Prvi potpuno električni putnički zrakoplov na svijetu uspješno je poletio u utorak u međunarodnoj luci Grant County u američkoj saveznoj državi Washington. Avion s nultom emisijom štetnih plinova letio je tijekom svojeg osmominutnog inauguracijskog leta na visini od 1000 metara. Tportal donosi više o letjelici nazvanoj Alice po liku iz knjige 'Alisa u Zemlji čudesa' Lewisa Carrolla, a proizvodi je izraelska startup kompanija Eviation Aircraft
'Ovo je budućnost. Nismo vidjeli promjenu pogonske tehnologije na avionima otkako smo prešli s klipnog na turbinski motor. Potpuno novu tehnologiju poput ove mogli smo vidjeti posljednji put 50-ih godina prošlog stoljeća', kazao je za CNN Business predsjednik i izvršni direktor Eviation Aircrafta Gregory Davis.
Proizvođač se nada da će iskoristiti informacije prikupljene tijekom leta kako bi isporučio avione kupcima do 2027. godine. U Eviation Aircraftu očekuju da će do 2025. godine prikupiti sve potrebne certifikate američke Savezne uprave za civilno zrakoplovstvo (FAA), nakon čega će uslijediti godina ili dvije završnih testiranja.
Alice bi se, prema ranijim najavama, trebala koristiti u svim okruženjima koja trenutno opslužuju klipni i turbinski zrakoplovi, a napredni elektromotori aviona imaju manje pokretnih dijelova s ciljem povećanja pouzdanosti i smanjenja troškova održavanja.
Letjelicu pokreću dva elektromotora te je dizajnirana za prijevoz devet putnika i dva člana posade, a njezina konstrukcija uključuje 95 posto kompozitnih materijala. S baterijskom tehnologijom, sličnom onoj u električnom automobilu ili mobitelu, Alice će s pola sata punjenja moći letjeti jedan sat i pritom prijeći oko 400 kilometara. Avion ima maksimalnu brzinu krstarenja od 463 kilometara na sat, a usporedbe radi, najrasprostranjeniji putnički zrakoplov tipa Boeing 737 ima maksimalnu krstareću brzinu od 946 kilometara na sat.
Inače, tvrtka Eviation razvija tri inačice aviona; tzv. prigradsku, poslovnu i transportnu. Uz već spomenutu varijantu za devet putnika i 385 kilograma tereta, poslovna inačica primat će šest putnika i imat će produženi dolet dok će transportna imati zapreminu od 12 prostornih metara.
Avion Alice pogonjen je s dva električna motora Magni650 s dva propelera postavljena na stražnji dio trupa te generiraju 850 konjskih snaga, a elektroničke uređaje osigurala je tvrtka Magnaghi Aeronautica, proizvođač opreme za već poznati avion slične veličine Piaggio P.180 Avanti. Za digitalizirane sustave kontrole leta, uključujući automatski pilot, zadužena je tvrtka Honeywell, čiji se proizvodi nalaze u gotovo svakom putničkom i vojnom avionu zapadne proizvodnje.
Eviation ističe da izravni operativni trošak leta s devet putnika i dva člana posade iznosi 200 američkih dolara po satu, što je višestruko manje od cijene sata leta sličnih proporcija poput Cessne 402, Pilatusa PC-12 ili Beechcraftovog King Aira, čiji se troškovi kreću između 600 i 1000 dolara po satu.
Valja reći da razvoj prvog električnog putničkog aviona nije išao glatko zbog promjena u rukovodstvu tvrtke, ali i niza drugih problema koji su ometali napredak testiranja. Za Alice je otprije zainteresiran DHL Express te je naručio 12 teretnih inačica u sklopu nastojanja da stvori prvu svjetsku mrežu električnih teretnih aviona. Također su zainteresirani prigradski zračni prijevoznik CapeAir za opsluživanje na ruti od Bostona do Cape Coda i čarter tvrtka GlobalX sa sjedištem u Miamiju.