PLASTIC WASTE FREE CROATIA

Ekološki osviješteni: Kad biraju što će jesti, traže da im hranu dostavljaju isključivo u biorazgradivom pakiranju

04.12.2019 u 12:27

Bionic
Reading

Kako se s ekološkim izazovima inicijative Plastic free Croatia nose najveće i najpoznatije hrvatske marketinške agencije; razvrstavaju li otpad, jesu li plastično posuđe zamijenili ekološki prihvatljivijim rješenjima i traže li od dostavljača hrane da im obroke donose u ekološkim pakiranjima?

'U našem kolektivu imamo više od 80 ljudi pa zaista nije teško naći nekoliko njih s izraženijom svjesnošću za očuvanje okoliša i ostavljanje ljepšeg svijeta budućim generacijama. Inicijativa našeg prijatelja Petra Pavića bila je samo konačni okidač da značajnije prionemo poslu', objašnjava Juraj Sinanović, financijski direktor Real Grupe.

Oni već godinama razvrstavaju otpad, koševe za smeće ne drže uz radne stolove nego otpatke razvrstavaju u posebne spremnike. Izbacili su plastične slamčice i žličice za kavu, a dostavljačima hrane u ured dali su uputu da im više ne donose jednokratni plastični pribor jer koristimo metalni.

'Izbacili smo i jednokratne plastične čaše, izbacujemo i plastične boce s vodom... Slijedi uredski pribor. I tako, korak po korak do potpunog izbacivanja plastike', najavljuje Sinanović. Inicijativu su prihvatili i neki njihovi klijenti.

'Znamo da je nemoguće utjecati na to hoće li se neki delfin zaplesti u plastičnu ceradu negdje u Pacifičkom oceanu ili hoće li plastični otpad biti pravilno zbrinut u Bangladešu. No naša je odgovornost da napravimo ono što je u našoj moći, u našem mikro-okruženju, da budemo primjer našim poslovnim partnerima, prijateljima, obitelji, a pogotovo našoj djeci.'

Svakodnevnu bitku s plastikom vode i u agenciji 404. Prema cilju, kažu, idu korak po korak.

'Nažalost, još nismo izbacili svu plastiku, ali trudimo se. Iako znamo da izbacivanje plastike iz jednog ureda ne čini veliku razliku, bitno nam je da i mi osvješćujemo problem', kaže osnivač i direktor agencije Nikola Vrdoljak. 'Tek kad počneš razmišljati o tome shvatiš koliko je plastika sveprisutna, koliko je sve što kupimo pretjerano pakirano.'

Inicijativi se među prvima pridružio S.T.A.R. Digital. Umjesto jednokratnog pribora za jelo koriste vlastite tanjure, čaše i šalice. Kavu kuhaju na aparatu, ali svatko ima svoju šalicu ili nekoliko njih. Kod proslava rođendana koriste posuđe iz ureda i izbjegavaju plastična pakiranja pića.

'Imamo puno platnenih cekera koje dobivamo od klijenata i partnera pa njih koristimo za odlaske u dućan. Ponekad za proizvode koje kupujemo u dućanu nemamo alternativu pa smo u fazi kreiranja središnjeg mjesta u uredu gdje će biti nekoliko koševa za razvrstavanje smeća, a idemo i prema uklanjaju pojedinačnih koševa', objašnjava Ivana iz S.T.A.R. Digitala. Jedan od najvećih izazova bilo im je naručivanje hrane jer ono uključuje i treću stranu, restorane.

'I prije no što smo postali plastic free tvrtka, naručivali smo hranu od raznih restorana pa smo imali dosta informacija o tome tko u kakvoj ambalaži dostavlja hranu. Naručujemo isključivo od restorana koji hranu dostavljaju u kartonskim, odnosno papirnatim ambalažama.'

'Mnogim restoranima smo rekli kako bi bilo dobro da ne koriste plastične ambalaže i da ćemo nastaviti naručivati od njih jednom kada postanu plastic free', kaže Ivana, ističući pozitivan primjer dostavnih službi poput Wolta i Glovea koji hranu dostavljaju u papirnatim vrećicama koje se mogu reciklirati.

Star Digital
  • Star Digital
  • Star Digital
U agenciji S.T.A.R. Digital restoranima su poručili da će nastaviti naručivati od njih kad jednom postanu plastic free tvrtke Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Star Digital

Dostavi hrane izuzetnu pažnju poklanjaju i u MediaComu. Direktorica agencije Rajna Cuculić kaže da im hranu najčešće dostavlja Lunch.hr koji nudi i posebne bodove klijentima koji ne žele plastiku.

'Sve više dostavljača izbjegava plastiku, no to je i dalje veliki problem', upozorava Cuculić. Problema su svjesni i dostavljači hrane, poput Wolta koji plastiku iz upotrebe izbacuje na globalnoj razini.

Wolt
  • Wolt
  • Wolt
Wolt Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Wolt

'Sva ambalaža kojom opskrbljujemo naše partnere restorane je ekološka i biorazgradiva, izuzev poklopaca kraft kutija za salatu', otkriva Damir Krešo, marketinški menadžer Wolta. 'Stalno tragamo za ekološki prihvatljivim alternativama pa smo tako naručili i nove poklopce. S vremenom ćemo promijeniti čitav asortiman poklopaca u bio razgradive. Izuzetak je pribor za jelo koji Wolt ne isporučuje restoranima.'

uključi vlastitu savjest

'Kao da je riječ o restriktivnoj dijeti'

'Svaka akcija, posebno ova, treba senzibilizirati svakog pojedinca i uključiti njegovu vlastitu savjest svaki put kad posegne za plastičnom čašom. U protivnom, ljudi je doživljavaju kao gubitak komfora, čak govore: ...evo od ponedjeljka..., kao da je riječ o restriktivnoj dijeti', upozorava Nikolina Šerbetić Keserić iz Real Grupe. 'Odličan primjer je program Europske unije koja je nekoliko mjeseci otkupljivala smeće pokupljeno ribarskim mrežama. Od trenutka kada je isplata prestala, ribari su nastavili vraćati smeće u more...'

'Zaprimili smo dosta upita i pohvala na račun globalne akcije smanjenje emisija emisije ugljičnih dioksida, provedenoj u suradnji s vodećom svjetskom agencijom za promicanje održivosti, South Pole. Akcija podrazumijeva kupnju tzv. ugljičnih kredita koji su investirani u dva projekta – održavanje i pošumljavanje u sklopu projekta Vichada Forest Restoration te Envira Amazonia Tropical Forest Conservation', otkriva Krešo, napominjući da će Wolt nastaviti tražiti optimalna rješenja za ambalažu te pokušati utjecati na odluke korisnika kako bi zajedno stvorili okolinu u kojoj i od koje će prosperirati i buduće generacije.