Nastavljaju se problemi s nekadašnjim proizvođačem sustava zračnih jastuka za automobile, a ovo je još jedan od nastavaka sage koja je otjerala Takatu u stečaj prije dvije godine
Takata, dobavljač koji stoji iza najvećeg automobilskog opoziva ikad, rekla je američkim regulatorima za sigurnost da je potrebno popraviti još 1,4 milijuna vozila zbog oštećenja vezanog za smrt vozača BMW-a i dvije druge ozljede na prekomorskim tržištima.
Komponente Takata isporučene za pet najvećih svjetskih proizvođača automobila mogu apsorbirati vlagu koja bi mogla uzrokovati ili pucanje zračnih jastuka ili njihovo nedovoljno napuhavanje, navodi se u obavijesti na web stranici Nacionalne uprave za sigurnost prometa na cestama (National Highway Traffic Safety Administration ili NHTSA).
Opoziv uključuje dijelove proizvedene od 1995. do 1999. godine, koji su prodani proizvođačima automobila BMW, Audi, Toyota, Honda i Mitsubishi Motors.
Takata
Korporacija Takata bila je japanska tvrtka proizvođač dijelova za automobile osnovana još 1933. godine u Prefekturi Shiga na otoku Honshu. Tvrtka je imala proizvodne pogone na četiri kontinenta, a europsko sjedište im je bilo u Njemačkoj, gdje je također imala devet proizvodnih pogona. Godine 2013., serija smrti i ozljeda neispravnih napuhavanja zračnih jastuka Takata proizvedena od strane njihove meksičke podružnice u Coahuili dovela je do toga da se Takata u početku opozvala 3,6 milijuna automobila opremljenih takvim zračnim jastucima. Daljnje smrtne posljedice uzrokovane zračnim jastucima dovele su do toga da Nacionalna uprava za sigurnost prometovanja na cestama (NHTSA) naredi opoziv više od 42 milijuna automobila, što je najveći automobilski opoziv u povijesti SAD-a. U lipnju 2017. Takata je podnijela zahtjev za bankrot, pa su je kupila tvrtka Key Safety Systems.
Stečaj
Takata je 25. lipnja 2017. podnijela zahtjev za bankrotom (Poglavlje 11) u Sjedinjenim Državama i podnijela zahtjev za zaštitu od bankrota u Japanu, dugujući više za naknade nego što je bilo moguće za njezin opstanak. Preostala imovina prodana je najvećem konkurentu, tvrtci Key Safety Systems sa sjedištem u Kini i SAD-u (Michigan), za oko 1,6 milijardi USD. Dana 11. travnja 2018., nakon dovršetka akvizicije Takata od strane Key Safety Systems, kompanija je najavila da će se tvrtka preimenovati u Joyson Safety Systems i nastaviti s radom u Michiganu.
BMW je izdao tri opoziva koja pokrivaju otprilike 116.000 vozila na tržištu SAD-a koja sadrže dijelove i preporučuje da otprilike 8000 vozila ne smije voziti dok ih se ne popravi, navodi NHTSA u izjavi e-poštom. BMW provjerava u svijetu, prema vlastitim podacima, svojih oko 750.000 automobila. Proizvođač pretpostavlja, međutim, da je samo njih oko 20 posto proizvedenih između 1997. i 2000. godine još uvijek u pogonu. Pored toga, tek je u manje od polovine modela koji se sada istražuju ugrađen problematični zračni jastuk. Prema BMW-u, samo u Njemačkoj je takvih automobila 210.000 koji bi mogli biti pogođeni ovim problemom. Za Hrvatsku nemamo preciznih podataka.
Luksuzni proizvođač automobila, njemački BMW, svjestan je jednog smrtnog slučaja i jedne ozljede u Australiji koja je povezana s neispravnim napuhavačima zračnih jastuka, plus još jedne ozljede na Cipru, prema podacima iz agencije. Tvrtka je rekla NHTSA-u u studenom da nije primila izvješća o sličnim incidentima u SAD-u.
Opozivi i s ovim komponentama povezani nesretni slučajevi objavljeni u srijedu posljednji su zaokret u višegodišnjoj sagi koja je Takatu odvela u bankrot prije dvije godine.
Japanska je tvrtka godinama isporučivala desetke milijuna neispravnih sustava za napuhavanje zračnih jastuka koji su bili skloni eksploziji u sudaru i koji su ozlijedili ili ubili putnike šrapnelima metala. Tvrtka se izjasnila krivom kao dio nagodbe od milijardu dolara s američkim Ministarstvom pravosuđa zbog rješavanja problema.
Protekli opozivi Takate dogodili su se zbog korištenja amonijevog nitrata kao potisnog sredstva za napuhavanje zračnih jastuka u slučaju sudara. Za svoju posljednju sigurnosnu kampanju tvrtka navodi proizvodni problem koji je utjecao na napuhavače koji sadrže ne-azide kao potisno sredstvo.
Inače, azidi (prema franc. azote: dušik) su soli dušikovodične (azidne) kiseline, HN3. Natrij azid je toksičan i može biti apsorbiran kroz kožu. Energično reagira sa CS2 (ugljik disulfid), bromom, dušičnom kiselinom, dimetil sulfatom i cijelim nizom teških metala uključujući bakar i olovo. Natrij azid eksplozivno se raspada kada se zagrije do temperature 275 °C ili više. Koristi se kao izvor plina u zračnim jastucima.
Dobavljač je rekao da je proizveo i prodao 4,45 milijuna napuhavača na globalnoj razini tijekom vremena obuhvaćenog opozivom. Prema izvješću Takate o sigurnosnom opozivu NHTSA-e, broj napuhavača koje je proizvela za vozila koja se prodaju u SAD-u bio je 'znatno manji, ali zasad nije točno poznato koliko'. Zbog starosti potencijalno pogođenih vozila, samo jedan dio njih ostaje na servisu, objavila je tvrtka.
BMW je jedini proizvođač automobila koji je do sada izdao opoziv vozila u SAD-u zbog sustava za napuhavanje.
U izjavi NHTSA je rekla da Honda procjenjuje koliko njegovih automobila može eventualno biti pogođeno ovim problemom. Samo je jedan Mitsubishi model pogođen, a agencija je rekla da još raspravlja s ostalim proizvođačima automobila.
Američka podružnica Audija surađuje s NHTSA-om i istražuje utječu li to na neka njihova američka vozila proizvedenih od 1997. do 1999., rekla je njihova glasnogovornica putem e-pošte.