MILIJUNI ZA POŠTARINU

'Nalaze šaljemo poštom jer su pacijenti informatički nepismeni'

13.08.2014 u 07:03

Bionic
Reading

Koliko je KBC Rebro potrošio u 2013. na poštanske usluge slanja nalaza na kućnu adresu, koliko je potrošio u prvih šest mjeseci ove godine, zašto se nalazi šalju poštom? Tri su to naoko jednostavna pitanja koja smo prošlog tjedna uputili na adresu KBC-a Rebro ponukani činjenicom da, unatoč tome što živimo u 21. stoljeću, nalazi s Rebra putuju golubom pismonošom

Svatko se od nas barem jednom imao priliku susresti s nelogičnostima i bespućima hrvatskog zdravstvenog sustava u kojem su i najjednostavnije stvari komplicirane. Tako je i kad kao novinar tražite odgovor na pitanje, posebno kada je u pitanju trošenje novca poreznih obveznika.

Tu su oni koji o njemu brinu posebno osjetljivi pa se onda ponašaju kao privatnici u čije novčanike nije pristojno zavirivati. I tako smo, umjesto brojke u lipu, od Štefice Gašparović, pomoćnice sanacijskog upravitelja za pravne poslove, dobili odgovor u kojem stoji: 'KBC Zagreb, kao najveća zdravstvena ustanova u RH ima kvalitetnu informatičku povezanost i informatizirana je bolje od drugih zdravstvenih ustanova. Ipak činjenica je da nisu svi pacijenti KBC-a Zagreb informatički opremljeni ni educirani, a uz to u KBC-u Zagreb poštuju se odredbe Zakona o zaštiti prava pacijenata odnosno Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Zakona o liječništvu. Smatramo da smo time odgovorili na Vaš upit.'

Od brojke, dakle, ništa, a i zato što šalju poštom krivi su građani, jer nisu educirani i nemaju opremu. Nikako KBC Zagreb, odnosno Rebro koje čak dijelu građana, kakvih je sve više, koji su educirani i imaju opremu nije u stanju poslati nalaze na mail. Iz drugog dijela odgovora u kojem se pozivaju na poštivanje triju Zakona dalo bi se zaključiti da bi slanje nalaza na mail značilo kršenje nekog od njih. A to nikako ne želimo.

Međutim, ako nalaz već ne smiju poslati na mail pacijenta, zašto ga ne pošalju na mail pacijentova liječnika opće prakse? Jer u konačnici pacijent svoj nalaz mora nositi svome liječniku da dobije objašnjenje što i kako dalje te eventualnu uputnicu za odlazak specijalistu. Da kojim slučajem pacijent već ima uputnicu, bilo bi dovoljno nalaz postaviti u 'oblak', ili nešto što bi bio pacijentov virtualni zdravstveni karton ili nešto slično, u koji bi specijalist mogao pristupiti uz pomoć svoje šifre i pacijentova MBO-a.

U domovima zdravlja koji imaju, recimo laboratorije, nalaze šalju na mailove liječnika opće prakse. Zašto to ne rade na KBC-u Rebro kad 'kao najveća zdravstvena ustanova u RH ima kvalitetnu informatičku povezanost i informatizirana je bolje od drugih zdravstvenih ustanova'? Odgovor na to vrlo je jednostavan. Dovoljno je otići u njihov laboratorij u podrumu na nuklearnoj medicini i shvatit ćete o čemu se radi. Kompjutor koji se ondje nalazi stariji je od Billa Gatesa.

Nisu za neslanje krivi needucirani građani bez opreme, nego 'kvalitetna informatička povezanost najveće zdravstvene ustanove'. Zato ni nema odgovora na pitanja koliko su novca potrošili na slanje nalaza poštom. Riječ je vjerojatno o milijunima koji bi se mogli uštedjeti i uložiti u nabavku opreme, a o uštedi vremena pacijenata nećemo ni govoriti.

KBC Zagreb tek je jedna od bolnica koja radi na takav način. Neki će reći da je dobro da šalju poštom, jer u nekim drugim bolnicama po nalaz morate otići sami u točno određeno vrijeme kad se oni izdaju, pa ako imate tu nesreću da radite više pregleda odjednom, možete slobodno uzeti godišnji odmor. Jer drugačije teško da ćete stići. Ako se tako gleda, onda ispada da je KBC Zagreb, odnosno Rebro 'kvalitetno informatički povezana i bolje informatizirana i povezana od drugih zdravstvenih ustanova'.