Proteklog smo vikenda bili na hrvatskoj premijeri nekoliko sjajnih modela i odvozili dvodnevnu rutu od Zagreba do Opatije i natrag, vozeći se autocestom i regionalnim prometnicama kroz Gorski kotar
Da su potpuno električni automobili budućnost znamo već odavno, a 2035. godine će se u Europskoj uniji prestati proizvoditi modeli automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Naravno, biti će još nekih iznimaka, no općenito uzevši – to je to! Mi smo u Autozoni tijekom godina isprobali mnoge elektrificirane automobile, a to obuhvaća one modele s plug-in, samopunjivim i blago-hibridnim pogonskim agregatima, kao i potpuno električne modele.
Upravo su ovi posljednji, potpuno električni modeli, bili dio zajedničkog iskustvenog događanja Volkswagena, Volkswagen gospodarskih vozila, Škode i Moon-a za domaće specijalizirane automobilske novinare. Naime, proteklog smo vikenda bili na hrvatskoj premijeri nekoliko sjajnih modela i odvozili dvodnevnu rutu od Zagreba do Opatije i natrag, vozeći se autocestom i regionalnim prometnicama kroz Gorski kotar.
Tako su nam u dinamičkoj prezentaciji predstavljeni novi Volkswagenov ID. 5 GTX i Škoda Enyaq Coupé RS iV, dok je potpuno električni nasljednik legendarnog kombija ID. Buzz, u puničkoj i Cargo verziji, imao svoju statičku premijeru. Treba reći i da je organizator, Porsche Croatia, za ovaj event pripremio čak 41 potpuno električno vozilo.
Nadalje, Moon je prezentrao i kompletna rješenja kad je riječ o elektro mobilnosti. Porsche Holding Salzburg je u tu svrhu osnovao brand Moon, čiji je zastupnik u Hrvatskoj tvrtka Porsche Croatia. Misija ove marke je učiniti elektro mobilnost svakodnevnom pojavom i proširiti ju.
ID. 3
Na samom iskustvenom događaju je ovaj model bio tzv. Pace car, koji su vozili Volkswagenovi instruktori na ovom eventu. Volkswagenov model ID. 3 je njihovo prvo potpuno električno vozilo koje se temelji na MEB platformi. Prvi je to model iz potpuno električne ID. obitelji, serije električnih vozila neutralane u pogledu emisija CO2. ID. 3 impresionira velikom dinamikom vožnje karakterističnom za električne automobile, potpuno je umrežen te omogućuje električne dosege do čak 420 kilometara (WLTP).
Svi modeli ID.3 opremljeni su najpopularnijom baterijom koja raspolaže stvarno iskoristivim sadržajem energije od 58 kWh. U serijskoj je i verzija s manjom baterijom kapaciteta od 45 kWh i dosezima do 330 kilometara te s većom baterijom kapaciteta od 77 kWh i dosezima do 550 kilometara.
Zahvaljujući mogućnosti brzog punjenja bateriju modela ID.3 sa snagom punjenja od 100 kW moguće je napuniti u roku od 30 minuta za doseg od oko 290 kilometara (WLTP) ili 200 km za vožnje autoputom – znatno više nego što je dosad bilo uobičajeno u segmentu kompaktnih vozila.
Njegov vizionarski dizajn najavljuje nadaleko vidljivo novo doba električne mobilnosti te istovremeno stvara prostor koji u potpunosti iskorištava prednosti električnog pogona. Kada su u pitanju vanjske dimenzije koje se mogu usporediti s dimenzijama Golfa, unutrašnjost modela ID.3 nudi superioran prostor u klasi. Posebno treba naglasiti njegov jedinstveni omjer uloženog i dobivenog koji je moguć isključivo zahvaljujući dosljednom strateškom usmjerenju marke Volkswagen i s time povezanim ekonomijama razmjera.
ID. 4
Volkswagen ID.4 je prvi potpuno električni SUV ove njemačke marke koji je svoju svjetsku premijeru, u digitalnom obliku, imao krajem rujna 2020. godine. Mi smo na testu, prije godinu dana, imali model oznake ID.4 Pro Performance Max, a je riječ o modelu s najsnažnijim elektromotorom ugrađenim u liniji ID.4 od 150 kW (204 KS), koji pogoni stražnju osovinu. Njegova baterija kapaciteta je 77 kWh.
ID.4 kao model ulazi u najveći tržišni segment na svijetu, klasu kompaktnih SUV vozila, a kako je riječ o potpuno električnom vozilu bez lokalnih emisija, čija je proizvodnja neutralna u pogledu emisija CO2 u svijetu kojim još uvijek dominantno vladaju modeli s konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem njegova misija se na samom početku činila daleko teža.
Cijena na hrvatskom tržištu modela ID. 4 kreće od 379.569 kn (50.377 eura).
ID. 5 GTX
Model koji je imao svoju hrvatsku premijeru je bio ID. 5 GTX. Elegantan kao coupé, snažan poput SUV-a i potpuno električan, potpuno novi ID.5 GTX je svoju međunarodnu premijeru imao ujesen 2021. na sajmu automobila (IAA) u Münchenu kao prikriveni koncept. Prvi je to SUV coupé temeljen na modularnoj električnoj pogonskoj matrici (MEB), a oduševljava svojim elegantnim dizajnom i snažnim pogonom na sva četiri kotača s dva motora. Novi ID.5 GTX je potpuno povezan, može primati ažuriranja bežičnim putem i opremljen je Car2X tehnologijom.
Kratica GTX označava novi sportski karakter marke Volkswagen. Nastavlja tradiciju uspješnih modela GTI, GTD i GTE i prenosi ih u svijet električne mobilnosti. ID. 5 GTX koristi dva električna motora: jedan na prednjoj osovini i jedan na stražnjoj osovini. Imaju snagu sustava od 220 kW (299 KS), nude ukupni okretni moment od 460 Nm i rade zajedno kao električni pogon.
Na stražnjoj osovini aktivan je trajno uzbuđen sinkroni motor (PSM) sa 150 kW (204 KS) snage i okretnim momentom od 310 Nm. Dodatni asinkroni motor (ASM) sa 80 kW (109 KS) i 162 Nm ugrađen je na prednju osovinu. Ovo je posebno kompaktno i lagano, može se privremeno preopteretiti i proizvodi samo minimalne gubitke otpora kada radi bez napajanja strujom. Najveća brzina vozila elektronički je ograničena na 180 km/h.
ID.5 GTX nudi domet do 512 kilometara (WLTP). Maksimalni kapacitet punjenja oba modela je 135 kW. Visokonaponska litij-ionska baterija od 77 kWh može se napuniti od 5 do 80 posto u do 36 minuta, a zatim nudi domet od 376 kilometara (WLTP). Inteligentni planer rute za električno vozilo pruža podršku za duga putovanja jer navigacijski sustav stvara pametno planiranje rute s više zaustavljanja kako bi automobil stigao do odredišta što je brže moguće. To se kontinuirano prilagođava dok je vozilo u pokretu – na primjer, nema potrebe za kratkim zaustavljanjem punjenja ako vozač vozi vrlo učinkovito.
Cijena na hrvatskom tržištu modela ID. 5 GTX kreće od 475.860 kn (63.157 eura).
ID. Buzz
Volkswagen osobni automobili i Volkswagen Gospodarska vozila predstavili su početkom ožujka ove godine novi ID. Buzz i ID. Buzz Cargo. Podsjetimo ID. Buzz Cargo je nedavno osvojio nagradu 'Međunarodni kombi 2023.'. S prvim europskim asortimanom potpuno električnih kombija za prijevoz putnika i kombijem za prijevoz tereta, Volkswagen nudi još jedno rješenje za održivu mobilnost bez CO2.
ID. Buzz s pet sjedala diljem Europe bit će najprije dostupan u vrhunskoj verziji 'Pro', kao i ID. Buzz Cargo Pro bit će raspoloživ paralelno s uvođenjem na tržište. Oba modela bit će serijski dostupna s potpuno umreženim infotainment sustavima, višenamjenskim kolom upravljača, LED glavnim svjetlima, automatskim klima-uređajem, uređajem za reguliranje brzine te sustavima potpora i sustavima za upozorenje kao što su 'Car2X' i potporom kočenja u nuždi 'Front Assist' (za model ID. Buzz Pro dodatno je serijski dostupan sustav 'Lane Assist').
ID. Buzz je najveći član obitelji ID. vozila. Litij-ionska baterija nudi energetski kapacitet od 77 kWh (bruto energetski sadržaj: 82 kWh) te opskrbljuje elektromotor snage 150 kW (204 KS) smješten u stražnjem dijelu vozila okretnim momentom od 310 Nm iz stanja mirovanja. Potrošnja prema WLTP ciklusu je 20,6 kWh/100 km (Cargo: 20,4 kWh/100 km). Doseg ID. Buzz-a iznosi do 423 kilometra (Cargo: 426 km). Na DC stanici za brzo punjenje baterija se može ponovno napuniti s 5 na 80 posto svojeg kapaciteta uz najveću snagu punjenja od 170 kW nakon otprilike 30 minuta.
U Hrvatskoj se službeni početak prodaje očekuje krajem 2022. godine. ID. Buzz će se u početku nuditi u dvije izvedbe, putničkoj sa 5 sjedala i teretnoj Cargo izvedbi, obje izvedbe u Pro verziji. Tako ID. Buzz Pro s pet sjedala kreće od 476.456 kn (bruto cijena u koju su uračunata zakonska davanja bez eventualnih ekoloških poticaja). Za one koji traže teretnu izvedbu namijenjen je ID. Buzz Cargo Pro koji kreće od 430.931 kn (bruto cijena u koju su uračunata zakonska davanja bez eventualnih ekoloških poticaja). Oba modela će dolaziti sa baterijom kapaciteta 77 kWh neto i motorom snage 150 kW (204 KS).
Škoda Enyaq Coupé RS iV
Svoju hrvatsku premijeru je imao i novi Škoda Enyaq Coupé RS iV. Ovaj se sportski model temelji na klasičnom Enyaq iV-u. Može se pohvaliti privlačnim izgledom, kojim dominiraju kotači od 21 cola i elegantne zakošene linije krova. Osim što je elegantna, ova značajka pridonosi savršenom protoku zraka oko tijela i ima pozitivan učinak na domet električnog automobila.
Izvanredna aerodinamika osigurava da je Škoda Enyaq Coupé iV uvijek tih i udoban, a istovremeno nudi prekrasno dinamično iskustvo vožnje. To se posebno odnosi na Škoda Enyaq Coupé RS iV, koji je najsnažniji Škodin proizvodni automobil ikada, isporučujući 220 kW (299 KS). RS verzija također dolazi s pogonom na sve kotače i osvijetljenom prednjom maskom Crystal Face kao standard. A da bude još primamljivije, to je jedini Škodin automobil dostupan u Mamba Green zelenoj boji.
Škoda Enyaq Coupé RS iV ima vrhunski infotainment sustav s velikim zaslonom osjetljivim na dodir i najsuvremenijim softverom, mnoštvom sustava pomoći i brzim punjenjem (s maksimalnom snagom punjenja od 135 kW) . Baterija Škoda Enyaq Coupé RS iV-a se može napuniti od 10 do 80 posto kapaciteta za manje od 30 minuta.
Moon rješenja za elektro mobilnost
Privatni i poslovni korisnici u Moon-u mogu pronaći individualne savjete o početku e-mobilnosti s naglaskom na infrastrukturu za punjenje i skladištenje, kao i na održivu uporabu energije. Moon svojim korisnicima nudi održiva i inteligentna energetska rješenja utemeljena na dokazanim podacima.
Počevši od wallbox punionice, uključujući kućni spremnik i fotonaponski sustav, pa sve do brzih DC punionica – po izboru sa ili bez integriranog sustava pohrane, Moon pokriva cijeli spektar usluga e-mobilnosti. Cjeloviti pristup jamči optimalnu opskrbu energijom i osigurava održivost i učinkovitost.
Ponuda Moon-a kreće s modelom Moon Power Charger-om snage 11 kW, koji omogućuje 5 puta brže punjenje u odnosu na kućnu utičnicu, po cijeni od 5835 kn (774 eura) s kabelom od 4,5 m. Njihov najsloženiji uređaj je Moon Power Charger 30, koji nudi snažni istosmjerni DC punjač sa snagom punjenja do 30 kW. Njegova cijena je 92.261 kn (12.245 eura) plus originalni stalak po cijeni od 11.145 kn (1479 eura).