Izloženi su vrlo rijetki čamci s pogonom Alfa Romeo koji su osvojili desetke svjetskih, europskih i talijanskih naslova i pobijedili razne svjetske rekorde
U godini 110. godišnjice Alfa Romea, izložba u Muzeju u talijanskom Areseu govori o manje poznatom, ali vrlo uspješnom poglavlju u povijesti marke Alfa Romeo. Po prvi puta su trkaći motorni čamac Arno II° i motor koji ga je pokretao, onaj Tipo 158 Alfetta, bili izloženi zajedno. Bio je to motor koji je prije pobjede na stazi na prvom prvenstvu Formule 1 u povijesti već gomilao svjetske naslove na vodi. I taj isti se, nakon što je F1 avantura završila, vratio pobjeđivanju na vodi.
Ne samo utrke: od brodova za razonodu do brodova u Veneciji do 'eksplozivnih čamaca' korištenih tijekom Drugog svjetskog rata, pregled koji usmjerava pozornost na pouzdanost i sportski izgled motora Biscione.
Pet svjetskih naslova, prva dva prvenstva Formule 1 u povijesti, 11 pobjeda na utrci 'Mille Miglia', 10 na 'Targa Florio', stotine drugih trijumfa u kategoriji Sport i Tourismo; sportska povijest Alfa Romea na cesti i na stazi dobro je poznata. Manje je poznata još jedna stranica povijesti, ona ispisana na vodi. Zapravo, tehnologije i inovacije koje je razvio Alfa Romeo također se koriste u utrkivanju motornih čamaca, sportu koji je jednako uzbudljiv poput automobilizma i sposoban privući veliko zanimanje javnosti. Od 1930-ih do 1980-ih, Alfa Romeo je bio jedan od apsolutnih protagonista i na ovom polju.
Brodski i automobilski motori, serijski i trkaći motori, koji nisu nastali samo iz legendarnih Alfetta tijekom i nakon njihove trkaće karijere, već su i motori iz modela Giulietta, Giulia GTA, Montreal 2600 i drugi prilagođeni za upotrebu na vodi. Između rekorda i svjetskih naslova, europskih i talijanskih u različitim klasama, Alfa Romeo je osvojio gotovo jednako na vodi kao i na stazi i na cesti. U godini 110. godišnjice Alfa Romea, Muzej Arese odaje počast ovom fascinantnom i još uvijek neistraženom poglavlju izložbom pod nazivom 'Cavalli marini' (Morski konji), citatom iz članka objavljenog u časopisu Quadrifoglio 1973. Na izložbi od 17. listopada 2020. do 21. veljače 2021. čamci i predmeti koji govore o 'drugom životu' motora 'Biscione', od natjecanja do javnog prijevoza, od vojnih vozila do čamaca za razonodu, pa sve do ribarskih brodova koji su se koristili nakon Drugog svjetskog rata za opskrbu kantine tvrtke.
Rekordi i još mnogo toga
Marka koja je povijesno povezana sa svijetom utrka, Alfa Romeo također ima bogate liste postignuća s motornim čamcima. 9 od 10 izloženih brodova (deseti je model za užitak) u raznim kategorijama skupilo je 11 svjetskih rekorda, 6 svjetskih prvenstava, 7 europskih i 9 talijanskih, kao i 5 zlatnih medalja Coni . Izložba prati sve vrste motora koji su dominirali motornim čamcima: od legendarnih Alfetta do različitih izvedaba dvostruke osovine, do Montreala i Tipo 33.
'Tri života' Alfette
Na polju motornih čamaca motori, modificirani u brodskoj verziji, često su davani isključivo na privremenu uporabu, a njima je trkaći odjel upravljao izravno iz trkaćeg odjela Alfa Romea. To je slučaj, na primjer, kod motora Alfetta. Dakle, izložba je prilika za povijesni povratak: susret između Arna II° - glatkog jednotrupca izgrađenog u brodogradilištu Picchiotti u Viareggiu 1946. godine, posebno obnovljenog, nakon 70 godina, za ovu izložbu - i motora koji je u to vrijeme montiran, onaj Alfette 158. Motor koji je, kada je 1950. godine Alfa Romeu donio prvi naslov Formule 1 u povijesti, već osvojio tri svjetska prvenstva na vodi, talijanski naslov, svjetski brzinski rekord i puno više, s Achilleom Castoldijem kao vozačem.
Sam Castoldi je isključivo iskoristio motor 158 na natjecanjima motornih čamaca od 1938. I upravo je on spasio neke Alfette 1943. skrivajući ih na svojoj farmi u Abbategrassu, zaštićene od bombardiranja i rekvizicija.
Arno II° čak je vozio Achille Varzi, koji se popeo na postolje Luino kupa 1948. Krajem 1949. godine, dolaskom revolucionara 'tre punti' (tri boda), stavljen je u mirovanje, bez motora, i nikada više nije korišten. No, motor se nije povukao: u svojoj cestovnoj verziji osvojio je prva dva naslova u povijesti Formule 1, 1950. s Ninom Farinom i 1951. s Juanom Manuelom Fangiom. Kad se Alfa Romeo povukao iz Formule 1 sljedeće godine, započela je nova, izvanredna avantura za Alfettin motor. I da to posvjedoči, izložena je Laura 1°, koja je zajedno s Moschettiereom, Tamirijem i Laurom 3° - potonji su čak pokretala dva Alfettina motora u liniji - ispisala nezaboravne sportske stranice, asovima kalibra Maria Verge , Ezia Selve i samog Castoldija, skupljajući trkaće pobjede i rekorde brzine.
Parada svjetskih prvaka
Izloženi su i drugi modeli s impresivnim postignućima: Loustic 2, trkaći brod klase LV-1300 izgrađen u brodogradilištu Celli u Veneciji, a pokreće ga motor od 1300 cm³ Giuliette AR530. Godine 1964. postavio je 3 svjetska rekorda na 5, 10 i 15 milja u svojoj klasi.
Zatim je tu i Molinari-Alfa Romeo 2500, jedini postojeći primjerak, koji je 1966. godine osvojio svjetski naslov. Izgrađen za vozača motornih čamaca momčadi Agusta Fortunato Libanori, njegovo tijelo od avionskog aluminija izrađeno je u odjelu helikoptera Agusta. U čast suradnje u tom sektoru, rep je obojen poput zrakoplova Alitalije.
I opet: trup 'Dalla Pietà - Alfa Romeo' koji je u kategoriji Europskog Runabouts/Inboard sporta osvojio tri europska i dva talijanska naslova između 1968. i 1970. godine. Jedinstveni model, napravljen je za Luigija Rainerija, poznatog tunera brodskih trkaćih motora Alfa Romea.
Izložen je i 'Molivio - Alfa Romeo GTA' na kojem je Leopoldo Casanova, vozač i rekorder s brodskim motorima Alfa Romeo Autodelte: od 1968. do 1972. godine osvojio je europski naslov, 4 talijanska naslova i 4 puta postavio svjetski rekord u brzini u 3 različite kategorije.
'Celli' iz 1970. prvi je od 4 trkaćih čamaca 2500 s motorom Montreal-Autodelta, a njime je upravljao Antonio Pietrobelli, poznati vozač pobjednik u preko 10 godina talijanskih, europskih i svjetskih titula u kružnim utrkama.
Seriju trkaćih motornih čamaca upotpunjuje trkaći čamac koji je brodogradilište Lucini u Comu sagradilo za Franca Cantanda, Lucini-Alfa Romeo 2000, osvajača svjetskog rekorda R3 1974. i sljedeće godine svjetskog prvaka. Konačno, tu je i 'Popoli-Alfa Romeo' iz muzejske zbirke Alfa Romeo. Ovim trupom i motorom tipa 33 koji je Autodelta dovela do dvije i pol litre, Leopoldo Casanova postavio je svjetski rekord u brzini u klasi KC 500 KG, koji još uvijek nije srušen, prosječne brzine 225,145 km/h.
Od eksplozivnih malih čamaca, venecijanskih čamaca do brodova za razonodu
Povijest koju je na vodi ispisao Alfa Romeo ne čine samo utrke i rekordi, već i puno više. O uporabi 'Biscioneovih' motora na turističkom polju svjedoči 'Glauco', vrlo rijedak tradicionalni Vidolijev jednotrupac iz 1932. godine, izuzetno pogonjen jednako rijetkim motorom 6C 1750, klasičnim tipom turističkih brodova bogatih obitelji, potječe iz Zbirke Museo Barca Lariana u Comu.
Pobjede, izazovi, ali i povijest venecijanskih 'vaporetto' brodova s pogonom na Alfa Romeo ili zloglasnih 'eksplozivnih čamaca' iz Drugog svjetskog rata konačno su ispričani kroz jedinstvene makete, povijesne slike i bogatu zbirku predmeta i dokumenata.
Izložba uz velikodušno sudjelovanje nekih od najvažnijih međunarodnih kolekcija i Međunarodnog muzeja starodobnih 'vintage' brodova Museo Barca Lariana - Lake Como International Museum of Vintage Boats, pod pokroviteljstvom Talijanske federacije motornih čamaca, Coni, bit će dostupna javnosti u radno vrijeme Muzeja.