VELIKO OTKRIĆE

Nada za oboljele: Pronađen glavni uzrok upalnih bolesti crijeva

05.06.2024 u 23:00

Britanski znanstvenici otkrili su glavni uzrok upalne bolesti crijeva (IBD), piše BBC, dodajući da je pronađena 'slabu točka' u ljudskoj DNK koja je prisutna kod 95 posto ljudi s tom bolešću. To olakšava nekim imunološkim stanicama da izazovu upalu u crijevima

Crohnova bolest i ulcerozni kolitis najčešći su oblici upalne bolesti crijeva. Procjenjuje se da samo u Velikoj Britaniji pogađaju pola milijuna ljudi, a bolest često započinje u doba puberteta i mladosti.

Kod ove bolesti, bijele krvne stanice makrofagi preplavljuju sluznice crijeva gdje otpuštaju citokine koje dovode do velike upale. Upala je dio normalnog odgovora tijela na infekciju, ali presnažna i preduga reakcija može imati razorne zdravstvene posljedice. Grupa istraživača na Institutu Francis Crick i Sveučilišnom koledžu u Londonu napravila je duboku genetsku analizu kako bi pokušala otkriti uzrok IBD-a. Otkrili su dio genetskog koda za koji se pokazalo da je "glavni regulator" upale makrofaga, javlja BBC.

Nalazi se točno na "vrhu piramide", kaže dr. James Lee s Instituta Francis Crick. Gen kontrolira skup upalnih kemikalija koje otpuštaju makrofagi, a neki se ljudi rađaju s verzijom koja čini njihovo tijelo sklonim pretjeranom odgovoru. Daljnji eksperimenti, detaljno opisani u časopisu Nature, pokazali su da lijekovi koji su već odobreni za druga stanja poput raka mogu smiriti ovu pretjeranu upalu.

'Otkrili smo ne samo kako i zašto to pođe po zlu, već i potencijalno novi način liječenja ovih bolesti', kaže dr. Lee. Ipak, novog liječenja IBD-a neće biti skoro. Lijekovi već postoje, ali moraju pronaći način da ciljaju samo makrofage kako ne bi uzrokovali nuspojave u cijelom tijelu. Lijekovi bi također trebali biti precizno kalibrirani da smire IBD, ali da ne ostavljaju pacijenta podložnim infekciji isključivanjem dobre strane upale u borbi protiv bolesti.

Cilj je započeti klinička ispitivanja u roku od pet godina. "Ovo istraživanje je stvarno uzbudljiv korak prema mogućnosti da jednog dana svijet bude bez Crohnove bolesti i kolitisa", rekla je Ruth Wakeman iz dobrotvorne organizacije Crohn's & Colitis UK. Dodala je: "Crohnova bolest i kolitis su složena, cjeloživotna stanja za koja nema lijeka, ali ovakva istraživanja nam pomažu da odgovorimo na neka od velikih pitanja o tome što ih uzrokuje." Međutim, genetska osjetljivost je još uvijek samo pola priče. Također je potrebno nešto da se potakne razvoj IBD-a, uz uključenu prehranu i upotrebu antibiotika.