Dacia je jedini proizvođač automobila koji nudi dvogorivne benzinske i LPG ECO-G100 pogonske sklopove u cijeloj svojoj liniji modela – za Sandero, Stepway, Logan, Duster i Jogger
Dacia, marka u sklopu Renault grupe, poznato je da je jedan od rijetkih proizvođača automobila na svijetu koji još uvijek nudi dvogorivne motore. Riječ je zapravo o jednom motoru koji koristi benzin i LPG (UNP ili ukapljeni naftni plin) i koji je na tržištu još od davne 2010. godine.
Rekli smo da ih nema puno, a što se Hrvatske tiče u ovome trenutku možemo naći u ponudi samo tri marke koje nude takvu mogućnost: Dacia, Renault i Fiat. Treba reći i kako je motor Dacije identičan motoru koji se ugrađuje u npr. Renault Clio. Ipak je riječ o sestrinskim tvrtkama.
Naravno, riječ je o dvogorivnom motoru koji se ugrađuje direktno kod proizvođača u procesu serijske proizvodnje automobila. Isto tako, to ne znači da se i naknadno kod ovlaštenih radionica za ugradnju plinske instalacije u osobne automobile ne može to napraviti. Vrijedno je napomenuti kako i kod ovlaštenih radionica to može (i mora) biti napravljeno na najvišoj razini, uz sve potrebne certifikate i homologaciju. Radionice ovlaštene za ugradnju se nalaze u registru Centra za vozila Hrvatske.
Ono što je povod ovom članku jest činjenica kako je upravo Dacia nedavno (krajem rujna) dostigla brojku od 1 milijun LPG vozila (u svim zemljama domaćinima zajedno). Isto tako, fascinira činjenica je Dacia lider na europskom tržištu UNP-a sa 67 posto udjela na kraju srpnja 2024. od čega je gotovo 40 posto kupaca marke odabralo LPG vozila.
Koje su prednosti LPG pogona?
Sustav s dva goriva, koji je 2020. godine preimenovan u ECO-G100, pruža do 170 Nm okretnog momenta počevši od 2000 okr./min., a njegova svestranost pruža niz prednosti.
ECO-G100 pogonski sklop je snažniji od benzinske verzije (s 10 KS više i više od 10 Nm), troši 10 posto manje i emitira 10 posto manje CO2. Njegov ugljični otisak je manji i ispušta 90 posto manje finih čestica.
Dacia je 14 godina isprobavala, testirala i fino podešavala tehnologiju koja stoji iza pogonskog sklopa ECO-G100. Tvornički se ugrađuje u vozila i prepun je stručnosti Renault grupe. Čvrst je i pouzdan poput benzinskog motora.
Vozila su dizajnirana i napravljena za pogon na LPG, a spremnik se nalazi u odjeljku u kojem se nalazi rezervni kotač u drugim automobilima, tako da ne zauzima prostor u spremniku benzina ili prtljažniku. LPG modeli dolaze s istim jamstvom od 3 godine ili 100.000 km kao i svako drugo vozilo u liniji.
Pogonski sklop ECO-G100 pristupačan je za kupnju i ekonomičan za vožnju. LPG je jedno od najjeftinijih goriva na tržištu: košta do 40 posto manje od bezolovnog benzina 95 u Francuskoj, na primjer, čime se štedi oko 40 eura pri svakom punjenju spremnika (na temelju cijena goriva u Francuskoj 9. rujna 2024.).
Kakva je situacija u Hrvatskoj?
Kakva je situacija u Hrvatskoj?
Za usporedbu s podacima iz Francuske, pronašli smo podatke za trenutne cijene goriva na crpkama na hrvatskom tržištu na stranicama HAK-a (ažurirano 3. studenog 24.): cijena autoplina se kreće oko 0,84 eura/l, dok se cijena Eurosupera kreće oko 1,48 eura/l.
Naš najveći domaći proizvođač goriva INA navodi kako se, odnosu na benzinski motor, kod izgaranja motora sa autoplinom postiže sljedeće:
- 50 posto manje ugljičnog monoksida
- 10-16 posto manje ugljičnog dioksida
- 40 posto manje dušičnih oksida
- 87 posto manje utjecaja na oblikovanje ozona
Prednosti autoplina u odnosu na druga goriva:
- i do 50 posto jeftinija vožnja u odnosu na benzin
- kratak vremenski period povrata investicije
- znatno dulji životni vijek motora i katalizatora
- jednostavna i brza ugradnja
- postizanje većih udaljenosti s jednim punjenjem (uz upotrebu plina i benzina)
- potpunije izgaranje smjese
- veća snaga motora
- siguran za upotrebu
- niži troškovi održavanja vozila
Ova tehnologija također daje vlasnicima pravo na porezne olakšice (blaže ekološke kazne, poticaji za promjenu, potpuno ili djelomično oslobađanje od poreza na registraciju ovisno o području itd.).
Vozilo na dvije vrste goriva, benzin i LPG, jednako dobro radi na oba goriva. Ima dva odvojena spremnika, svaki ima oko 50 litara, ovisno o modelu. Na primjer, kod modela Dacia Jogger spremnik LPG-a je 40 litara. I jednostavan je za korištenje: vozač se može ručno prebaciti s jednog na drugi pa natrag, ili se vozilo može automatski prebaciti na benzin kada je spremnik LPG-a prazan.
Pogonski sklop ECO-G100 tako može imati izuzetno veliki domet, do 1500 km, s oba puna spremnika. Ovaj podatak se odnosi na WLTP ciklus, dok stvarni domet može varirati ovisno o vozilu i stilu vožnje.