Koliko se reklama nalazi uz državne ceste u Hrvatskoj? Kakav je njihov utjecaj na sigurnost prometa i gdje se sve točno nalaze? Na ta, ali neka druga pitanja odgovor bi trebala dati Baza podataka reklama uz državne ceste, za koju će Hrvatske ceste (HC) uskoro raspisati javnu nabavu procijenjenu na 550 tisuća eura bez PDV-a
Osim što žele dobiti odgovore na gore spomenuta pitanja, u HC-u žele uvesti i red jer, kako se navodi u projektnom zadatku, 'određeni broj reklama postavljen je na njihovu zemljištu bez potrebnih dozvola i dopuštenja, što dodatno komplicira problem i zahtijeva sustavno rješenje', a osim što su bespravno postavljene, mogu ugroziti sigurnost prometa na neodgovarajućim mjestima ili ako ometaju vozače.
No u HC-u u njima vide i mogući izvor prihoda ako bi one koje su trenutno nelegalne bile 'legalizirane'. Onaj tko dobije posao morat će te podatke razvrstati po GPS lokaciji, stacionaži te položaju u odnosu na os ceste. Reklame moraju biti razvrstane po tipovima; od billboarda, reklamnih panoa, svjetlosnih reklama, reklama na stupovima javne rasvjete, pa do transparenata i grafita. Svaku reklamu trebat će fotografirati i utvrditi zaštićenost naleta na nju zaštitnom odbojnom ogradom.
A kada se sve napravi, podaci će HC-u omogućiti sveobuhvatnu analizu trenutnog stanja reklamnih panoa uz državne ceste te identificirati one koji su postavljeni nelegalno ili predstavljaju potencijalni sigurnosni rizik. Također, trebalo bi to omogućiti detaljniju analizu o tome kako različiti tipovi reklama (poput veličine, udaljenosti od ceste, osvjetljenja) utječu na sigurnost prometa.
Za prikupljanje podataka o reklamama u HC-u traže da se ona obavlja tehnologijom strojnog vida jer ona, kako navode, uključuje visoku brzinu prikupljanja podataka, točnost, mogućnost obrade velikih količina podataka u kratkom vremenu i minimalno ometanje prometnih tokova.
Na temelju prikupljenih podataka, izvođač radova morat će provesti detaljnu analizu sigurnosti cestovnog prometa s naglaskom na utjecaj reklama. Analiza će uključivati usporedbu lokacija reklama s podacima o prometnim nesrećama kako bi se identificirale potencijalne korelacije između prisutnosti reklama i povećanog rizika od nesreća.
Onaj tko dobije posao analizom treba definirati i pasivni utjecaj reklama na sigurnost prometa u smislu opasnosti koju predstavljaju na težinu posljedica prometnih nesreća s izlijetanjem. U tu svrhu potrebno je podijeliti reklame u tri skupine (nizak, srednji i visoki rizik) te izraditi idejno rješenje mjera povećanja sigurnosti na 50 najrizičnijih lokacija.
Sve to morat će biti gotovo u roku od 60 dana od potpisa ugovora s HC-om, a koji upravlja s mrežom od 7307 kilometara državnih cesta.
Goran Husinec, sudski vještak za promet, napominje da su reklame uz cestu svugdje u svijetu uobičajene, ali da je stvar u tome da se prilikom njihova postavljanja moraju poštivati pravila i način na koji se postavljaju da ne bi bile ometajući faktor.
'Baš ovih dana bio sam u kontaktu s ljudima koji su dobili obavijest da moraju ukloniti reklame sa svojih privatnih zemljišta jer nisu postavljene sukladno pravilima. Riječ je očito o dobrom biznisu jer je određeni broj ljudi kupovao ciljano zemljišta uz ceste kako na njima mogli postaviti reklame', kazao je Husinec.
Smatra da su veći problem od billboarda uz ceste reklamni stupovi na benzinskim crpkama, na kojima su istaknute cijene goriva, jer prečesto zaklanjaju vidno polje i otežavaju ga prilikom uključivanja u promet.