RECIKLIRANje

Budućnost održivih materijala u automobilima? Evo što u Škodi kažu o tome

25.06.2024 u 09:58

Bionic
Reading

IVET Show Car predstavlja 20 ideja za korištenje održivih materijala. Reciklirani odbojnici, dijelovi obloga izrađeni djelomično od recikliranog ulja za prženje ili tepisi napravljeni od starih madraca mogli bi se uskoro naći u serijskim Škodama

Škoda već uvelike koristi reciklirane materijale i materijale koji se mogu reciklirati u svojim automobilima. Međutim, neprestano radi na uključivanju više, ne samo kako bi bio u skladu s budućim europskim zakonodavstvom, već i kako bi bio pionir održivosti u automobilskoj industriji i kako bi postigao najveće moguće smanjenje svog ugljičnog otiska i potrošnje fosilnih goriva.

Druga studija IVET Show Car pokazuje neke korake koji se poduzimaju prema tom cilju. Ovaj put se temelji na proizvodnom modelu Škode Enyaq. Dok je prethodna studija prikazivala korištenje prirodnih materijala, koncept se sada fokusira na maksimalno korištenje recikliranih materijala i materijala koji se mogu reciklirati.

'Ovo svakako nije nerealna vizija. Naprotiv, većina predstavljenih ideja ima realne šanse za serijsku proizvodnju. Od dvadeset predstavljenih inovacija, dvanaest je već usmjereno ka budućim Škodinim automobilima, a slijedi ih još', kaže Petr Kraus, voditelj razvoja karoserijskih sustava u Škodinom tehničkom razvoju, naglašavajući važnost koncepta. Konceptni automobil tako pokazuje korištenje materijala na mjestima koja inače nisu vidljiva kupcu, zbog čega je dobio otvoreni dizajn interijera s vidljivom strukturom pojedinih dijelova. Škoda je sa svojim dobavljačima radila na razvoju rješenja, a sam konceptni automobil razvijan je nekoliko mjeseci u suradnji između odjela za razvoj materijala, odjela za dizajn i radionice za prototipove. Usput, čak je i sam automobil korišten za izradu konceptnog automobila zapravo recikliran. 'To je testni automobil koji bismo inače dali za otpad', kaže Petr Kraus.

U usporedbi s uobičajenim proizvodnim Enyaqom, konceptni automobil ima više nego dvostruko više reciklirane plastike. 'Trenutni zakon zahtijeva od nas da koristimo najmanje 25 posto reciklirane plastike u automobilu nakon 2030., ali to svakako ne odgađamo za posljednji trenutak i namjeravamo postići još veće omjere', kaže Kraus. Glavni razlog za korištenje materijala koji se mogu reciklirati iz reciklata je smanjenje ugljičnog otiska automobila. 'Plastika se inače proizvodi od nafte, neobnovljivog izvora. Smanjujemo svoju ovisnost o ovom resursu i istodobno smanjujemo naš ugljični otisak korištenjem materijala koji je već proizveden,' objašnjava Kraus.

Škoda održivost: Eko maslinasta koža - Od otpadaka do luksuza Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

IVET Show Car

IVET je kratica za inovační veletrh, drugim riječima Škodin godišnji interni sajam inovacija, gdje tvrtka predstavlja nove ideje i inovacije svojim zaposlenicima koje mogu, ali i ne moraju, ući u proizvodnju. Održivost je već tradicionalno jedna od tema sajma i samih inovacija, a mnoge ideje sa sajma već se koriste u standardnim automobilima. Češki proizvođač automobila javno je predstavio neke od ideja još 2022. s prvim takozvanim IVET Show Carom, koji je bio automobil temeljen na Octaviji.

Taj je automobil pokazao korištenje materijala prirodnog podrijetla: dijelova koji se koriste na raznim mjestima, posebice u interijeru, dakle korištenih vlakana šećerne repe, primjerice trave miskantusa, alpake i vlakana djevičanske vune, kao i drugih materijala. Drugi IVET Show Car temeljen na Enyaqu otkriven je zaposlenicima tvrtke krajem 2023. i sada se predstavlja javnosti. 'Ovaj put, naš glavni fokus je na povećanju udjela recikliranih materijala i tome da se sami dijelovi više mogu reciklirati,' predlaže Petr Kraus iz Škodinog tehničkog razvoja.

  • +3
IVET Show Car Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Ovo su neka održiva rješenja:

Manje različitih materijala znači jednostavniju mogućnost recikliranja

Jedno od zanimljivih rješenja koje automobil ima na nekoliko mjesta je novi koncept višeslojnog materijala, koji proizvođač automobila naziva mono-material. Ideja je da se presvlake u mnogim dijelovima automobila, kao što su sjedala, vrata ili dijelovi armaturne ploče, često sastoje od do tri sloja različitih materijala koji su međusobno zalijepljeni, što ih čini nemogućim za recikliranje. Bit mono-materijala je da su svi slojevi kemijski isti materijal, samo su izrađeni različitom tehnologijom tako da imaju različita svojstva koja Škoda treba u svakom sloju.

Slojevi, oba izrađena od recikliranih PET boca, zalijepljeni su istom ljepljivom podlogom, tako da se presvlake mogu reciklirati kao cjelina. 'Važno je reći da svi reciklirani materijali zadovoljavaju naše najviše standarde, prolaze sve testove funkcionalnosti i izdržljivosti te su u skladu sa zakonskim zahtjevima koji se inače odnose na nereciklirane materijale (djevičanska kvaliteta), tako da naša uporaba recikliranih materijala ne predstavlja bilo kakvo smanjenje kvalitete za kupca u usporedbi s izvornim materijalima izrađenim od prije korištenih fosilnih izvora,' objašnjava Dalibor Kopáč, koji je odgovoran za razvoj održivih materijala. S praktičnog i funkcionalnog gledišta, korisnik neće moći uočiti razliku između recikliranih i konvencionalnih materijala.

Korištenje takozvane post-consumer plastike, tj. rabljene plastike koja završi kao otpad, također je temeljna za studiju IVET Show Car. U konceptnom automobilu, oni su predstavljeni plastikom izrađenom od sadržaja 'žutih kanti', kao i korišteni poliuretanski madraci ili automobilski akumulatori, na primjer. Studija ima poklopce lukova kotača, nosač za zaključavanje poklopca motora i poklopac kanala za vodu ispod vjetrobranskog stakla izrađen od plastičnih poklopaca akumulatora automobila. Madraci se koriste za prigušivanje poda ili izolaciju od buke. Otpad iz plastičnih kanti, poput čaša od jogurta, koristi se za obloge unutarnjih vrata. 'Upotrebom ovih materijala smanjujemo količinu otpada koji završava na odlagalištima ili u spalionicama', kaže Dalibor Kopáč.

Konceptni automobil također koristi neke ideje koje su vrlo nekonvencionalne ili ih do sada nije bilo moguće implementirati. 'Donedavno je bilo gotovo nemoguće reciklirati obojene dijelove. Sada imamo branik napravljen s velikim udjelom materijala iz starih branika,' kaže Lukáš Zuzánek, razvojni inženjer za održive materijale, opisujući još jednu inovaciju u korištenju reciklirane plastike. Materijal korišten za pokrivanje pragova automobila izrađen je od recikliranog ulja za prženje. A gumena brtva na vratima napravljena je od reciklirane gume – koju je donedavno bilo nevjerojatno teško reciklirati. 'Sada, međutim, postoji tehnologija za devulkanizaciju gume, zatim pripremu novog granulata i proizvodnju nove vulkanizirane gume', objašnjava Zuzánek.

I više ideja već se oblikuje u glavama Škodinih inženjera...