o nužnosti reforme obrazovnog sustava i pripreme mladih za zanimanja budućnosti. Iskoristili smo tu prigodu za razgovor.

Mijenja li se obrazovanje dovoljno brzo kako bi držalo korak s tehnološkim i društvenim promjenama?

I da i ne. Učitelji su pametni, s učenicima vide kako se svijet mijenja. Vide kako učenici reagiraju na društvene medije, vijesti, odnose - sve - i mogu odmah reagirati. Za učenike, njihovi učitelji predstavljaju čitav obrazovni sustav, odnosno smatraju kako je taj sustav napredan i prilagodljiv onoliko koliko su napredni i sami učitelji.

Učitelji donose na desetke malih odluka u učionici svaki dan. Prilagođavaju učenje situaciji u kojoj se nalaze. Na primjer, kako koristiti društvene medije, gdje pronaći sadržaje o cyberbullyingu, koji su najnoviji trendovi u dramaturškoj pedagogiji...


Mi u SCOOL-u vjerujemo da do održive promjene može doći jedino na ovoj razini. No moramo podržati učitelje, potaknuti i voditi ih. U brojnim zemljama učitelji su izloženi velikom pritisku. Naš je posao omogućiti im da zavole svoj posao, kao i mogućnosti koje im se pružaju nadomak ruke.

Učitelji će pokazati put kojim će sustav krenuti. To se dogodilo i u Hrvatskoj - kad su učitelji rekli kako su kurikularne reforme nužne, političari su slušali.

Kad su naši učitelji dobro obučeni i imaju povjerenja u svoja pedagoška znanja i vještine, bolji rezultati obrazovnog procesa su neminovni. To je bilo jedno od ključnih otkrića uspjeha finskog modela PISA.

Finska se 1994. odmakla od standardiziranog učenja prema oslobađanju učitelja kad su pedagoške metode u pitanju. Povjerovali smo da učitelji mogu sami odlučiti kako će najbolje ostvariti ciljeve učenja, što je povećalo suradnju i dijeljenje znanja između učitelja i škola. Svi su od toga imali koristi, naročito učenici.

S druge strane, priroda promjene obrazovnog sustava nužno je politička. U procesu demokratskog donošenja odluka to obično znači puno lobiranja, različitih interesa i procedura koje odnose puno vremena.

Na primjer, zadnja finska vlada htjela je strukture osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja učiniti fleksibilnijima, što je značilo temeljitu promjenu sustava učiteljskih plaća. Naravno, sindikat na to nije mogao pristati bez pomne rasprave i odlučivanja. Trebalo je proći nekoliko godina prije no što smo krenuli naprijed.


Sustavi se, dakle, mijenjaju sporo. No postoji i zabavan paradoks. Kad obavite zahtjevan projekt i sustav je promijenjen, često se čuju komentari kako je 'sustav promijenjen u svoj konačni oblik'. To ne postoji jer se svijet stalno mijenja.

Mislim kako bismo trebali moći smanjiti razinu otpora prema promjenama. Jedan od mojih omiljenih citata je Budin: 'Življenje je umiranje.' Mislim da dobro opisuje što se događa oko nas. Sve se stalno i polako mijenja. Nešto što je nekad bilo odlično, sad je zastarjelo. Život će vam biti puno lakši ako prihvatite da živite u okolnostima stalne promjene.

Kako je i zašto pokrenut projekt SCOOL?

Svijet se mijenja brže no ikad - škole bi se također trebalo promijeniti. Kako bi stvorile iduću generaciju ljudi koji će učiti cijeli život, škole bi trebale biti mjesta koja potiču i motiviraju ljude. Naš je cilj to ostvariti.

Trebamo smione obrazovne politike i učitelje otvorenog uma, nove i inovativne načine poboljšavanja učenja i okruženja koja nadahnjuju.
Zato smo kreirali SCOOL.


Svoje proizvode nazivate 'alatom promjene za učitelje'. Kakvu promjenu bi vaši proizvodi trebali donijeti? U kojem roku? Kako je procijeniti i mjeriti?

Želimo pomoći učiteljima i čitavom obrazovnom sustavu kako bi se pripremili za stalne promjene. Kako bi prihvatili da promjene nisu nešto što se dogodi jednom, već način razmišljanja i rada.

Naš proces HundrED podržava učitelje u eksperimentiranju s inovacijamai rješenjima u sklopu njihovih svakodnevnih zadaća. Sve eksperimente moguće je mjeriti i procjenjivati pomoću našeg modela.

Kad primjenjujemo novitete u obrazovanju smatramo kako je jedna školska godina najkraće moguće razdoblje u kojem nešto možemo postići i izmjeriti.

Svaki put kad nešto testiramo u školi moramo razumjeti koju vrstu hipoteze učenja očekujemo da ćemo dobiti te kako ju možemo izmjeriti. U početku eksperimenti trebaju proći procjenu, pri čemu uzimamo u obzir pedagoške okvire i pozadinu. Istražujemo ideju i što je još napravljeno u istom prostoru. Svi eksperimenti moraju biti skalabilni; mi samo podržavamo one koje je moguće koristiti i u drugim školama i zemljama.

Tijekom stvarnih eksperimenata dokumentiramo cijeli proces. Naš pedagoški tim procijenit će obavljeni posao, razgovarati s učiteljima i učenicima, zabilježiti povratne informacije, što je funkcioniralo a što ne, kao i zapakirati ideju tako da ju i drugi mogu replicirati. Sve te zamisli bit će moguće naći u bazi podataka HundrED od iduće godine.


Koliko proizvoda Scool nudi?

Trenutno četiri.

Campus Seminars and Change Reports pomaže učiteljima u razumijevanju kako se svijet izvan škola mijenja, s temama u rasponu od klimatskih promjena do robotike.  Dreamdo Schools je alat za dokumentiranje i suradnju na učenju temeljenom na projektima.

HundrED je dvogodišnje testiranje sto obrazovnih inovacija u školama u Finskoj, s mogućnostima da ih se proširi na druge škole uz svijetu. Nakon 2017. godine nastavit će se razvijati u ambiciozni edukativni program, stvarajući ogromnu bazu podataka provjerenih obrazovnih formata iz cijelog svijeta.

Triplet News preobražava dnevne vijesti u edukativni materijal preko noći te omogućava raspravu u učionici o njima. Zasad je dostupan samo u Finskoj.

Koliko ljudi radi na osmišljavanju i razvoju programa za SCOOL?

Saku Tuominen, osnivač i glavni izvršni direktor, odgovoran je za sadržaj i formate, dok se ja brinem za tehnički dio posla. Kako bismo zadržali razvojni rad učinkovitim, imamo vrlo otvorenu i izravnu kulturu komunikacije u kojoj se sve sluša, ali im se ne vjeruje uvijek. Na kraju, sve ključne odluke o dizajnu i razvoju donosimo nas dvojica.

Stvarne iteracije proizvoda odvijaju se u bliskoj suradnji naših dizajnera usluga, tehničkih timova i pedagoga. Sve skupa, to je osam ljudi. Pola su učitelji.


Analize i povratne informacije učitelja pozorno razmatramo. Testiramo naše hipoteze, analiziramo rezultate i poboljšavamo proizvod na tjednoj bazi. Sav razvojni rad odvija se u SCRUM-u (okvir za razvoj softvera - op.a.)

Vjerujemo kako u srcu inovacije proces ne može biti previše raširen. Jasan fokus i protokoli donošenja odluka su potrebni te jasno predočeni svima koji su u njih uključeni. Na primjer, naši razvojni programeri neće obaviti niti jednu zadaću o kojima nije donesena odluka na tjednim SCRUM sastancima ili ako ne dolazi izravno od mene. Tako ne moraju brinuti jer uvijek znaju što im je činiti i što je prioritet. Nikad nemamo više prioriteta već se bavimo jednom po jednom zadaćom.

Koliko učitelja, učenika i škola koristi SCOOL-ove proizvode?

Trenutno 8.685 učitelja i 217.215 učenika koristi naše proizvode, obrazovne materijale ili usluge. Teško je procijeniti točan broj škola jer neki učitelji podučavaju u više njih odjednom.

Koji su najrašireniji, a koji najuspješniji?

Ovisi o pristupu. Bavimo se ovim projektom zadnje četiri godine i ustanovili smo kako svi naši proizvodi imaju svoje jake točke. Dreamdo Schools koriste u više od 30 zemalja. Triplet News koristi 12 posto svih finskih učitelja u osnovnim i srednjim školama. Campus je bio rasprodan svake godine od 2011. kad se pojavio, prošle godine u pet zemalja.

Ipak, HundrED je naš najrasprostranjeniji projekt. Odveo nas je od Austina u Teksasu do Singapura. Svi se žele uključiti. Čini se kako će postati pokret koji povezuje učitelje, a da još nije pravo ni započeo. Jedva čekamo vidjeti kamo će nas odvesti u godinama koje dolaze.