Nasuprot alternativnim pogonima, vozila s tradicionalnim benzinskim i dizelskim motorima nastavila su s padom prodajnih rezultata. Međutim, zajedno, ona su i dalje činila više od polovice prodaje automobila u EU-u 2022.
Iako smo već zašli u mjesec veljaču 2023. uvijek je zanimljivo osvrnuti se na prethodnu godinu kad je riječ o automobilskom tržištu Europe. Ovaj puta pratimo koji tip goriva je bio najzastupljeniji kod osobnih automobila, ali i koji su modeli zaokružili ljestvicu 10 najprodavanijih u 2022.
Sudeći prema podacima koje je objavilo Europsko uduženje proizvođača automobila (ACEA) u 2022. godini su registracije novih baterijskih električnih vozila (BEV) nastavile rasti, unatoč sveukupnom padu tržišta automobila u EU-u. Kao rezultat toga, tržišni udio BEV-a povećao se na 12,1 posto, što je poboljšanje od 3,0 postotna boda u usporedbi s 2021. Bila je to dobra godina i za hibridne automobile, koji su ostvarili tržišni udio od 22,6 posto. Nasuprot tome, tradicionalne vrste benzina i dizelskog goriva nastavile su s padom prodajnih rezultata. Međutim, zajedno, oni su i dalje činili više od polovice prodaje automobila u EU-u 2022.
Automobili na benzin i dizel
Prodaja benzinskih automobila zabilježila je rast od 4,1 posto tijekom četvrtog tromjesečja 2022. Sva četiri ključna tržišta pridonijela su ovom poboljšanju, posebno Italija (+17,4 posto) i Francuska (+3,5 posto). Unatoč tome, tržišni udio benzinaca je pao na 32,5 posto, s 35,5 posto u istom razdoblju 2021.
Nasuprot tome, dizelaši su zabilježili blagi pad u posljednja tri mjeseca godine (-0,4 posto), dok je njihov tržišni udio pao na 14,4 posto , u odnosu na 16,4 posto u četvrtom kvartalu 2021. Kao rezultat toga, tijekom cijele godine registracije dizelskih automobila su pale za 19,7 posto na 1,5 milijuna jedinica, s tržišnim udjelom od 16,4 posto – 3,1 postotni bod manje nego 2021.
Vozila na alternativni pogon (BEV, PHEV, HEV, NGV)
Od listopada do prosinca, EU registracije novih baterijskih električnih automobila (BEV) porasle su za 31,6 posto na 406.890 jedinica, budući da je većina tržišta u regiji zabilježila rast. Njemačka je prednjačila sa 198.293 jedinica i povećanjem od 66,1 posto, a slijedi je Francuska koja je porasla za 12,6 posto na 62.155 jedinica.
Nakon slabog trećeg tromjesečja, prodaja plug-in hibridnih automobila (PHEV) u EU-u zabilježila je snažan porast (+29,5 posto) u posljednjem kvartalu 2022., poduprta povećanjem od 73,5 posto u Njemačkoj, koja sama predstavlja više od polovice registracija u regiji u ovoj kategoriji. To je pomoglo da rezultat za cijelu godinu prijeđe u pozitivno područje, s rastom od 1,2 posto.
Hibridna električna vozila (HEV) ukupno su registrirana u 545.316 jedinica u EU od listopada do prosinca prošle godine (porast od 22,2 posto u usporedbi s istim razdobljem 2021.), što ih čini drugom najprodavanijom vrstom goriva. To je dovelo do ukupnog povećanja od 8,6 posto tijekom cijele godine i tržišnog udjela od 22,6 posto.
Tržište EU-a za vozila na prirodni plin (NGV ili Natural Gas Vehicles) svjedočilo je značajnom padu tijekom posljednja tri mjeseca 2022. (-56,6 posto), budući da je prodaja u Italiji – najvećem tržištu u regiji za ovu vrstu goriva – pala za 71,3 posto. Vozila na ukapljeni naftni plin (LPG) su, pak, od listopada do prosinca prošle godine porasla za 16,7 posto.
Vozila na alternativni pogon činila su više od polovice (53,1 posto) tržišta automobila u EU tijekom posljednjeg tromjesečja godine, s više od 1,3 milijuna registriranih automobila. Na tromjesečnoj osnovi, ovo je prvi put da ova vozila nadmašuju tradicionalne benzinske i dizelske vrste goriva.
Najprodavaniji modeli automobila u EU uključujući Veliku Britaniju i EFTA zemlje
Jato Dynamics je objavio podatke o ukupnim brojkama prodanih novih automobila za 2022. u zemljama EU-a, kojima su pridodane Velika Britanija, Norveška, Švicarska, Lihtenštajn i Island. Tako je ukupno prošle godine prodano 11.286.939 novih automobila, što je pad od -4,1 posto u odnosu na 2021., ali i pad od -28,6 posto u odnosu na rekordnu 2019.
Konačni rezultati su pokazali da je Peugeot 208 završio na vrhu europske ljestvice prodaje novih automobila 2022. godine, prestigavši Volkswagen Golf, koji je svake godine zauzimao prvo mjesto još od 2007.
Evo liste najprodavanijih modela automobila u 2022. (u zagradi su postotci rasta ili pada u odnosu na 2021.):
- Peugeot 208 .................206.816 komada (+5 posto)
- Dacia Sandero ............ 200.550 (+1 posto)
- Volkswagen T-Roc.... ..181.153 (-3 posto)
- Fiat/Abarth 500 ............179.863 (+3 posto)
- Volkswagen Golf .........177.203 (-14 posto)
- Toyota Yaris.................175.713 (-4 posto)
- Opel/Vauxhall Corsa...164.358 (-9 posto)
- Hyundai Tucson..........150.803 (+1 posto)
- Dacia Duster................149.648 (+2 posto)
- Renault Clio.................143.561 (-27 posto)
O rezultatima prodaje prema modelima nećemo u detalje, ali prema Jato Dynamicsu se generalno može reći da su na rezultate 2022. utjecali sljedeći faktori: kriza opskrbe poluvodičima, inflacija, porast cijena energije. Rekli bismo, sve je manje-više povezano s ratom u Ukrajini, koji traje neprekidno još od veljače prošle godine.
Isto tako, treba naglasiti da mnogi proizvođači čak i imaju narudžbe za svoja vozila, ali ih prije svega zbog nedostatka dijelova nisu u mogućnosti isporučiti kupcima.
Jato je također primijetio snažnu prodaju SUV-ova u raznim sektorima: Volkswagen T-Roc B-segmenta zauzeo je treće mjesto u ukupnom poretku. Hyundai Tucson je završio kao osmi, a Dacia Duster se popela s 15. mjesta 2021. na deveto na kraju 2022.
Prema Jato Dynamicsu, to je odraz 'sve većeg apetita za SUV vozilima'. Međutim, povećana profitabilnost SUV vozila u odnosu na tradicionalne tipove karoserije također je značila da su proizvođači dali prednost proizvodnji SUV vozila u 2022., pri čemu je veća ponuda rezultirala većim volumenom prodaje.
Od 10 najprodavanijih modela prošle godine, osam su bili modeli iz B-segmenta.