Ne postoji jednoznačan odgovor na pitanje koje gume kupiti, ali jedno je sigurno - izreka ‘guma glavu čuva’ nije bezveze
Koje gume kupiti? Pitanje je to koje nema jednostavan odgovor, već ovisi o mnogo faktora kao što je klima u regiji gdje živite, vrsta automobila koji vozite i kilometri koje godišnje te po kakvim cestama prelazite. Prvo i osnovno pravilo je da gume trebaju biti u optimalnom stanju, ništa vam ne vrijede zimske u siječnju ako su izlizane, odnosno, popularno rečeno - ‘ćelave’. Potom slijedi dosadašnje iskustvo koje govori da je skuplja guma u pravilu kvalitetnija, iako i tu zna biti iznimaka pa stoga treba proučiti testove guma koje dva puta godišnje zajednički obavljaju neki europski automobilski klubovi među kojima je i naš HAK.
Riječ je o preciznim i neovisnim testovima koji daju realnu sliku proizvoda. Drugi izvor informacija su forumi i stranice na Facebooku / grupe te komentari ispod tekstova u kojima vlasnici opisuju svoja iskustva s nekom konkretnom gumom. Jedna od stvari koje nigdje drugdje nećete saznati nego kod takvih izvora informacija jest potrošnja automobila s određenom gumom po određenom tipu ceste te dojam buke. Jednostavno, to se ne može dočarati brojkama, značajno informiraniji bit ćete nakon što zaorete po dubinama interneta i vidite kakva je kombinacija određene gume i određenog modela automobila u određenoj klimi po određenom tipu ceste. Potom slijedi ključno pitanje - zimske, ljetne ili univerzalne?
Živite li u toplijim krajevima Hrvatske i u njima vozite bez odlazaka na skijanje ili na kontinent tijekom hladnijih mjeseci, izbor je najjednostavniji - ljetne. Njihova struktura je rigidnija i kompaktnija zbog potrebe da se ‘odupru’ visokim temperaturama tijekom ljeta. Do sedam stupnjeva Celzijevih vanjske temperature ljetne gume optimalno odvode vodu te dobro podnose prednji i lateralni stres koji pred njih stavlja vožnja. Međutim, ako im je dubina profila manja od četiri milimetra, mogu se doslovce ispuniti vodom, što dovodi do aquaplaninga, odnosno gubljenja kontrole nad automobilom i nesreća. Zbog čvršće i kompaktnije strukture ispod sedam stupnjeva Celzijevih prestaju se ponašati optimalno te također može doći do gubitka gripa i kontrole nad vozilom.
Živite li na kontinentu, gdje je vrijeme hladnije s kišom i snijegom, izbor je između ljetnih, univerzalnih i zimskih. Kako ih razlikovati? Ljetne možete prepoznati po 'glatkom' profilu. Ako živite u krajevima s kontinentalnom klimom, najbolje su rješenje za toplije mjesece. Nekada su M+S (Mud&Snow) gume označavale zimske gume. Međutim, direktivom EU 661/2009 koja je stupila na snagu krajem 2012. godine, novi službeni simbol za zimske gume u EU je ‘3PMSF’ simbol. Riječ je o tri planinska vrha unutar kojih se nalazi pahulja, a dozvoljeno ga je stavljati na gumu jedino kad guma uspješno prođe standardizirani test gripa na snijegu. M+S i danas označava gumu koja ima bolji grip na snijegu i blatu od ljetne ili univerzalne gume, ali nije nužno prošla test gripa na snijegu, odnosno ne mora se raditi o zimskoj, može biti riječ i o gumi za terensku vožnju. Ukratko, prave zimske gume danas na sebi imaju i jedan i drugi simbol.
One pružaju optimalan grip i po dubokom snijegu te ekstremno niskim temperaturama. Naime, ispod sedam stupnjeva Celzijevih smanjuju put kočenja na mokrom za prosječno 10 posto te čak 20 posto prosječno na snijegu. Razlog tome je njihov profil te materijali iz kojih su proizvedeni. Drugačiji, širi i dublji profil u odnosu na ostale gume, odvodi snijeg i bljuzgu na optimalan način te tako osiguravaju maksimalnu sigurnost, a iz istog razloga su proizvedene od mekših spojeva nego ljetne ili univerzalne gume.
Međutim, problem je voziti ih na proljetnim i ljetnim temperaturama kad se zbog svog mekšeg sastava previše troše te ne pružaju optimalan grip. Univerzalne gume na sebi imaju oznaku M+S, a kao što im samo ime kaže, napravljene su da korektno funkcioniraju u svim uvjetima - na -20 i +30 stupnjeva Celzijevih, po mokrom, suhom, snijegu, ledu i vrućini. Napretkom tehnologije napredovale su i one, stoga više nisu tako suboptimalno rješenje kao prije, što se vidi i iz toga da ih i europski autoklubovi i HAK uključuju u svoja testiranja.
Cilj testiranja nije samo međusobno usporediti univerzalne gume, nego i provjeriti jesu li one učinkovita alternativa ljetnim i zimskim gumama. Tako se univerzalne gume ocjenjuju na snijegu i ledu poput zimskih, dok se performanse na mokrom u hladnijim uvjetima testiraju kao zimske gume, a u toplijim uvjetima kao ljetne. Kad je pak riječ o testiranjima na suhoj podlozi, cjelogodišnja guma mora se u usporedbi s ljetnom nositi s vrlo toplim vremenskim prilikama, dok se kod trajnosti polovica testiranja provodi u ljetnim, a druga polovica u zimskim mjesecima.
Detaljne rezultate smo već prenijeli, a kao i uvijek, zaključak je kako su cjelogodišnje gume i dalje svojevrsni kompromis koji se ne može mjeriti sa specijalistima, odnosno gumama namijenjenim isključivo ljetnom ili zimskom vremenu. Dakle, želite li biti 100 posto sigurni u vožnji, imajte dva seta guma i mijenjate ih po potrebi. Tako je najbolje.
Ako niste u mogućnosti, onda kupite što kvalitetnije univerzalne i vozite oprezno po kiši i otežanim zimskim uvjetima. Naravno, 4x4 pogon nije i ne može biti zamjena za kvalitetnu gumu, dok je stavljanje novih guma na pogonsku, a ostavljanje starih i izlizanih na drugoj osovini jedan od najefikasnijih načina da završite u jarku.