Japanski proizvođač automobila je uvijek tražio nove načine da napravi svoje coupé modele da izgledaju posebno i pružaju poseban osjećaj
Mazda je u sklopu ovogodišnjeg obilježavanja prvih sto godina svog postojanja, napravila zanimljiv presjek jednog posebnog segmenta, a to su coupé modeli automobila, s kojima ovaj japanski proizvođač ima povijest dugu 60 godina.
Coupé forma automobila je desetljećima bio preferirani format za atraktivan i vizionarski dizajn automobila. Proizvođači takvih vozila, koja tradicionalno imaju dvoja vrata te su kraća i sportskija od uporedivih limuzina, imaju tendenciju da se više fokusiraju na stil kao i na strukture koje poboljšavaju performanse poput krutosti, aerodinamike i smanjenja težine - sve su ovo središnji elementi Mazdine filozofije proizvoda.
Zapravo, japanski proizvođač automobila već od početka postavlja mjerila kad je riječ o coupé modelima. Neki od Mazdinih coupé modela su mnogima u Europi prilično nepoznati, ali vrijedi ih se prisjetiti.
Njihov prvi putnički automobil bio je coupé. Praktična i pristupačna, Mazda R360 s dvoja vrata, dugačka 2,96 metara, bila je također elegantna i kao najlakše vozilo u svojoj klasi zabavna za vožnju. Dobitna kombinacija učinila ju je odmah najprodavanijim modelom, osvojivši 65 posto najjačeg japanskog segmenta mikroautomobila ('kei' ili 'K' automobili) i 15 posto domaćeg tržišta 1960., godine kada je predstavljena. Mazda Carol P360 coupé, koji je imao dulji međuosovinski razmak i četverocilindrični motor, pridružio se ovom modelu 1962. godine sa podjednakim uspjehom.
Era coupé modela s rotacijskim motorom
Mazdin je prvi automobil visokih performansi također bio coupé. Prvi put predstavljen na Sajmu automobila u Tokiju 1964. godine, Mazda Cosmo Sport/110S na tržište je stigao 1967. godine kao prvi svjetski serijski model s motorom s dva rotora i tek drugi komercijalno dostupan model pogonjen rotacijskim Wankel motorom. Svemirskog izgleda sa zvukom nalik na turbinu, bio je to početak slavnog doba Mazdine nekonvencionalnih sportskih coupé modela s rotacijskim motorom. Cosmo Sport je također pokrenuo zvjezdanu trkaću karijeru Mazde.
Wankelov ili rotacijski motor
Wankelov motor, četverotaktni motor s unutarnjim izgaranjem s rotirajućim ekscentričnim klipom, a prvi prototipni model Wankelova motora s okretnim stapom (njem. Drehkolbenmotor) DKM 54, prvi je model Wankelova motora napravljen 1954. godine. Zbog posebne konstrukcije klip se u njemu okreće kružno, a ne pravocrtno gore-dolje. Motor je manji, lakši je i ima manje pokretnih dijelova nego običan motor s klipom koji se giba pravocrtno.
Wankelov motor dobio je naziv po njegovom njemačkom izumitelju Felixu Wankelu, a prvi model automobila koji je rabio ovaj motor bio je NSU Spider na bazi modela NSU SportPrinz.
Wankelov motor je sastavljen od ovalnog, u sredini malo stisnutog kućišta (trohoidno kućište), u koje naliježe rotor (klip) u obliku trokuta s izbočenim stranicama. Sastavljanjem dvaju ili više takvih rotora dobivamo višerotorski motor koji ima bolje karakteristike. Pri svakom okretu rotora se pogonsko vratilo (motorno) okrene tri puta.
Rotor se u kućištu okreće ekscentrično i to tako da su njegova tri ugla uvijek na stijenci kućišta. Rotor je s motornim vratilom povezan planetarnim zupčanikom. Između triju stranica rotora i unutrašnje stijenke rotora su tri radna prostora čiji se obujam stalno mijenja dok se rotor okreće. U kućištu su jedna ili dvije svjećice, i po jedan usisni i ispušni otvor, koje jedan za drugim otvara rotor koji se okreće. Na taj način se u svakom radnom prostoru pri svakom okretu rotora zbiva četverotaktni proces koji odgovara četverotaktnom procesu običnog klipnog motora: usisavanje, kompresija, tad i ispuh. Budući da su između rotora i kućišta tri radna prostora (komore), motor pri svakom okretu obavi tri radna takta.
Brtvljenje
Rotor je na svojim trima uglovima (bridovima) i na bokovima, što znači na svim dodirnim površinama prema kućištu, tako zabrtvljen, da plinovi iz jedne radne komore ne mogu prodrijeti u drugu.
Većina Wankelovih motora ima rasplinjač, ali ima ih i s uštrcavanjem goriva. Wankelov motor se uglavnom hladi vodom, a rotor još i zrakom. U automobile se ne ugrađuju rotacijski motori potpuno hlađeni zrakom.
Mazda i NSU potpisali su studijski ugovor o razvoju Wankel motora 1961. godine i natjecali se kako bi na tržište doveli prvi automobil s Wankel pogonom. Iako je Mazda te godine proizvela eksperimentalni Wankel motor, NSU je izišao prvi s Wankelovim automobilom na tržište, sportskim kabriolet modelom NSU Spider 1964. godine. Izvor: Wikipedia.org
Mazdin veliki međunarodni prodajni uspjeh dogodio se sa Familia/R100 i Capella/616/RX-2 serijama - odnosno prethodnici modela Mazda3 i Mazda6 - zajedno s Grand Familia/818/RX-3. Mazda je izašla na globalno tržište sa svojim modelima s rotacijskim motorom počevši od 1968. godine, a njihov Italo-dizajnom nadahnut izgled privukao je kupce, brzo ostvarujući šesteroznamenkaste inozemne prodajne brojke.
Još dojmljiviji je bio model Mazda Luce R130 Coupé predstavljen 1969. Dizajnirao ga je slavni Giorgetto Giugiaro (koji je također oblikovao prvu Familiu) u Bertoneu, a bio je to Mazdin jedini rotacijski model s pogonom na prednje kotače i sada je traženi kolekcionarski predmet. Smješten iznad modela RX-2 i RX-3, Luce R130 je pripremio teren 1972. godine za Mazdu RX-4.
Marketinški predstavljena kao luksuzan i sportski, verzija coupéa s tvrdim krovom bila je dostupna s 'AP' (anti-pollution ili protiv zagađenja) rotacijskim motorom poboljšane emisije i ekonomičnosti potrošnje goriva.
Ovaj motor je bio ugrađivan i u modelima RX-3 i Mazdi Cosmo/RX-5 predstavljen 1975. u coupé i fastback formatu. Snaga rotacijskih RX coupéa je bila između 110 i 135 KS, teških od 900 do 1100 kilograma, što je u to je vrijeme bio vrlo respektabilno.
Jedinstveno sportski
Proizvođač automobila iz Hiroshime prihvatio je ovaj recept za podizanje na sljedeću razinu 1978. s Mazdom RX-7, čiji je jedinstveni dizajn u obliku klina sadržavao veliko stražnje staklo. Pod haubom Mazdinog prvog uistinu masovnog sportskog automobila nalazio se potpuno redizajnirani rotacijski motor. Pokrećući laganu konstrukciju sa skoro savršenom raspodjelom težine, bio je izvanredan za vožnju. Legendarni model za trkaće staze i van njih, RX-7 se tijekom tri generacije modela razvio u super-coupé visokih performansi s dva turbopunjača, podjednak onom najboljem što je konkurencija mogla ponuditi. S oko 811.000 proizvedenih primjeraka, RX-7 ostaje najpopularniji automobil s rotacijskim motorom u povijesti.
Manje poznat je model Eunos Cosmo, jedini luksuzni sportski coupé samo za japansko tržište koji se proizvodio u razdoblju od 1990. do 1995. godine. To je bio jedini proizvodni model s rotacijskim motorom s tri rotora; twin-turbo motor snage 300 KS oznake '20B-REW' je bio i najveći rotacijski motor proizvoden ikada.
Cosmo je predstavio mnoge nove vrhunske tehnologije, poput prvog ugrađenog GPS navigacijskog sustava i zaslona osjetljivog na dodir. Drugi model domaćeg japanskog tržišta, Autozam AZ-1, na svoj način bio je izvanredan. S težinom od samo 720 kilograma, uzbudljivi kei coupé sa središnje postavljenim motorom razvijen pod vodstvom Toshihiko Hirome, voditeljem programa MX-5, imao je 'gullwing' podizna vrata i visoki broj okretaja od 9000 okr./min., a predstavlja segment 'kutije na kotačima'.
Ovo je bila tipična Mazda, koja je uvijek tražila nove načine da napravi svoje coupé modele da izgledaju posebno i imaju poseban osjećaj. Mazda 929 coupé (1982. do 1986.), s dopadljivim 'opernim' prozorima u B-stupu, još je jedan primjer. U međuvremenu, elegantna Mazda MX-6 (1987. do 1997.) imala je opcijsko upravljanje na četiri kotača. A kompaktna Mazda MX-3 (1992. do 1998.) bila je dostupna s 1,8-litrenim K8 motorom, s najmanjim svjetskim masovno proizvođenim V6 motorom.
Vizionarski crossover coupé modeli
Još u one dane Mazda se bavila crossover dizajnom, fenomenom 21. stoljeća. Mazda 323F (1989. do 1998.) je bila obiteljski peterosjed sportski coupé u obliku klina s podiznim 'pop-up' farovima, dok je Mazda Xedos 6 (1992. do 1999.) prelazila liniju između luksuznog coupéa i srednje velike limuzine.
Mazda RX-8 (2003. do 2012.), dvoredni 'quad coupé' sa 'freestyle' vratima, opet je pokazala sofisticiranost tvrtke kada je u pitanju osvježavajući dizajn coupéa.
Danas Mazda nastavlja pomicati granice uobičajenog s dizajnom modela poput Mazde MX-5 RF ('Retractable Fastback'). Kao i kod prethodne generacije MX-5 Roadster Coupé, RF-ov jedinstveni motorom pokretani tvrdi krov pruža najpopularnijem roadsteru na svijetu udobnost zatvorene kabine. Kasnije ove godine, proizvođač automobila predstavit će Mazdu MX-30, električni crossover coupé koji kombinira sportski dizajn (uključujući stražnja freestyle vrata) sa SUV praktičnošću. U Mazdinoj tradiciji osvajanja nagrada, MX-30 već je osvojio Red Dot nagradu za dizajn.