VELIKA AFERA

Remont vojnih helikoptera konačno sletio u USKOK: Češlja se anonimna prijava protiv zaposlenih u MORH-u i Zrakoplovnom centru, šteta je 70 milijuna kuna

25.10.2021 u 18:59

Bionic
Reading

Uskok provjerava kaznenu prijavu podnesenu zbog sumnje u više nezakonitosti vezanih za remont vojnih helikoptera Mi-171š iz sastava Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, koje su u konačnici dovele do štete od oko 70 milijuna kuna, neslužbeno doznaje tportal

Helikoptere Mi-171Sh su 2018. i 2019. remontirali ruski stručnjaci u Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC) u Velikoj Gorici, a za taj je posao Ministarstvo obrane (MORH) platilo 207 milijuna kuna. Remont na svih deset helikoptera koje je Hrvatska nabavila od Rusije 2006. i 2007. kroz klirinški dug završen je u rujnu 2019. Već i tada je tportal, a i drugi mediji, pisao o nepravilnostima, a jedna od najvažnijih bila je činjenica da ruska tvrtka Ruski helikopteri (Vertoljeti Rusija) nije imala certifikat za obavljanje te vrste remonta na toj vrsti letjelice i da prije ovog posla nije obavila nijedan remont na helikopterima Mi-171Sh. Iako su vojna i kriminalistička policija, po zahtjevu Županijskog državnog odvjetništva u Velikoj Gorici, još 2018. provodile izvide vezano za remont, do danas je ostalo nepoznato jesu li otkrivene ikakve nepravilnosti i nezakonitosti.

Zato je prije nekih dva tjedna osoba koja je, po svemu sudeći, dobro upoznata s cijelim postupkom, anonimno podnijela kaznenu prijavu protiv više osoba iz MORH-a i ZTC-a. Da je očito riječ o 'insideru' koji barata dokumentima vidljivo je iz toga što se u prijavi navode konkretne odluke s klasom i urudžbenim brojem te datumom donošenja, a koje bi trebale potvrđivati navode zbog kojih se kaznena prijava i podnosi. U prijavi, koja je pisana na osam stranica, a u koju je tportal imao uvid, navodi se kako se prilikom odabira partnera koji će sa ZTC-om raditi remont pogodovalo ruskoj tvrtki, čija je ponuda bila nepovoljnija i skuplja nego neke druge, primjerice one ukrajinskog zavoda Avikon, i to usprkos mišljenju stručnog povjerenstva koje je bilo negativno po rusku ponudu te je predlagalo da se ide u pregovore s više drugih zavoda te da se izabere najpovoljnija ponuda.

Dalje se u prijavi navodi da iako je odlukom MORH-a kao nositelj posla bio odabran ZTC te je on trebao odlučivati o tome koji će strani zavod uzeti za partnera/podizvođača, odluka o angažiranju tvrtke Ruski helikopteri donesena u MORH-u. U prijavi se navodi da je "načelnik Samostalnog sektora za postupke javne nabave MORH-a Ivica Devčić (i danas je na toj dužnosti, op. a.), po uputi nekog od nadređenih jer o tome nije mogao odlučivati samostalno, dopisom od 30. lipnja 2017. naložio ZTC-u da se u daljnje razgovore i usklađivanje natječajne dokumentacije ide samo s tvrtkom Ruski helikopteri". Takva je odluka bila donesena, navodi se dalje u prijavi, "iako su svi u MORH-u i ZTC-u bili svjesni da ruski zavod ne ispunjava jedan od formalnih uvjeta natječaja u vidu posjedovanja potrebnog certifikata za obavljanje tog posla". Pogodovanje ruskoj tvrtki vidljivo je, navodi se u prijavi, i iz toga što se prvo u ponudama izvođača tražilo posjedovanje certifikata za remont helikoptera Mi-171Sh, a nakon što je ta tvrtka potvrdila da ga nema taj je uvjet uklonjen iz zahtjeva.

  • +11
Remont helikoptera obavljen je u mandatu ministra obrane Damira Krstičevića Izvor: Pixsell / Autor: Slavko Midžor

Dodatni krimen koji se stavlja na teret osobama iz podnesene kaznene prijave je taj da su helikopteri nakon remonta izgubili borbenu sposobnost. Naime, u verziji koju je Hrvatska dobila od Rusije riječ je bila o transportno-borbenim helikopterima što dokazuje i oznaka "Sh" u Mi-171Sh, no ruska tvrtka nije mogla remontirati naoružanje zbog tadašnjeg embarga na uvoz i izvoz oružja tako da su ti helikopteri sada samo transportni, čime je oslabljena borbena spremnost Oružanih snaga i Ratnog zrakoplovstva.

>>> Tportal doznaje: Svih deset vojnih helikoptera koji su nedavno remontirani prizemljeno je zbog učestalih kvarova!

U prijavi se još navodi i to da su se, suprotno potpisanom ugovoru, neki dijelovi za helikoptere izrađivali u ZTC-u i o trošku ZTC-a, iako je taj trošak trebala podmiriti ruska tvrtka, te se tako napravljena šteta procjenjuje na oko tri milijuna kuna. Navodi se i kako je ruskim tehničarima koji su radili remont u ZTC-u, mimo potpisanog ugovora, bilo odobreno plaćanje visokog broja prekovremenih sati, plaćanje hrane izvan ugovorenog vremena, korištenje službenog vozila te plaćanje popravka za to vozilo iako je šteta nastala krivnjom ruskog tehničara. Na kraju se zaključuje da iz dostupnih podataka i prema cijenama prethodnih remonta proizlazi da je remont po helikopteru ispao oko milijun eura skuplji od realne cijene, čime je ZTC-u i MORH-u nanesena šteta od gotovo deset milijuna eura, odnosno oko 70 milijuna kuna.

Izvor: Pixsell / Autor: Slavko Midžor

Inače, Devčić je u prijavi naveden kao prvookrivljeni, a imenima su još navedeni i tadašnji predsjednik uprave ZTC-a Pavao Krpan kao osoba koja je potpisala ugovor s Rusima, njegov nasljednik na čelu ZTC-a Ivica Grebenar te načelnik Samostalne službe za vojni zračni promet Mirko Ljevar. Grebenaru se na teret stavljaju dodatni troškovi izrade dijelova u ZTC-u, iako je ruskom zavodu plaćena izrada i dostava dijelova, te svi drugi dodatni spomenuti troškovi ruskih tehničara dok su bili u Hrvatskoj. Ljevaru se, pak, na teret stavlja da je u svojstvu auditora ispred MORH-a izradio izvješće u kojem predlaže rusku tvrtku kao najbolju za izvršenje remonta, iako za to nije imao pravo jer je temeljem odluke MORH-a ZTC bio taj koji samostalno treba izabrati partnera/podizvođača. Grebenar je danas ravnatelj Uprave za materijalne resurse MORH-a.

>>> Vojni helikopteri u kvaru, mladić iskrvario: Kako je tragedija na Lošinju razotkrila laži Ministarstva obrane

Objašnjenja i odgovore na tvrdnje iz prijave potražili smo i u MORH-u i u ZTC-u, ali do zaključenja pisanja ovog članka odgovore nismo dobili. No, iz MORH-a, koji je u vrijeme remonta vodio ministar Damir Krstičević, prethodno su u više navrata tvrdili kako je ruska tvrtka imala sve potrebne certifikate i znanje za taj posao te da je remont napravljen kvalitetno. Činjenica da su nakon povratka s remonta helikopteri često bili u kvaru pa su u jednom trenutku svi morali biti prizemljeni, o čemu je tportal pisao, dokazuje suprotno. A je li bilo i kaznenih djela tijekom dogovaranja i za vrijeme remonta, trebao bi utvrditi Uskok.