Dok je vojno zrakoplovstvo u Hrvatskoj spalo na najniže grane, susjedna Srbija unatoč recesiji planira nabavu novih borbenih lovaca. Srbija planira susjedima ponuditi uslugu zračnog nadzora. Kakvo je sada stanje, Srbi će očito za koju godinu čuvati i hrvatsko nebo
Hrvatskim MiG-ovima 21 koncem 2011. istječe 'rok trajanja'. Odluka o nabavi novih letjelica prolongirana je za neku neodređenu budućnost. Iako su u Domovinskom ratu dali velik doprinos, borbena eskadrila Hrvatskog raznog zrakoplovstva danas je spremna za otpad.
Recesiji usprkos, srbijansko ministarstvo obrane donijet će odluku o nabavi novog borbenog mlažnjaka. Odluka se očekuje krajem 2012. godine, a istekom 2013. prvi borbeni lovci čuvali bi srbijansko nebo, a možda i nekih susjednih zemalja. S obzirom na borbena iskustva na MiG-ovima i tradiciju korištenja ruske tehnike, za pretpostaviti je da će se Srbija odlučiti za napredni MiG-29 M/M2. Taj zrakoplov za 25 minuta preko BiH dolazi od vojnog aerodroma Batajnica kod Beograda do Knina.
Ako se Hrvatska odluči za kupnju švedskog Gripena ili primjerice američkog F-16, koji protežira dio političkog i vojnog vrha, ti jednomotorni lovci jedva da će imati goriva za dolet od Zagreba do Knina, zračne manevre i slijetanje na Resnik.
Prema procjenama mnogih vojnih analitičara, Srbija ne krije namjere da i dalje bude dominantna nad Hrvatskom kad je u pitanju zrakoplovstvo. Naime, vojno neutralna Srbija bavi se mišlju da usluge zračnog nadzora svojim novim zrakoplovima u narednom desetljeću ponudi i susjedima.
'Nebo Slovenije ili pribaltičkih država štite zrakoplovstva drugih NATO država za iznos koji se procjenjuje da je između 40 i 60 milijuna dolara na godišnjoj razini. U okruženju Srbije bez vlastite kontrole zračnog prostora su Crna Gora, Albanija i Makedonija', kaže sugovornik Slobodna Dalmacije blizak srbijanskom ministru obrane Draganu Šutanovcu.
Smatra kako Srbija koja grca u financijskim problemima nikako ne želi shvatiti da su se okolnosti na Balkanu promijenile. 'Srbija uporno gaji velike ambicije kada je vojska u pitanju. Na vidim kojim novcem Beograd može kupiti nove avione u trenutku dok sklapa aranžmane s MMF-om te uzima kredite od Rusije i Kine za golo preživljavanje', kaže vojni analitičar Igor Tabak.
'Ako se nešto brzo ne poduzme, HRZ će ostati bez lovačke komponente. Tri su opcije pred HRZ-om: kupnja novog aviona, rabljenog ili modernizacija postojećih MiG-ova 21, a što je sve izglednija opcija', kaže Tabak.